بیوگرافی استانکو پوکله‌پوویچ

5 سال پیش
بیوگرافی استانکو پوکله‌پوویچ
2.7/5 - (3 امتیاز)

بیوگرافی استانکو پوکله‌پوویچ به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

استانکو پوکله‌پوویچ (به کروات: Stanko Poklepović) (زاده ۱۹ آوریل ۱۹۳۸ در اسپلیت، پادشاهی یوگسلاوی-درگذشته ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸) مربی فوتبال کروات بود.

زندگینامه استانکو پوکله‌پوویچ

بیوگرافی استانکو پوکله‌پوویچ

فعالیت ورزشی

او در فوتبال ایران مربیگری تیم ملی فوتبال ایران و دو باشگاه مطرح پرسپولیس و سپاهان را برعهده داشت.

او دو بار به همراه پرسپولیس قهرمان لیگ ایران شد. استانکو پوکله‌پوویچ مدت‌ها بیمار بود و چند سال پیش یکی از پاهای او به دلیل بیماری قطع شد.

او در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ در سن ۸۰ سالگی در اسپلیت درگذشت.

حضور در ایران

پس از اتمام جنگ تحمیلی و در سالهای پایانی دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰، به منظور آشنایی با فوتبال روز دنیا پس از مدتها درهای فوتبال ایران به روی مربیان خارجی باز شد و چهره‌های نظیر بونژاک، واسیلی گوجا، یورگن گده، سکوموروخوف، بیلفسکی و بگوویچ پا به فوتبال ایران گذاشتند. از این جمع یکی از موفق‌ترین مربیان استانکو پوکله پوویچ بود.

این مربی کروات در زمان ریاست فدراسیون امیر عابدینی برای حضور در بازیهای آسیایی ۱۹۹۴ به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب شد تا برای اولین بار پس از انقلاب، تیم ملی با یک مربی خارجی در مسابقات بین‌المللی شرکت کند. تیم ملی برای این رقابتها حداقل تدارکات را داشت و بدون بازی دوستانه رسمی پا به این بازیها گذاشت. تیم ملی در آن دوره بسیار بدشانس بود و در همان گام نخست برابر بحرین، علی دایی فوق ستاره خود را به دلیل مصدومیت از دست داد و سرانجام با ۲ تساوی، یک پیروزی و یک شکست از گردونه رقابتها حذف شد. کل دوران مربیگری استانکو در تیم ملی منحصر به همین ۴ بازی می‌شود و این مربی پس از این رقابتها از کار برکنار شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سامان طهماسبی
اعتماد دوباره

این اما پایان حضور استانکو در ایران نبود. در سال ۱۳۷۴ امیر عابدینی که مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس را برعهده داشت پس از آنکه از کسب نتایج مطلوب با یورگن گده ناامید شد، استانکو پوکله‌پوویچ را به سمت سرمربی پرسپولیس منصوب کرد. پرسپولیس با استانکو در آن فصل یکی از به یادماندنی‌ترین قهرمانی‌های تاریخ فوتبال ایران را بدست آورد. سرخپوشان پایتخت در شرایطی که ۱۳ امتیاز از بهمن تیم متمول آن روزهای فوتبال ایران که هدایت آن برعهده فیروز کریمی دستیار استانکو در تیم ملی بود عقب بودند، توانستند یک هفته قبل از پایان لیگ و در تبریز با غلبه بر ماشین‌سازی فاتح لیگ شوند.

پرسپولیس سال ۷۵ یکی از پرستاره‌ترین تیمهای تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود که هدایت آن بر عهده استانکو بود.در این تیم بازیکنان زیادی از نسل طلایی فوتبال ایران حضور داشتند. پرسپولیس با احمدرضا عابدزاده، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، رضا شاهرودی، مهرداد میناوند، ادموند بزیک و … کار ساده‌ای برای قهرمانی داشت و چند هفته زودتر فاتح مسابقات شد ولی استانکو تا پایان رقابتها در پرسپولیس نماند و این تیم را ترک کرد.

سومی آسیا

پرسپولیس در آن فصل در جام باشگاههای آسیا به عنوان سوم رسید. بازی به یادماندنی پرسپولیس-آلیمای قزاقستان که از آن به عنوان به یادماندنی‌ترین بازگشت تیمهای ایرانی یاد می‌شود، تحت هدایت این مربی رقم خورد. او در سالهایی که علی پروین کنار گذاشته شده بود و تصور موفقیت بدون سلطان برای این تیم غیرممکن به نظر می‌رسید، سرخپوشان را به دو قهرمانی پیاپی و برد شیرین و طلسم شکن در دربی رساند و با چرخاندن شال قرمز محبوب سکوها شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی زیکو

او از نظر فنی نیز علم روز را به این تیم آورد. پرسپولیس اولین تیم یود که با چیدمان شناور بازی می‌کرد .چیدمان ۱-۶-۳ مورد علاقه استانکو در ابتدا مورد هجمه منتقدین قرار گرفت ولی این سیستم به قدری منعطف بود که در زمان حمله به ۳-۴-۳ تبدیل می‌شد و به هنگام دفاع پرسپولیس با ۵ مدافع از دروازه محافظت می‌کرد.

بازگشت نه چندان موفق به فوتبال ایران

کارنامه استانکو در پرسپولیس آن قدر درخشان بود که پس از پایان همکاری او با پرسپولیس سایر تیمها مجددا به سراغ او بیایند هرچند که این مربی نتوانست موفقیت گذشته را با پرسپولیس تکرار کند. استانکو در اولین دوره لیگ برتر سرمربی سپاهان شد و با این تیم به رتبه نهم دست یافت. در لیگ چهارم ودر هفته نوزدهم در حالیکه سپاهان در رتبه دهم قرار داشت استانکو دوباره سرمربی این تیم شد و در پایان فصل دوباره در همان رتبه دهم تیم را تحویل داد. یکی از بازیهای جذاب آن مقطع دیدار پرسپولیس و سپاهان بود که استانکو توانست تیم سابق خود را در ورزشگاه آزادی شکست دهد.

در لیگ هشتم باشگاه پگاه رشت دچار تغییر مالکیت شد و با نام داماش در مسابقات شرکت کرد که مدیریت آن بر عهده امیر عابدینی بود و این مدیر کهنه کار فوتبال ایران دوباره با استانکو همکاری کرد. داماش در آن فصل وضعیت مطلوبی نداشت و نهایتا در پایان فصل به لیگ یک سقوط کرد که پایانی بود به حضور استانکو در فوتبال ایران. عملکرد این مربی به گونه‌ای بود که پس از کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ به عنوان سومین مربی برتر خارجی پس از انقلاب توسط بینندگان برنامه نود معرفی شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هری ردنپ
زندگی شخصی

زندگی

او در اسپلیت از پدر و مادری با اصالت میلنا متولد شد. او با کیتا پوکله‌پوویچ ازدواج کرد، آن ها دو بچه دارند.

مرگ
او در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ در شهر زادگاهش میلنا به خاک سپرده شد.

افتخارات ورزشی

بازیکن

باشگاه
Split

Yugoslav Second League: 1956–۵۷ (Zone I), 1959–۶۰ (West)

سرمربی
هایدوک اسپلیت

لیگ دسته اول فوتبال کرواسی: ۱۹۹۲
جام کرواسی: ۲۰۰۹–۱۰
سوپر جام فوتبال کرواسی: ۱۹۹۲
پرسپولیس

جام آزادگان: ۱۹۹۵–۹۶, ۱۹۹۶–۹۷
اوسیک

جام کرواسی: ۱۹۹۸–۹۹

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی استانکو پوکله‌پوویچ
2.7/5 - (3 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه