بیوگرافی یان کولر

5 سال پیش
بیوگرافی یان کولر
Rate this post

بیوگرافی یان کولر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

یان کولر (به چکی: Jan Koller) (زادهٔ ۳۰ مارس ۱۹۷۳ در پراگ) بازیکن ملی‌پوش سابق فوتبال، اهل جمهوری چک می‌باشد.

زندگینامه یان کولر

بیوگرافی یان کولر

فعالیت ورزشی

پارامترهای مؤثر فیزیکی او (قد ۲۰۲ سانتی‌متری و وزنی حدود ۱۰۷ کیلوگرم)، یک تهدید جدی در هر مسابقه برای تیم حریف به‌شمار می‌رفت و در ضربات سر توانایی بالایی نیز داشت. او یکی از بلندقامت‌ترین بازیکنان حرفه‌ای فوتبال بوده‌است.

شروع فوتبال
کولر فوتبال را به خاطر قد بلند خود با دروازه‌بانی در باشگاه‌های جوانان آغاز کرد، اما در آن زمان به یک مهاجم تبدیل شد.

اسپارتا پراگ
او کار حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۹۴ با تیم اسپارتا پراگ آغاز کرد و دو فصل در این تیم حضور داشت. وی همراه با این تیم یک قهرمانی در لیگ برتر جمهوری چک و یک قهرمانی در جام حذفی جمهوری چک را نیز تجربه کرد.

لوکرن و اندرلشت

او پس از اسپارتا پراگ، در سال ۱۹۹۶ به تیم بلژیکی لوکرن پیوست. پس از سه فصل موفق و کسب عنوان آقای گلی لیگ برتر بلژیک در فصل ۹۹–۱۹۹۸ با ۲۴ گل، به تیم مطرح بلژیکی اندرلشت پیوست و در این تیم کفش طلای بلژیک را کسب کرد. وی دو قهرمانی در لیگ برتر بلژیک و دو قهرمانی در سوپر جام بلژیک را بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در این باشگاه نیز تجربه کرد.

کولر در اولین فصل حضور خود در اندرلشت با ۲۰ گل سومین گلزن برتر لیگ برتر بلژیک و در دومین و آخرین فصل حضور خود در این تیم، پس از هم‌تیمی خود که ۲۳ گل به ثمر رسانده بود، با ۲۲ گل دومین گلزن برتر لیگ برتر بلژیک شناخته شد.

بروسیا دورتموند
کولر پس از اندرلشت به تیم بروسیا دورتموند پیوست و حضور در بوندس‌لیگا را تجربه کرد. وی ۵ فصل در دورتموند حضور داشت. او در اولین فصل حضور خود در فوتبال آلمان، به همراه دورتموند به قهرمانی بوندس‌لیگا در فصل ۰۲–۲۰۰۱ رسید. وی که در حضور تیم دورتموند در فینال جام یوفا ۲۰۰۲ نقش مهمی داشت، با وجود گلزنی در دیدار پایانی نتواست مانع از باخت تیمش شود و در نهایت دورتموند با شکست دو بر سه مقابل فاینورد به مقام نایب قهرمانی این دوره از مسابقات جام یوفا نیز رسید. او در این مسابقات طی ۱۳ بازی ۶ گل به ثمر رساند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کارول کلوس

در فصل ۰۳–۲۰۰۲ بوندس‌لیگا، در دیدار دورتموند مقابل بایرن مونیخ، ینس لمان دروازه‌بان دورتموند در نیمهٔ دوم با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شد و به دلیل استفادهٔ تیم دورتموند از هر سه تعویض خود، یان کولر در دقیقهٔ ۶۷ درون دروازهٔ این تیم ایستاد. وی عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و گلی دریافت نکرد و در تیم منتخب هفتهٔ مجلهٔ کیکر، به عنوان دروازه‌بان برتر هفته در بوندس‌لیگا انتخاب شد.

موناکو

او در سال ۲۰۰۶ به عضویت تیم موناکو در آمد و یک فصل و نیم در این تیم حضور داشت.

نورنبرگ
وی پس از موناکو، مجدداً راهی آلمان شد و در نیم فصل بوندس‌لیگا به تیم نورنبرگ پیوست. او در نیم فصل دوم ۰۸–۲۰۰۷ در نورنبرگ حضور داشت. نورنبرگ در این فصل به بوندس‌لیگا ۲ سقوط کرد و کولر از این تیم جدا شد.

کریلیا ساویتوف سامارا
یان کولر در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۸ با قراردادی به مبلغ ۱ میلیون یورو به تیم روسی کریلیا ساویتوف سامارا پیوست.

کن
کولر در ۵ دسامبر ۲۰۰۹ با قراردادی ۱۸ ماهه به تیم دسته سومی و فرانسوی کن منتقل شد. او تا ژوئن ۲۰۱۱ در این تیم حضور داشت.

بازنشستگی
وی در ۱۷ اوت ۲۰۱۱ بازنشستگی خود را در سن ۳۸ سالگی از فوتبال حرفه‌ای اعلام کرد.

تیم ملی جمهوری چک

تیم ملی جوانان
کولر در سال ۱۹۹۵ به تیم ملی جوانان جمهوری چک (تیم ملی زیر ۲۱ سال جمهوری چک) دعوت شد. وی سه بازی برای این تیم به انجام رساند که (۱ برد و ۲ باخت) را همراه با تیم جوانان جمهوری چک تجربه کرد. او در اولین بازی خود برای تیم ملی جوانان جمهوری چک، اولین گل خود برای این تیم را در تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۹۵ و در مرحله مقدماتی جام ملت‌های جوانان اروپا ۱۹۹۶ مقابل نروژ به ثمر رساند که در این مسابقه، تیم جوانان جمهوری چک با نتیجهٔ ۱–۲ بازی را واگذار کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی رضا آذری

دومین بازی وی برای تیم جوانان جمهوری چک، در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۹۵ و مقابل تیم لوکزامبورگ در مرحله مقدماتی جام ملت‌های جوانان اروپا ۱۹۹۶ به انجام رسید که این بازی با برتری ۴ بر صفر جمهوری چک همراه بود. سومین و آخرین بازی وی برای تیم جوانان جمهوری چک در تاریخ ۲۳ ژانویه ۱۹۹۶ و در یک بازی دوستانه مقابل تیم جوانان پرتغال رقم خورد که با شکست یک بر صفر تیم جوانان جمهوری چک به پایان رسید.

تیم ملی بزرگسالان

یان کولر اولین بازی ملی خود را در تاریخ ۹ فوریه ۱۹۹۹ را در بروکسل و در مقابل تیم ملی بلژیک به انجام رساند که در این بازی دوستانه موفق شد اولین گل ملی خود و تنها گل این بازی را در دقیقهٔ ۷۳ به ثمر برساند. وی به همراه تیم ملی جمهوری چک، مسابقاتی چون جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۰، جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۴، جام جهانی ۲۰۰۶ و جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ را نیز تجربه کرد.

کولر زنندهٔ اولین گل تاریخ تیم ملی فوتبال جمهوری چک در مسابقات جام جهانی است. او در اولین دیدار تیم جمهوری چک در جام جهانی ۲۰۰۶ که اولین حضور جمهوری چک در مسابقات جام جهانی بود، در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۰۶ و در اولین دقایق بازی مقابل تیم ملی آمریکا موفق به گلزنی شد. وی در اواخر نیمهٔ اول این دیدار، با مصدومیت مواجه شد و از زمین بازی خارج شد و بازی‌های بعدی تیم ملی جمهوری چک در جام جهانی ۲۰۰۶ را از دست داد.

آخرین گل ملی او در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۰۸ و در مرحلهٔ گروهی مسابقات یورو ۲۰۰۸ مقابل تیم ملی ترکیه به ثمر رسید. آخرین بازی ملی وی در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۰۹ و در مقابل تیم ملی اسلواکی در مرحلهٔ مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به انجام رسید.

مطلب مرتبط:  بيوگرافي پاتريس اورا

در مدت طولانی که وی در نوک خط حملهٔ تیم ملی حضور داشت، با توجه به قد بلند وی و توانایی‌های او در ضربات سر، ارسال توپ‌های بلند، از تاکتیک‌های تیم ملی جمهوری چک بوده‌است. وی در اغلب زمان حضور خود در تیم ملی جمهوری چک، پیراهن شماره ۹ را به تن داشته‌است. او در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۰۹ بازنشستگی خود را از بازی‌های ملی اعلام کرد.

رکورد گلزنی تیم ملی جمهوری چک

کولر در ۹۱ بازی ملی که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ برای تیم جمهوری چک انجام داده است، ۵۵ گل به ثمر رسانده است. او رکورددار بیشترین گلزنی در تاریخ تیم ملی فوتبال جمهوری چک می‌باشد. به‌طور متوسط او ۰.۶ گل در هر بازی ملی به ثمر رسانده است.

زندگی شخصی

یان کولر ازدواج کرده‌است و دارای فرزند نیز می‌باشد.

افتخارات ورزشی

باشگاهی
جمهوری چک اسپارتا پراگ
لیگ برتر جمهوری چک: ۱

۹۵–۱۹۹۴
جام حذفی جمهوری چک: ۱

۱۹۹۶

بلژیک اندرلشت

لیگ برتر بلژیک: ۲
۲۰۰۰–۱۹۹۹، ۰۱–۲۰۰۰
سوپر جام بلژیک: ۲
۲۰۰۰، ۲۰۰۱

آلمان بروسیا دورتموند
بوندس‌لیگا: ۱
۰۲–۲۰۰۱

فردی
بلژیک آقای گل لیگ برتر بلژیک: ۱
۱۹۹۹
جمهوری چک بازیکن سال فوتبال جمهوری چک: ۱
۱۹۹۹
بلژیک کفش طلای بلژیک: ۱
۲۰۰۰

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی یان کولر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه