بیوگرافی علی عبده

5 سال پیش
بیوگرافی علی عبده
3.4/5 - (10 امتیاز)

بیوگرافی علی عبده به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

علی عبدُه یا عبدو (۱۳۰۳ در بروجرد – ۱۳۵۸ در ایالات متحده آمریکا) با نام گذرنامه آمریکایی آلن مورگان (به انگلیسی: Alan Morgan)،مشت‌زن و مدیر ورزشی اهل ایران است.

زندگینامه علی عبده

بیوگرافی علی عبده

فعالیت ورزشی

وی بیشتر به خاطر بنیانگذاری باشگاه ورزشی پرسپولیس مشهور است.

او مدتی نیز رئیس فدراسیون بوکس ایران بوده‌است.
او به غیر از تابعیت ایرانی شهروند ایالات متحده آمریکا نیز بود و دارای گذرنامه آمریکایی با نام آلن مورگان (به انگلیسی: Alan Morgan) بود.

زندگی
علی محمد عبده در خانواده‌ای مذهبی در بروجرد به دنیا آمد و فرزند شیخ محمد عبده بروجردی، نخستین دادستان دوران رضاشاه پهلوی بود. او ۳ برادر به نام‌های جلال، مهدی و حسین داشت. جلال، برادر بزرگ او، نماینده ایران در سازمان ملل متحد بود. در سال ۱۳۳۶ با هما مهاجرین ازدواج کرد.

یکی از فرزندان او به نام رضا عبده کارگردان نمایش و نمایش‌نامه‌نویس بود.

پسر دیگر او سالار عبده که نویسنده و استاد نویسندگی خلاق در سیتی کالج نیویورک است.

او دختری به نام نگار (زاده ۱۳۵۲) دارد؛ و پسری بنام علی (زاده ۱۳۵۷)دارد. فرزندان عبده تاکنون اقدامی برای بازپس‌گیری اموال مصادره‌شده پدرشان در ایران نکرده‌اند.

عبده در سال ۱۳۵۸، در حالی که در جکوزی بود بر اثر سکته درگذشت.

در آمریکا

عبده یک مشت‌زن حرفه‌ای بود. او در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۲ در دو وزن مختلف قهرمان بوکس واشینگتن شد. او میان سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۵ رئیس امور ورزش ارتش ایالات متحده آمریکا در واشینگتن بود. او سپس رئیس فدراسیون والیبال واشینگتن نیز شد. کار تا آنجا پیش رفت که می‌گفتند او در ارتش آمریکا در جنگ ویتنام هم شرکت کرده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیروز قربانی

بازگشت به ایران

عبده پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به ایران بازگشت و شرکت سهامی سی‌آرسی را در سال ۱۳۳۵ بنیانگذاری کرد. فاطمه پهلوی و محمد خاتمی نیز دیگر سهامداران عمده این شرکت بودند.

آذر ابتهاج، نماینده مجلس شورای ملی به دلیل اختلاف با او بر سر بولینگ عبده به جان او سوءقصد می‌کند. او دو نفر را اجیر می‌کند تا با چاقو به او حمله‌ور شوند. آن دو نفر در خیابان مفتح امروزی او را مضروب می‌کنند. افرادی عبده را به بیمارستان هشترودی می‌رسانند تا او از مرگ نجات یابد. یکی از ضاربان نیز دستگیر می‌شود.

ویژگی‌های اخلاقی و روابط با دیگران

جواد الله‌وردی نقل می‌کند که او یک بار سرایدار باشگاه پرسپولیس (محمود رشتی سلمانی) که به بیماری روماتیسم قلبی مبتلا بود، را با هزینه شخصی خود برای درمان به انگلستان فرستاده‌است و به بازیکنانی که ازدواج می‌کرده‌اند هدیه می‌داده‌است.

ماجرای سیلی زدن او به صفر ایرانپاک به خاطر عکس انداختن با یک هنرپیشه زن نیز نقل شده‌است.

عبده و پرویز خسروانی، مدیرعامل باشگاه تاج همواره رقابت شدید داشتند. او با محمود خیامی و محمد خاتمی نیز رابطه نزدیکی داشت. پس از مرگ خاتمی در سال ۱۳۵۲، او با فاطمه پهلوی اختلاف مالی پیدا کرد. در سال ۱۳۵۶، بولینگ عبده آتش گرفت و بیمه همه خسارت را به فاطمه پهلوی پرداخت.

عبده با آذر ابتهاج که صاحب بولینگ معروف ونک بود نیز اختلاف داشت.

عبده موفق شد با زیرکی و با استفاده از روابط شخصی بولینگ آذر ابتهاج را تعطیل کند.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی علی عبده
3.4/5 - (10 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه