بیوگرافی دینو زوف

5 سال پیش
بیوگرافی دینو زوف
Rate this post

بیوگرافی دینو زوف به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

دینو زوف (به ایتالیایی: Dino Zoff) زادهٔ ۲۸ فوریه ۱۹۴۲در ایتالیا است و در دوران بازیگری در تیم‌های، اودینزه، مونتووا، ناپولی، یوونتوس بازی کرده‌است و ۱۱۲ بازی ملی هم برای تیم ملی فوتبال ایتالیا انجام داده‌است.

زندگینامه دینو زوف

بیوگرافی دینو زوف

فعالیت ورزشی

۲۸فبریه ۱۹۴۲ در ماریانو دل فریولی دینو متولد شد.
۱۴ سال بیشتر نداشت که برای انجام تست به مدرسه ی فوتبالی رفت اما به دلیل قامت کوتاهش در تست ها رد شد.بعد ها در سن ۱۹ سالگی او دوران حرفه ای خود را با اودینزه آغاز کرد.زوف حالا بلند قامت تر شده بود و ۱۸۵ سانتی متر بلندای قامت وی بود. دینو پس از انجام ۴ بازی همراه با اودینزه و شکست سنگین برابر فیورنتینا در سال ۱۹۶۱ به سری ب رفت.

در سال ۱۹۶۳ با عضویت در تیم مانتوا دینو به سری آ بازگشت و تا سال ۱۹۶۷ در همین تیم حضور داشت و سپس در آخرین روز نقل و انتقالات همان سال به ناپولی منتقل شد.زوف در ۱۴۳ بازی برای ناپلی ها به میدان رفت و عملکرد قابل قبولی را از خود به جا گذاشت.او در ۶ سال حضور در سن پائولو ۱۱۰ گل خورد.زوف از همین ناپل بود که به تیم ملی نیز راه یافت.وی نخستین بازی ملی خود را در سال ۱۹۶۸ در مقابل مجارستان انجام داد که آن دیدار با پیروزی ۲ بر ۰ ایتالیا همراه بود.
اما دوران طلایی زوف هنوز اغاز نشده بود.

سال ۱۹۷۲ زوف به یوونتوس پیوست.وی ۱۱ سال در یووه حضور داشت و دراین مدت موفق شد همراه با بیانکونری ۶ قهرمانی سری آ ۲ بار قهرمانی کوپا ایتالیا و یک قهرمانی یوفا را تجربه کند.اما شکست در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۸۳ در مقابل هامبورگ در آتن پایان ماجراجویی های زوف با بانوی پیر شهر تورین بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی میروسلاو کلوزه
بازی های ملی

دوران بازی های ملی دینو از سال ۱۹۶۸ اغاز شد.وی در مسابقات قهرمانی اروپا در همان سال سنگربان اول آتزوری بود.اما در جام جهانی ۱۹۷۰ آلبرتوسی به او ترجیح داده شد و زوف جام را با نیمکت نشینی به پایان برد.آتزوری در پایان این مسابقات نائب قهرمان شد.

از سال ۱۹۷۲ بود که زوف صاحب اصلی پیراهن شماره یک آتزوری شد.در جام جهانی ۱۹۷۴ زوف سنگربان اول ایتالیا بود هر چند لاجوردی پوشان در همان دور اول از آن رقابت ها حذف شدند.

پس از بازنشستگی فاکتی در سال ۱۹۷۷ زوف در ۳۵ سالگی کاپیتان اول تیم ملی ایتالیا شد.پس از رقابت های جام جهانی ۱۹۷۸ و قهرمانی اروپایِ ۱۹۸۰ که در هر دوی آن رقابت ها ایتالیا به مقام چهارم رسیده بود حال زمان پایانِ درخشانِ افسانه فرارسیده بود.
جام جهانی ۱۹۸۲ اخرین رویداد برای حضور زوف ۴۰ ساله در تیم ملی بود.در آن جام ایتالیا به لطف درخشش پائولو روسی و زوف موفق شد به مقام قهرمانی دست یابد.آتزوری در فینال موفق شد آلمان غربی را با نتیجه ۳ بر ۱ مغلوب سازد.زوف نیز در پایان به عنوان برترین دروازبانِ رقابت ها انتخاب شد.

آخرین بازی رسمی

زوف اخرین بازی رسمی خود را سال ۱۹۸۳ در سن ۴۱ سالگی در برابر سوئد انجام داد.این بازی که در گوتنبرگ انجام می شد با برتری ۲ بر ۰ ایتالیا همراه بود.ای بازی پایانی بود بر ۱۵ سال حضور دینویِ افسانه ای در تیم ملی کشورش.
زوف در طی ۱۵ سال حضورش در تیم ملی ۱۱۲بازی را انجام داد و یکی از رکور داران در این زمینه برای آتزوری محسوب می شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ایوان استرینیچ

وی همچنین ما بین سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ در عرصه ی ملی دروازه ی خود را به مدت ۱۱۴۲ دقیقه بسته نگه داشته است و از این حیث نیز رکورد دار است.علاوه بر این ها زوف تنها بازیکن ایتالیایی است که هم قهرمانی اروپا وهم قهرمانی جهان را تجربه کرده است.

در نوامبر سال ۲۰۰۳ او از سوی فدراسیون فوتبال ایتالیا به عنوان بهترین بازیکن بالای ۵۰ سال انتخاب شد.وی همچنین از سوی فدراسیون بین و المللی آمار و تاریخ فوتبال بعد از لئو یاشین و گردون بنکس به عنوان سومین دروازه بان برتر قرن ۲۰ انتخاب شده است.پله نیز در سال ۲۰۰۴ نام وی را در لیست ۱۲۵ نفره ی بهترین بازیکنان تاریخ قرار داده است.

دوران مربیگری

دینوزوف پس از پایان دوران بازی گری اش به مربیگری روی آورد.او ۲ سال در کادر فنی یوونتوس حضور داشت و با وجود قهرمانی در جام یوفا از سرمربی گری این تیم برکنار شد.سال ۱۹۹۴ زوف مربی گری لاتزیو را بر عهده گرفت و سر انجام نیز در سال ۱۹۹۸ سر مربی اتزوری شد و پس از شکست در فینال مسابقات یورو۲۰۰۰ در مفابل فرانسه از سمت خود کناره گیری کرد و مورد انتقاد شدید سلویو برلوسکونی نیز قرار گرفت.

افتخارات ورزشی

افتخارات به عنوان بازیکن

یوونتوس

سری آ: ۱۹۷۳–۱۹۷۵٬۱۹۷۲–۱۹۷۷٬۱۹۷۴–۱۹۷۸٬۱۹۷۶–۱۹۸۱٬۱۹۷۷–۱۹۸۲٬۱۹۸۰–۱۹۸۱
کوپا ایتالیا: ۱۹۷۹–۱۹۷۸، ۱۹۸۳–۱۹۸۲
جام یوفا: قهرمان ۱۹۷۷–۱۹۷۶

تیم ملی ایتالیا

جام جهانی فوتبال: قهرمان ۱۹۸۲
جام ملت‌های اروپا: قهرمان ۱۹۶۸
افتخارات به عنوان مربی
قهرمان کوپا ایتالیا: ۱۹۹۰–۱۹۸۹
قهرمان جام یوفا: ۱۹۹۰–۱۹۸۹
نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا: ۲۰۰۰

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دینو زوف
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه