بیوگرافی حشمت سنجری

5 سال پیش
عکس اینستاگرام حشمت سنجری
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی حشمت سنجری همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

حشمت سنجری (زاده ۱۹ اسفند۱۲۹۶ تهران – وفات ۱۳۷۳ تهران) موسیقی دان، رهبر ارکستر، آهنگساز و نوازنده ایرانی بود.

زندگینامه حشمت سنجری

بیوگرافی حشمت سنجری

پدر او حسین سنجری از نوازندگان نام آشنای تار در زمان خود بود که از شاگردان درویش خان، علینقی وزیری و مرتضی نی داوود به‌شمار می‌آمد.

آغاز کار هنری

او از سن چهارسالگی تحت آموزش پدر، که خود نوازنده تار بود، کار فراگیری موسیقی را آغاز کرد. پس از آشنایی با نت‌نویسی در ادامه به نوازندگی ویولن روی آورد و از ابوالحسن صبا و روح‌الله خالقی، ردیف موسیقی ایرانی را فراگرفت. اما نهایتاً به موسیقی کلاسیک علاقه‌مند شد و این رشته را در هنرستان عالی موسیقی تهران ادامه داد. وی سپس به رهبری ارکستر علاقه‌مند شد و از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۳۹سفری مطالعاتی به اروپا را آغاز کرد.

حاشیه ها

سفرهای حشمت سنجری
سنجری در این سفر در وین، بروکسل (کلاس پروفسور هانس اسواروسکی)، هیلورسوم هلند (کلاس فرانکو فرارا) و پروجا (ایتالیا) به تکمیل تحصیلات خود پرداخت و از سازمانهای آموزشی معتبر دیپلم هائی دریافت کرد که مهم‌ترین آن‌ها دیپلم رهبری ارکستر سمفونیک، اپرا و دیپلم آهنگسازی در سال ۱۳۳۶ از آکادمی موسیقی وین می‌باشد.

رهبر ارکستر سمفونیک حشمت سنجری
حشمت سنجری از سال (۱۳۳۶–۱۳۳۴)، (۱۳۵۱–۱۳۳۹)، (۱۳۶۸–۱۳۵۸) رهبر دایم ارکستر سمفونیک تهران بود.

آئین گرامیداشت حشمت سنجری
در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵به مناسبت یکصدمین سالروز تولد حشمت سنجری آئین گرامیداشت وی با حضور هنرمندان سرشناس موسیقی، شاگردان و همسر وی مرسده بایگان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. همچنین فیلم مستندی از او با نام رقص دایره به کارگردانی فرزاد فره وشی ساخته شده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی قربان سلیمانی

فیلم رقص دایره حشمت سنجری
فیلم رقص دایره اختصاص به زندگی حرفه‌ای و اقدامات حشمت سنجری دارد. بررسی شرایط اجتماعی و تأثیر آن در گروه‌های موسیقی، چگونگی ایجاد هنرستان موسیقی، معرفی افرادی جریان‌ساز در تشکیل ارکستر، معرفی استادان هنرستان موسیقی در بازهٔ زمانی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰، چگونگی ایجاد ارکستر توسط حشمت سنجری و مشکلاتی که وجود آن‌ها این اقدام مهم را دشوار می‌نمود ،رقص دایره تلاش دارد تا تصویری روشن و حقیقی از وقایع و اقدامات جریان‌ساز درحوزهٔ موسیقی و به‌طور خاص ارکستر سمفونیک تهران برای مخاطبان ارایه دهد. هدف از تولید این مجموعه، آشنایی بیشتر با روند تکاملی بروزگروه‌های موسیقی کلاسیک که در نهایت به تشکیل ارکستر سمفونیک تهران منتهی شده، می‌باشد. کارگردان، پژوهشگر و تدوینگر: فرزاد فره وشی، مشاور کارگردان، گویندگی و اجرا: ژرژ پطروسی، با حضور: حشمت سنجری، مرسده بایگان (سنجری)، سیاوش ظهیرالدینی، شهرداد روحانی، جاوید مجلسی ،کامبیز روشن روان، محسن افتاده، توماس کریستین داوید و فریدون مشیری

فعالیت های هنری حشمت سنجری

آثار:
«رنگارنگ»
«سوئیت تابلوهای ایرانی» (رقص دایره یکی از معروف‌ترین قطعات این اثر است)
«پوئم سمفونی بر روی تم‌های زورخانه با اشعار شاهنامه»
«قهرمانان آسیا»
«به امید دیدار»

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی حشمت سنجری
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه