بیوگرافی آریگو ساکی

5 سال پیش
بیوگرافی آریگو ساکی
Rate this post

بیوگرافی آریگو ساکی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

آریگو ساکی(به ایتالیایی: Arrigo Sacchi) (زاده ۱ آوریل ۱۹۴۶ در فوسینیانو)، سرمربی اسبق تیم ملی ایتالیا و باشگاه میلان است.

زندگینامه آریگو ساکی

بیوگرافی آریگو ساکی

فعالیت ورزشی

وی در دوران فوتبالش بعنوان یک بازیکن فوتبال سابقه درخشانی نداشت و در تیم‌های کوچکی بازی می‌کرد. اما دوران مربیگریش بسیار درخشان و موفقیت‌آمیز بود.

اولین حضور او در میادین فوتبال به عنوان مربی در سال ۱۹۸۲ در تیم ریمینی کالچو از سری سی باشگاه‌های ایتالیا بود. او تیم را به سری بی رساند و وقتی توانست در فصل ۱۹۸۷-۱۹۸۶ در جام حذفی، تیم پرقدرت و پرآوازه میلان را شکست دهد، توجهات را به سوی خود جلب کرد. بعد از آن، سیلویو برلوسکونی، رئیس باشگاه میلان، وی را به استخدام این تیم درآورد. بدین ترتیب تاریخ موفقیت‌آمیز منحصربه‌فردی آغاز شد.

ساکی تیمی با سبک بازی هجومی تشکیل داد که در فوتبال سری آ ایتالیا کمتر دیده شده بود. با فرانکو بارزی، کاپیتان و سازمان‌دهنده خط دفاع، پائولو مالدینی، مدافع کناری جوانی که رو به جلو بازی می‌کرد، مثلث هلندی فرانک ریکارد، رود گولیت و مارکو فان باستن توانست در همان سال ۱۹۸۸ قهرمانی باشگاه‌های دسته اول ایتالیا را برای هواداران میلان به ارمغان آورد. یک سال بعد قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شده و سال بعد نیز موفق به دفاع از این عنوان شدند.

علاوه بر این‌ها، میلان با ساکی توانست در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ به قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان و نیز قهرمانی سوپر جام اروپا برسد. در این زمان از ساکی به عنوان مدرن‌ترین مربی ایتالیا تجلیل شد.

سرمربی تیم ملی ایتالیا

این موفقیت‌ها سبب شد تا ساکی در سال ۱۹۹۱ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا معرفی شود، تیمی که در بحران قرار داشت و و نتوانسته بود به جام ملت‌های ۱۹۹۲ اروپا که در سوئد برگزار می‌شد، راه پیدا کند. ساکی با ستاره‌های میلان تیمی تهاجمی ساخت که البته به دلیل نبودن ستاره‌های هلندی در آن، تیمی که کاملاً دلخواه او بود، شکل نگرفت. با این وجود ایتالیا با رهبری وی موفق شد به مسابقات جام جهانی سال ۱۹۹۴ در آمریکا صعود کند. اما این جام با یک نتیجه یاس‌آور آغاز شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بهرنگ صفری

ایتالیا در مقابل ایرلند با یک گل شکست خورد. این جام برای تیم ملی ایتالیا بسیار سخت و آزاردهنده بود، اما به لطف گل‌های روبرتو باجو، توانستند تا فینال پیش بروند. در دیدار فینال که در مقابل برزیل انجام می‌شد، ایتالیا با همان شیوه قدیمی دفاعی به میدان آمد و بازی در وقت قانونی بدون گل مساوی به پایان رسید تا ضربات پنالتی تکلیف قهرمان را مشخص کند. در این جا بود که فرانکو بارزی و روبرتو باجو، ستاره‌ها و قهرمانان تیم، پنالتی خود را به هدر دادند تا تیم ملی برزیل برای چهارمین مرتبه جام قهرمانی جهان را به چنگ آورد.

دو سال بعد، در جام ملت‌های اروپای سال ۱۹۹۶، تیم ملی ایتالیا نه تنها با انجام بازی‌های نه‌چندان زیبا و جذاب، هوادارانش را مایوس کرد، بلکه این تیم در مرحله مقدماتی نیز از دور رقابت‌ها حذف شد.

بعد از این ناکامی، چزاره مالدینی جانشین آریگو ساکی شد و وی به مربیگری در سطح باشگاهی بازگشت. اما در تیم‌های آتلتیکو مادرید و پارما نتوانست موفقیت‌هایی که قبلاً با میلان به دست آورده بود را تکرار کند.

ساکی از ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۴ مدیر ورزشی باشگاه رئال مادرید شد. وی در ۶ دسامبر سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که در پایان سال از دنیای فوتبال کناره‌گیری می‌کند.

تحول فوتبال

برای اینکه یک سوارکار خوب باشی لزومی ندارد که در ابتدا اسب باشی ؛ پاسخ ساکی به کسانی که فوتبالیست نبودن اورا نقطه ضعفی برای مربیگری هدف قرار می دادند .
در تاریخ فوتبال در بعضی بازه های زمانی فوتبال یک کشور یا دنیا دچار تحول بزرگی می شود این امر سبب می شود که عوامل این تحولات عظیم به عنوان پدران تاکتیک در فوتبال شناخته شوند یکی از این افراد بدون شک آریگو ساکی است. ساکی سابقه مربیگری در پارما ، میلان ، تیم ملی ایتالیا و اتلتیکو را در کارنامه دارد که در اینجا حضور او در میلان و دستاوردش را مورد بررسی قرار می دهیم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پوریا فیاضی

ساکی سال ۱۹۸۷ هدایت میلان را بر عهده گرفت و در آن زمان یکی از بزرگترین مشکلاتش عدم اعتبار کافی برای هدایت تیمی مثل میلان با ستارگان فوتبال بود اما او میلان را دو سال متوالی قهرمان اروپا کرد موفقیتی که فقط می شود به آن جادوی مطلق گفت .
قبل از حضور ساکی در میلان فوتبال ایتالیا تماما بر فاز دفاعی تمرکز داشت و فاز هجومی فقط بر اساس خلاقیت بازیکن پست ۱۰ بنا شده بود، ساکی این دیدگاه دفاعی فوتبال ایتالیا را در فرهنگ این کشور و ریشه دار در قرن های متوالی می دید.

سبکی جدید

ساکی بازیکن لیبرو را حذف کرد و روی به دفاع چهار نفره آورد تحولی عظیم در فوتبال ایتالیا ایجاد شد. ساکی سبک فوق العاده جالبی برای دفاع بنا کرد و آن دفاع با خطوط فشرده بود به طوری که همواره در تلاش بود که فاصله بین خطوط دفاع و حمله از ۲۵ متر بیشتر نشود ، این امر پایه گذار پرس با سرعت بالا بود ساکی بر این باور بود که با بستن فضاهای زمین تیم حریف مجبور به حضور در نیمه خودی است و برای هجوم مجبور است از سه خط دفاعی عبور کند اوج این تاکتیک را در بازی میلان و رئال می بینیم که تیم اسپانیایی شاید به اندازه کمتر از انگشتان دو دست توانست در زمین میلان صاحب توپ باشد.

بحث پرسینگ در تیم ساکی به سه قسمت تقسیم می شد، پرس جزئی که هدف آن قرار گرفتن بازیکن ها در بهترین جای ممکن بود ، پرس همگانی و کلی که برای به دست آوردن تمالک توپ بود و پرس ظاهری که فقط تظاهر به پرس کردن بود و برای ریکاوری مجدد بازیکن ها انجام می شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کلادیو براوو
برنامه دفاعی دقیق

در کنار برنامه دقیق دفاعی تیم ساکی به عنوان یکی از تهاجمی ترین تیم های تاریخ در نظر گرفته می شود زیرا علاوه بر دفاع همگانی در فاز تهاجمی هم کل تیم رو به جلو حرکت می کردند و بارها تاسوتی و مالدینی تا پشت محوطه حریف پیش روی میکردند و گاها رود گولیت نقش تدافعی تری نسبت به مالدینی ایفا می کرد، این تنوع جایگیری بازیکن ها در عین بی نظمی دارای یک هارمونی خاص بود و برای حریفان حدس زدن تاکتیک میلان و بازیکن های هدف در فاز حمله کار بسیار سختی بود و این امر باعث می شد عملا در مقابل میلان ساکی تیمی دست و پا بسته باشند.

تاکتیک های نوین و نبوغ ساکی در آن زمان در کنار بازیکن

هایی که در هر سه خط دفاع و هافبک و حمله جز بهترین

های زمان خود بودند باعث می شود از تیم ساکی به

عنوان یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتبال یاد کرد.

افتخارات ورزشی

ملی
ایتالیا

نایب قهرمان جهان در جام جهانی ۱۹۹۴
باشگاهی
پارما

قهرمان سری سی۱: ۱۹۸۶
میلان

قهرمان سری آ: ۱۹۸۷-۸۸
قهرمان سوپر کوپا ایتالیانا: ۱۹۸۸
قهرمان لیگ قهرمانان اروپا: ۱۹۸۸-۸۹، ۱۹۸۹-۹۰
قهرمان سوپرجام اروپا: ۱۹۸۹، ۱۹۹۰
قهرمان جام بین قاره‌ای: ۱۹۸۹، ۱۹۹۰

افتخارات شخصی

تالار افتخارات فوتبال ایتالیا: ۲۰۱۱

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آریگو ساکی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه