بیوگرافی جرج بست

5 سال پیش
بیوگرافی جرج بست
4.7/5 - (25 امتیاز)

بیوگرافی جرج بست به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

جرج بِست (به انگلیسی: George Best) (۲۹ مه ۱۹۴۶ ‐ ۲۵ نوامبر ۲۰۰۵) یک بازیکن فوتبال متولد ایرلند شمالی بود که بیشتر به خاطر بازی‌های درخشانش در تیم فوتبال منچستر یونایتد در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی معروف است.

زندگینامه جرج بست 

بیوگرافی جرج بست

فعالیت ورزشی

اودر سال ۱۹۶۸ به همراه منچستر یوناتد جام قهرمانان اروپا را گرفت وعنوان بهترین بازیکن سال را هم از آن خود کرد.

متولد: ۲۲ می ۱۹۴۶
ملیت: ایرلند شمالی
پست: هافبک راست
خصوصیات: باهوش – فوق العاده تکنیکی

افتخارات مهم شخصی

بهترین بازیکن اروپا در سال ۱۹۶۸
وی ۶ سال پیاپی بهترین گل زن منچستر بود

رکورد ملی:

ایرلند شمالی ۳۷ بازی ۹ گل ۷۸-۱۹۶۴

افتخارات باشگاهی :

قهرمان لیگ انگلستان در سال ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷
قهرمان جام باشگاههای اروپا در سال ۱۹۶۸

باشگاه ها:

منچستر یونایتد ۳۶۱ بازی ۱۳۷ گل ۷۵-۱۹۶۳
استاک پورت کانتی ۳ بازی ۳ گل ۷۶-۱۹۷۵
لوس آنجلس آزتک ۶۱ بازی ۲۹ گل ۷۸-۱۹۷۶
کورک سلتیک ۱۶۶ بازی ۴ گل ۱۹۷۶
فولهام ۴۲ بازی ۸گل ۷۸-۱۹۷۶
فورت لادر دیل استریکرز ۳۳ بازی ۷ گل ۷۹-۱۹۷۸
هیبرنیان ۲۷ بازی ۴ گل۸۰-۱۹۷۹
سن خوزه ارت کوئیکز ۵۶ بازی ۲۱ گل ۸۳-۱۹۸۰
بورنه ماوت ۵ بازی بدون گل ۸۴-۱۹۸۳

جرج بست اولین فرزند دیکی بست و آنه ویتر بود که در شهر بلفاست متولد و بزرگ شد. او دارای ۴ خواهر به نام های کارول – باربارا – جولی و گریس و ۱ برادر به نام لن بوده است. جرج بست مادرش را در سال ۱۹۷۸ در سن ۵۵ سالگی و بر اثر مصرف بیش از حد الکل از دست داد.

جرج بست و همسرش

جرج بست در طول عمرش ۲ بار ازدواج کرد. بار اول با آنجلا مک دونالد جیمز که حاصل این ازدواج پسری به نام کالوم است و سپس در سال ۱۹۹۵ با آلکس پرسی ازدواج کرد. گفته میشود که او از زن دیگری هم دارای ۲ دختر میباشد.

آنجلا مک دونالد جیمز همسر اول جرج بست خود در مجله ( پ ل ی / ب و ی ) مشغول به کار بوده است اما عمده شهرتش به واسطه ازدواج با جرج بست حاصل آمد. پدر و مادر آنجی هر ۲ هنرمند بودند.

او جرج بست را در یک مهمانی در شهر لس آنجلس در سال ۱۹۷۵ ملاقات کرد زمانی که قمار بازی و فساد اخلاقی جرج بست شهره عام و خاص شده بود. جرج بست حتی در شب مراسم ازدواجش هم دست از قمار و الکل بر نداشت. این ۲ نفر سر انجام در سال ۱۹۸۶ از هم جدا شدند و آنجلا مک دونالد جیمز پسرشان را با خود به شهر لس آنجلس در کشور آمریکا برد. آنجلا مک دونالد جیمز هم اکنون مشغول تجارت در زمینه جواهر است. او علاقه زیادی به حیوانات داشته و وقت خود را صرف مراقبت از سگ و اسبهایش میکند.

فینال جام باشگاههای اروپا

جرج بست زمانی که در فینال جام باشگاههای اروپا در سال ۱۹۶۶ درخشید در اوج دوران فوتبالش قرار داشت. او در یک هفته ۱۰ هزار نامه از طرفدارانش دریافت کرد و ۳ نفر را تمام وقت استخدام کرد تا جواب نامه ها را بدهند.

او در دیداری دوستانه مقابل تیم استودیانتس قهرمان باشگاههای آرژانتین از زمین بازی اخراج شد و کناره گیری سر مت بازبی هم بد جوری روی او تأثیر منفی گذاشت.

او در سال ۱۹۷۲ بعد از یکسری دعوا بر سر تمریناتی که از دست داد و روش زندگی نامناسبش از باشگاه منچستر یونایتد رفت و اعلام کناره گیری کرد اما دو باره در سال ۱۹۷۴ بازگشت اما این بار هم برای همیشه خداحافظی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جاکومو بوناونتورا

در سال ۱۹۸۴ به دلیل رانندگی در حین مستی و اهانت به مأمور پلیس ۸ هفته زندانی شد.
در سال ۲۰۰۰ پنج هفته را به دلیل مشکلات کبدی در یکی از بیمارستانهای شهر لندن بستری شد و بعد از اینکه یکی دیگر از قولهای نشدنی کنار گذاشتن الکل را داد. او گفت: من باید میمردم.
در سال ۲۰۰۲ او عمل پیوند کبد داشت که ۱۰ ساعت طول کشید.

در سال ۲۰۰۳ در بازی نزدیک خانه اش در گیری به وجود آورد و بدون اینکه مدرکی علیه اش داشته باشند آزاد شد اما آخرین همسرش آلکس پرسی آن زمان گفت: به نظر میرسد که جرج بست مأموریت نابودی خودش را آغاز کرده و روز به روز بدتر میشود. طولی نکشید که جرج بست از او جدا شد.
جرج بست چند سال پیش گفته بود: پله روزی به من گفت که تو بهترین فوتبالیست دنیا هستی و این آخرین تعریفی بود که از من شد.

در سال ۲۰۰۴ هم به دلیل رانندگی در حین مستی ۲۰ ماه از نشستن پشت فرمان محروم شد.

اظهار نظر پله در مورد جرج بست :

پله در مورد جرج بست این طور گفته است: جرج بست بهترین بازیکنی است که تا کنون دیده ام این بالا ترین درجه شهرت است که یک بازیکن آرزوی رسیدن به آن را دارد. جرج بست باریکن با استعداد انگلیسی قادر بود تا گلهایی خارق العاده در وضعیتهای دشوار به ثمر برساند. او با ظرافتی ورزشکارانه حرکت میکرد و مهارتهای جادویی با توپ و بالانسهای حیرت آورش در گذر از مدافعان تعجب آور بود. این جوان اهل ایرلند شمالی اولین فوق ستاره فوتبال بریتانیا شد.

مرگ جرج بست :

جرج بست اسطوره باشگاه منچستر یونایتد پس از یک شب خیلی سخت و به ‌رغم تلاش پزشکان به پایان راه زندگی خود رسید. جرج بست ستاره اسبق تیم ملی ایرلند شمالی که بازیهایش در تیم شیاطین سرخ هنوز در اذهان طرفداران باشگاه منچستر یونایتد وجود دارد در بیمارستان کرانوبل شهر لندن دار فانی را وداع گفت.

این خبر را پروفسور راجر ویلیامز پزشک معالج جرج بست تأیید کرد در حالی که تلاش شبانه‌ روزی آنان برای باز گرداندن زندگی جرج بست بی ‌تأثیر بوده چاره ‌ای نیست که این واقعیت را بپذیریم. جرج بست به علت بعضی مشکلات مجبور شد در سال ۲۰۰۲ کبد خود را جراحی کند و پزشکان به او توصیه کردند ادامه روند زندگی قبلی باعث مرگ زود رس وی خواهد شد اما جرج بست حاضر نشد تا به توصیه آنها گوش دهد و پس از چند بستری موفق در بیمارستانهای شهر لندن سرانجام در سن ۵۹ سالگی و پس از ۲۴ ساعت تلاش دشوار پزشکان از دنیا رفت.

زندگی پر دردسر

زندگی جرج بست توأم با اتفاقات و رویداد های مهم و غیر قابل باور بود در سال ۱۹۶۸ او که عضو تیم ‌ملی ایرلند شمالی بود و در باشگاه منچستر یونایتد غوغا کرد و نام خود را به عنوان یکی از برترین ستارگان این تیم به ثبت رساند. پس از اینکه خداحافظی زود رسی با دنیای فوتبال حرفه‌ای داشت به نوعی از مسیر زندگی دور شد و مشکلات خانوادگی هم به آن افزوده گردید تا در این سالها او همواره یکی از سوژه‌ های داغ روزنامه نگاران باشد.

۱ سال قبل از فوت جرج بست قسمتی از دارایی‌ ها و افتخارات خود را به نفع پسرش به فروش رساند. با اینکه مشکلات بسیاری را برای همسرش به وجود آورده بود اما در نزد مردم یک چهره محبوب به شمار می ‌آمد. مرگ او یک خاطره تلخ برای مردم انگلستان و ایرلند شمالی و طرفداران باشگاه منچستر یونایتد و کل دنیا میباشد.

حیاط بیمارستان كرانوبل پر از دسته هاى گل شده بود.

گل هایى كه به پاس گلزنى هاى شماره هفت منچستر كنار جسم بى جان او قرار مى گرفت.«جرج عزیز! براى شادى هایى كه به من بخشیدى متشكرم. هرگز فراموشت نمى كنم.» و این تنها یكى از دست نوشته هایى بود كه تماشاگران فوتبال در بریتانیا پس از مرگ جرج بست در دست داشتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سامان عبدولی

روزنامه Daily Telegraph در بخش كوتاهى از پیام یادبود دوازده صفحه اى خود آورده : جرج كارى كرد كه كودكان بریتانیایى به عشق فوتبالیست شدن درس بخوانند. دیوید سیگ از Guardian هم نوشت : هنوز مى توانم او را با موهاى مشكى و جثه كوچك تصور كنم كه در زمین فوتبال مى درخشد. و روزنامه Times هم در یك یادداشت احساسى به او لقب ونگوگ فوتبال را داد.

جرج كه در چهارده سال بازى در منچستر یونایتد با گل هاى خود زندگى را براى مردم این شهر معنا مى كرد، پیش از مرگ خود هم به فكر آنها بود. روزنامه Daily Express مى نویسد : آرزوى بست این بود كه تمام اعضاى بدنش را اهدا كند.»

اظهار نظر جامعه ورزش و بزرگان فوتبال بریتانیا در مورد جرج بست :

پس از شنیدن خبر درگذشت جرج بست اسطوره فوتبال انگلستان و تیم ملی ایرلند شمالی تقریبا تمام دست اندرکاران فوتبال در انگلستان به نوعی به اظهار همدردی با جامعه ماتم زده ورزش در این کشور پرداختند.

باشگاه منچستر یونایتد طی بیانیه ای تاسف خود را از درگذشت ستاره اسبق ورزشگاه اولدترافورد اظهار داشت و گفت :

جرج بست یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال در تمام طول دوران این ورزش بود. ورزشکاری واقعی، سرسخت و با اعتماد به نفس که از نبوغی ذاتی در فوتبال بهره میبرد. او یکی از درخشانترین عملکرد ها را در میان نسل خودش داشت. استعداد های منحصر به فرد او در مستطیل سبز فوتبال به میراث کشور انگلستان تعلق دارد. باشگاه منچستر یونایتد و طرفداران سرخ پوش آن در جای جای این کره خای به گلهای زیبا – دریبل های اسرار آمیز و خاطرات به یاد ماندنی او افتخار خواهند کرد. در مرگ او همگان خواهند گریست اما روح بزرگ و استعداد شگرف او همواره زنده خواهد ماند.

سر بابی چارلتون هم تیمی او در زمان حضورش در جمع شیاطین سرخ نیز با اظهار تاسف از در گذشت این انسان بزرگ میگوید:

تاریخ پرافتخار باشگاه منچستر یونایتد با حضور جرج بستها شکل گرفته است. هر کسی که عملکرد جرج بست را در درون زمین میدید آرزو میکرد که ای کاش میتوانست همانند او فوتبال بازی کند. جرج بست در زمان بازی با تمام وجودش فوتبال بازی میکرد. دریبل های رویایی او در درون زمین روح هر فوتبالیستی را شاد میکرد. امروز روز سختی است.

همچنین پل گاسکوئین اسطوره فوتبال مدرن انگلستان که خود از صرف کننده های مشروبات الکلی است و خیلی ها از این نظر او را با جرج بست مقاسه میکنند نیز با اشاره به ضایعه مرگ جرج بست میگوید: جرج بست یک فوتبالیست بی مانند بود. گلهایی که او در طول دوران فوتبالش زده گلهای یک بازیکن عادی نبود. او در کار خود یک پدیده تمام عیار بود. او یکی از جرج بستهای زندگی من بود.

دنیس لاو یکی از مریدان پر و پا قرص جرج بست که در ساعات پایانی زندگی در کنار دوست همیشگی و هم باشگاهی سابقش بود نیز پس از درگذشت وی گفت:

از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۶۹ او بهترین بازیکن فوتبال کشور انگلستان بود. تاسف آور است اما به عقیده من جهان فوتبال عظمت جرج بست را هیچگاه درک نکرد. درست در زمانی که او میتوانست بهتر از همیشه باشد جریانات فوتبال او را به کناره ها و حاشیه ها میکشاند. جرج بست انسان بزرگی بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دونی فان ده بیک

استادیومهای محل برگزاری دیدارهای هفته بعد از وفات جرج بست در لیگ برتر انگلستان به مدت ۱ دقیقه قبل از شروع هر دیدار سکوت کردند البته در برخی از ورزشگاهها به تشویق جرج بست پرداختند تا خاطره جرج بست اسطوره بی چون و چرای فوتبال انگلستان و باشگاه منچستر یونایتد را گرامی بدارند. بازیکن اسبق باشگاه منچستر یونایتد انگلستان در سن ۵۹ سالگی در گذشت. سخنگوی لیگ برتر انگلستان با اظهار همدردی از شنیدن خبر درگذشت جرج بست گفت: فوتبالیستهای انگلیسی طی درخواستی رسمی خواستار ۱ دقیقه سکوت پیش از شروع دیدار های این هفته لیگ برتر انگلستان شده اند که با موافقت فوری مسوولان لیگ برتر انگلستان مواجه شد. این مسوولان امیدوارند تا با این حرکت تمامی دوستداران فوتبال در انگلستان یاد و خاطره یک اسطوره بزرگ را زنده نگاه دارند

آخرین حرفهای جرج بست قبل از مرگش :

اکنون ۵۹ ساله ام و نمیدانم به ۶۰ سالگی میرسم یا نه! ولی به هرحال از مرگ نمیترسم. این جمله ای بود که جرج بست ۱ ماه و اندی پیش به خبرنگار روزنامه Independent چاپ انگلستان گفته بود آن هم در بستر بیماری…

او سرانجام به ۶۰ سالگی نرسید تا بدین ترتیب اسطوره دهه ۶۰ فوتبال بریتانیا خیلی زود یک دنیا خاطرات خوب و بد را رها کند. جرج بست ساعت ۰۶ : ۱۳ روز جمعه در اثر عارضه شدید کبد و عفونیت ریه در بیمارستان كرانوبل شهر لندن جان سپرد. همین.
خبر خیلی طول و تفصیل نمیخواست به این دلیل که هم او چهره

سرشناس و پر خاطره ای بود و هم بیماری اش سالها او را به

سوی مرگ میکشاند پس بدون دلیل نبود که خیلیها با شنیدن

این خبر برای جرج بست طغیانگر سال ۱۹۶۵ تا سال ۱۹۷۵ اشک

ریختند. شاید نسل ما جرج بست را فقط از طریق فیلم بازیهای

تیم منچستر یونایتد و یا

حواشی فراوان زندگی اش بشناسد اما برای قدیمی ترها

او نماینده یک برهه تأثیر گذار فرهنگی بوده و هست همچنین

سمبل و تجسم یک نسل یاغی و از همه جا بریده…

اظهار نظر جرج بست در مورد باشگاه منچستر یونایتد :

من با باشگاه منچستر یونایتد بهترین روز هایم را داشتم.

هرچه در رؤیا هایم متصور بودم برایم در ورزشگاه اولدترافورد

پیش آمد. آن دقایق همیشه در یاد و خاطره ام هستند.
هیچ گاه فریاد هواداران باشگاه منچستر یونایتد را از یاد نمیبرم.

مخصوصاً آن هنگام که در تونل ( رختکن ) راه میرفتم و این سر

و صداها در گوشم میپیچید! هیچ چیزی خوشایند تر از شنیدن

صدای شادی هواداران و دیدن دست تکان دادنهای آنها نیست.
آن روز ها روز های من بود و در پایان هم برای من بد نبود. من

هنوز یادم هست که هر وقت توپ را میگرفتم هیچ گاه به عقب

بر نمیگشتم!

پس از فوت وی باشگاه منچستر یونایتد یک بازی دوستانه  را

در ورزشگاه اولدترافورد برگزار کرد و تمامی درآمد حاصل از این

بازی را به خانواده جرج بست تقدیم کرد. در این بازی تماشاگران

حاضر در ورزشگاه پوسترهایی با عکس جرج بست در دست

داشتند که روی آنها نوشته شده بود: Best The Best.

سر آخر حرفی از زبان خودش پایان بخش داستان وی است  :

من در زندگی همواره خرج کردم و دنبال مشروبات الکلی بودم

و سرانجام تمام زندگی خود را در این راه دادم

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جرج بست
4.7/5 - (25 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه