بیوگرافی نیلس لیدهولم

5 سال پیش
بیوگرافی نیلس لیدهولم
Rate this post

بیوگرافی نیلس لیدهولم به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

نیلس لیدهولم (به سوئدی: Nils Liedholm) (زادهٔ ۸ اکتبر ۱۹۲۲ در سوئد، درگذشتهٔ ۵ نوامبر ۲۰۰۷ در ایتالیا)، بازیکن فوتبال اسبق سوئدی و یکی از اضلاع مثلث سوئدی میلان ایتالیاست.

زندگینامه نیلس لیدهولم

بیوگرافی نیلس لیدهولم

فعالیت ورزشی

او به همراه تیم ملی کشورش به مدال طلای فوتبال المپیک لندن دست یافت. ۱۰ سال بعد در جام جهانی حاضر شد و نائب قهرمانی جهان را در خاک کشورش تجربه کرد.

نيلس ليدهولم بازيكن و مربي سرشناس فوتبال سوئد اگر اوايل هفته پيش در ۸۵ سالگي جان نمي باخت و از دنيا نمي رفت، لابد از ديدن پيروزي ۰-۳ اواخر هفته گذشته ميلان در برابر شاختار دونتسك اوكراين و تساوي ۲-۲ رم با اسپورتينگ ليسبون پرتغال در جام قهرمانان باشگاه هاي اروپا شادمان مي شد، زيرا اين دو باشگاه هايي هستند كه ليدهولم در ايام حياتش در آنها عضو بود و هميشه از آنها تعريف مي كرد و ايتاليا را به كشور دوم خود بدل ساخته بود. و اين دو تيم هايي هستند كه ليدهولم (ملقب به عنوان بارون) هم سال ها در آنها بازي كرد و هم هدايت آنان را برعهده گرفت.

هرگاه از ليدهولم مي پرسيدند كدام يك از ۲ تيم فوق را ارجح مي دارد، وي با لحني ديپلماتيك و در حالي كه اسباب خنده شنوندگان حرف هاي خود مي شد، مي گفت: «زنده باد ميلان، زنده باد رم!» هر چه بود ليدهولم به ميلان ياري رساند تا به قله فوتبال اروپا برسد و در اين راه يك مثلث كارآمد در خط حمله اين تيم به ياري ۲ هموطنش گونار گرن و گونار نوردال ساخت و به آنها با كوتاه و مخفف كردن نامشان «گره – نو – لي» مي گفتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آلن آیورسن
طلای المپیک

اين ۳ سوئدي كارساز پس از رساندن سوئد به مدال طلاي فوتبال المپيك ۱۹۴۸ به عضويت ميلان درآمدند و با همت آنها روسونري در سال ۱۹۵۱ صاحب نخستين مقام قهرماني اش در ليگ ايتاليا از سال ۱۹۰۷ به بعد شد. در آن فصل ميلاني ها بيش از ۱۰۰ گل در مسابقه هاي مختلف خود به ثمر رساندند و چنان كاري پس از آن تاريخ توسط هيچ تيم ديگري در ايتاليا تكرار نشده است.

ليدهولم كه بلندقد، صاحب توان سرزني و تكنيكي جالب بود و وقار و رفتار خوبي نيز در ميدان داشت، به روسونري ياري رساند تا در سال هاي ۱۹۵۵ ، ۵۷ و ۵۹ از نو قهرمان كالچو شود و با مهارت هاي او ميلان در سال ۵۸ براي نخستين بار به فينال جام قهرماني باشگاه هاي اروپا هم رسيد و در اين مرحله در شهر بروكسل بلژيك روبه روي رئال مادريد اسپانيا تيم برتر باشگاهي زمان و دارنده عنوان نخست هر ۵ دوره نخست اين پيكارها قرار گرفت كه برنده آن بازي نزديك رئال با نتيجه ۲-۳ در پايان وقت اضافي بود.

رو در رو با «په له»

قدري بيش از يك ماه بعد از آن، ليدهولم با تيم ملي سوئد و در مقام كاپيتان آن به فينال جام جهاني هم رسيد و در اين مرحله در برابر برزيل قرار گرفت و يك گل جالب انفرادي را نيز پس از گذشت فقط ۴ دقيقه به ثمر رساند كه «په له» عضو مشهور (و در آن زمان بسيار جوان) برزيل بعداً گفت بهترين گلي بوده كه يكي از رقباي اين كشور به زرد و آبي پوشان زده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی میثم تیموری

ولي هر چه بود با درخشش همين پديده نورس كه به او عنوان مرواريد سياه را دادند، برزيل به برتري ۲-۵ و عنوان قهرماني دست يافت و سوئد به مقام دومي اكتفا كرد.

ليدهولم در سال ۱۹۶۱ و پس از به ثمر رساندن ۸۱ گل در ۳۶۷ مسابقه تيم روسونري در ۱۳ سال عضويت اش در آن باشگاه، به عنوان يك بازيكن بازنشسته شد و جالب تر اين كه در آن سال هاي طولاني حتي يك اخطار هم از داوران نگرفت و در يك مقطع چنان خوب بازي كرد كه وقتي در يك مسابقه يكي دو پاس بد داد، هواداران در سن سيرو به پا خاستند و چند دقيقه براي او كف زدند و از اين طريق كوشيدند از نمايش هاي عالي قبلي او ياد و تقدير كنند. چنان دقتي چه در دوران بازيكني و چه مربيگري مشخصه بزرگ ليدهولم بود و راجع به اين مسأله و كارايي وي قصه هاي زيادي ساخته شد.

حاضر جواب

ليدهولم حاضر جواب و طنزپرداز هم بود. يك بار وقتي ميلان با رئال مادريد بازي كرد و تيم نامدار اسپانيايي با درخشش آلفردو دي استفانو هافبك – مهاجم آرژانتيني تبارش برنده شد، ليدهولم به خبرنگاران گفت كه در مهار دي استفانو كاملاً موفق بوده است، يكي از روزنامه نگاران اظهار داشت: «ولي او ۳ گل به تيم شما زد.»

و ليدهولم با لهجه غليظ سوئدي كه وي هيچگاه به رغم ۵۰ سال زندگي در ايتاليا از آن رها نشد، گفت: «ولي بيش از ۳ گل نزد!» سيلويو برلوسكني مالك مشهور ميلان كه وي مدتي نخست وزير ايتاليا هم بوده، پس از مرگ ليدهولم گفته است: «او بخشي مهم از تاريخ حيات ميلان بود و متأسفانه ما را ترك گفته است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محسن کریمی

او هم قهرمان و هم يك جنتلمن بود و براي ما يك دوست و مثل يك پدر محسوب مي شد.

شخصاً بازي هايي را از او به ياد مي آورم كه در آنها حتي يك اشتباه هم مرتكب نشد.»

جياني ريورا هافبك بازيساز و معروف سابق ميلان

كه هم با ليدهولم همبازي بود و هم تحت نظر

وي و با مربيگري او در اين تيم بازي كرد، در

مورد اين سوئدي توانا گفته است: «حسن

و ويژگي مهم ليدهولم اين بود كه هر كاري

را انجام مي داد تا سايرين در زمين احساس

راحتي كنند و بازي آسان تري سپري سازند

و مشكلات كمتري داشته باشند و اين امر

شامل تمام نفرات چه ميانسالان و چه

جوانترهاي تيم مي شد . او فقط در خدمت

تيم بود و كاري مي كرد كه فضايي ايده آل

در باشگاه به وجود آيد، حتي به قيمت از

دست رفتن موقعيت هاي فردي خوب خودش.»

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی نیلس لیدهولم
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه