بیوگرافی لیدا فریمان

5 سال پیش
بیوگرافی لیدا فریمان
4.7/5 - (229 امتیاز)

بیوگرافی لیدا فریمان به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

لیدا فریمان نخستین زن تاریخ ورزش ایران بود که پرچمداری کاروان ایران در المپیک را بر عهده گرفت.

زندگینامه لیدا فریمان

بیوگرافی لیدا فریمان

فعالیت ورزشی

فقط سه ساعت پس از این واقعه بسیار مهم برای ورزش بانوان ایران، لیدا فریمان در رقابت‌های تیراندازی المپیک شرکت کرد و البته در همان مرحله مقدماتی حذف شد و به مقام چهل و هفتم دنیا رسید.

او تیراندازی را بطور اتفاقی و اولین دوره آموزشی خود را در دوم دبیرستان شروع کرد. ۱۹ ساله بود که در رده جوانان آسیا به فینال رسید و در ۲۴ سالگی در المپیک شرکت کرد. فریمان مدتی هم در هیئت تیراندازی تبریز فعالیت کرد اما باز هم به دلیل اختلاف با اعضای این هیئت از کار کنار کشید.

البته این تیرانداز تبریزی با بی‌مهری‌های زیادی چه قبل از المپیک آتلانتا و چه پس از آن روبه‌رو بود. یک ماه پیش از آغاز رقابت‌های المپیک ۱۹۹۶ به او خبر دادند که باید خودش را برای رقابت‌ها آماده کند. او پیش از آن در رقابت‌های انتخابی جواز را به دست آورده بود، اما خودش در مصاحبه‌های مختلف تأکید کرده چون با حضور وی در تیراندازی موافق نبودند به دنبال جایگزین وی می‌گشتند و در نهایت چون کسی را پیدا نکردند دوباره به سراغ وی آمدند. فریمان همین بی‌مهری‌ها را پس از المپیک ۱۹۹۶ هم دید، تا جایی که به‌تدریج از ورزش فاصله گرفت و عطای حضور در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی را به لقایش بخشید.

آغازگر پرچمداری

در آن زمان می خواستیم این موضوع را به نمایش بگذاریم که برای زنانمان اهمیت قائل هستیم اما همه ما می دانیم که این طور نبوده. البته آن زمان را با شرایط فعلی مقایسه نمی کنم. شرایط در آن زمان خیلی بد بود و امروز ، اوضاع خیلی بهتر است اما قطعا با احترامی که مورد انتظار است فاصله داریم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آندرا برتولاچی

کسی نمی داند کجا هستم

من بعد از المپیک آتلانتا سال به سال ، بیشتر فراموش شدم و اصلا کسی نمی داند کجا هستم و چه می کنم. نمی دانم امروز با ورزشکاران زن قهرمان دقیقا چه برخوردی می شود اما از چیزهایی که از گوشه و کنار می شنوم ، مشخص می شود آن ها هم چندان حاشان خوش نیست.

این روند معیوب همچنان ادامه دارد و ما با آن ارزش و احترام که انتظار همه است همراه نیستیم.

انگیزه الهه احمدی برای ورود به ورزش ، دیدن من بود

پرچمداری یک زن در یک میدان بزرگ آسیایی و المپیکی ممکن است ابزار تشویقی برای جذب به سمت ورزش قهرمانی باشد ، نیازمندی های آن ها با توجه به افزایش جمعیت بیشتر نشان داده شود و جایگاه ورزش بانوان آشکارتر شود.

این موضوع قابل انکار نیست.

یک نمونه این ابزار تشویقی این است که نقطه شروع انگیزشی الهه احمدی ، تیرانداز خوشنام ما برای ورود به عرصه ورزش و تیراندازی ، دیدن رژه کاروان آتلانتا و حضور من به عنوان پرچمدار در پیشانی کاروان بود.

با این وجود ، استقلال و آزادی عمل زنان در حوزه ورزش باید به جایگاهی برسد که دیگر پشت درهای بسته ورزشگاه ها نمانند. آن ها نیاز دارند که در میدان ورزش تماشاگر باشند و یا تماشاگر آنها را به نظاره بنشیند.

آن ها نیاز دارند که حس کنند در عرصه ورزش ، از حقوق برابری برخوردار هستند.

عامل اصلی ؛ فائزه هاشمی بود

با توجه به این که فائزه هاشمی رفسنجانی ، در آن زمان فعالیت های قابل توجهی برای ورزش بانوان انجام می داد و بازی های همبستگی بانوان کشورهای اسلامی را نیز ، او کلید زد در زمینه پرچمداری من در آتلانتا اثرگذار اصلی بود به خصوص این که آیت الله هاشمی رفسنجانی در آن زمان رئیس جمهور ایران بود و قطعا این رابطه ، به پرچمداری یک زن در آتلانتا کمک کرده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمد دایی
از رادیو شنیدم که پرچمدار شدم

با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن زمان ، پذیرش حضور یک زن به عنوان پرچمدار چندان ساده نبود .

از این تصمیم هیچ اطلاع قبلی نداشتم و خود من هم از رادیو شنیدم که پرچمدار شدم.در کاروان ایران ، در آن زمان برادران خادم بیشترین احتمال پرچمداری را داشتند اما این تصمیم ، جریان پرچمداری را تغییر داد.

از ورزش ، چیزی نصیب من نشد

من در زمینه گرافیک و هنر هم فعالیت می کردم و ضربه هایی از ورزش خورده بودم اما به نوعی پس از دوران ورزشی ام و ناملایمات بعد از آتلانتا ، خواستم آگاهانه هنر را جایگزین ورزش کنم.

ورزش برای من عوایدی نداشت و نتوانست پاسخگوی نیازها و تمایلات من باشد.

من پس از حدود ۱۵ سال فعالیت ، هیچ چیز از ورزش ، جز نام یک پرچمدار نصیبم نشد و حتی یک بیمه تامین اجتماعی برای من در نظر گرفته نشد.

جای ورزش هرگز برای من پر نشد.

کسی که بیش از ۱۵ سال برای ورزش وقت

می گذارد و به اهداف بزرگش نمی رسد و در

میانه راه ، کار راه رها می کند همیشه خلا

نرسیدن به هدف در دوران ورزشی اش را با

خود دارد و برای من هم همینطور بود. از ورزش

دور شدم اما همیشه جای خالی آن با من بود.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی لیدا فریمان
4.7/5 - (229 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه