بیوگرافی آلن ویتل

5 سال پیش
بیوگرافی آلن ویتل
Rate this post

بیوگرافی آلن ویتل به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

آلن ویتل (به انگلیسی: Alan Whittle) (زادهٔ ۱۰ مارس ۱۹۵۰ در لیورپول) بازیکن سابق فوتبال اهل کشور انگلستان است.

زندگینامه آلن ویتل

بیوگرافی آلن ویتل

فعالیت ورزشی

او از اولین بازیکنان خارجی لیگ فوتبال ایران و همچنین از بهترین بازیکنان خارجی‌ای است که در فوتبال ایران حضور داشته و بازی کرده‌است.

دوران باشگاهی

او محصول آکادمی جوانان اورتون بوده‌است. او در سال ۱۹۶۷ و در سن ۱۷ سالگی به تیم بزرگسالان اورتون پیوست و پنج سال در این تیم حضور داشت و به همراه این تیم به قهرمانی در لیگ برتر انگلستان در فصل ۷۰-۱۹۶۹ و جام خیریه انگلستان در سال ۱۹۷۰ نیز دست یافت. او در جام خیریه انگلستان ۱۹۷۰ در بازی مقابل چلسی موفق به گلزنی شد و در برد ۲-۱ مقابل این تیم و قهرمانی در این جام نقش مهمی ایفا کرد.

ویتل پس از درخشش در تیم اورتون٬ در سال ۱۹۷۲ به عضویت باشگاه کریستال پالاس درآمد و تا سال ۱۹۷۶ به مدت چهارسال در این تیم حضور داشت. او در این تیم به سرعت به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان نیز تبدیل شد. ۱۶ دسامبر ۱۹۷۲ یکی از بهترین روزهای ویتل محسوب می‌شود. او جزو بازیکنان کریستال پالاس بود و در لندن تیم منچستر یونایتد و فرانک اوفارل مربی سرشناس این تیم را با نتیجهٔ قاطع ۵-۰ شکست دادند. ویتل در این دیدار ستارهٔ میدان بود و یک گل استثنایی زد و سازندهٔ گل سوم نیز بود. او در فصل ۷۵-۱۹۷۴ با به ثمر رساندن ۱۶ گل، بهترین گلزن فصل تیم کریستال پالاس شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهدی کامرانی
وی پس از آن حضور در تیم‌هایی چون شفیلد یونایتد و لیتون اورینت را بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۷ تجربه کرد.

او در سال ۱۹۷۷ (در مرداد ۱۳۵۶) و در سن ۲۷ سالگی به تیم ایرانی پرسپولیس تهران پیوست. ویتل اولین بازی خود برای پرسپولیس را در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۵۶ در جام حذفی مقابل تیم همای تهران به انجام رساند. وی اولین بازی خود در لیگ را در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۵۶ در هفتهٔ چهاردهم جام تخت جمشید ۱۳۵۶ در ورزشگاه امجدیه و در مقابل تیم راه‌آهن به انجام رساند که تنها هفت دقیقه کافی بود تا او برای تیم خود گلزنی کند تا موجب پیروزی ارزشمند ۱-۰ تیم پرسپولیس مقابل راه‌آهن نیز شود. وی در بین هواداران تیم پرسپولیس به محبوبیت رسیده بود. او به همراه این تیم به مقام نایب قهرمانی جام تخت جمشید ۱۳۵۶ دست یافت. پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و نیمه‌تمام رها شدن جام تخت جمشید ۱۳۵۷، ویتل چاره‌ای جز ترک ایران نداشت.

او به انگلستان بازگشت و به صورت مجدد در تیم لیتون اورینت حضور پیدا کرد. پس از آن حضور در باشگاه‌هایی چون بورنموث، پرستون لاینز استرالیا و در نهایت گریوسند و نورث فلیت را تجربه کرد و پس از فوتبال به عنوان بازیکن خداحافظی کرد و بازنشسته شد.

اولین بازیکن خارجی شهرآورد تهران

ویتل در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۶در شهرآورد بیست و یکم تهران برای تیم پرسپولیس به میدان رفت و تبدیل به نخستین بازیکن خارجی در تاریخ شهرآورد تهران شد. این بازی با نتیجهٔ دو بر یک به سود تیم پرسپولیس خاتمه یافت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی باربورا زالاووا-استریسووا

تیم ملی انگلستان
در سال ۱۹۷۲ آلن ویتل در سن ۲۲ سالگی توسط سر آلف رمزی مربی وقت تیم ملی فوتبال انگلستان به این تیم دعوت شد٬ اما ویتل هیچ‌گاه موفق به انجام بازی ملی نشد.

او در تیم ملی امید (زیر-۲۳ سال) انگلستان حضور داشته‌است و در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۷۰ در یک بازی دوستانه با تیم زیر-۲۳ سال ولز به میدان رفته‌است. این دیدار با نتیجهٔ ۰-۰ مساوی به پایان رسید.

افتخارات ورزشی

انگلستان لیگ برتر انگلستان: ۱
۱ ۱۹۶۹-۷۰، اورتون
انگلستان جام خیریه انگلستان: ۱
۱ ۱۹۷۰، اورتون
انگلستان اسکاتلند آنگلو-اسکاتیش کاپ: (نایب قهرمانی)
۲ ۱۹۷۶-۷۷، لیتون اورینت
ایران جام تخت جمشید: (نایب قهرمانی)
۲ پرسپولیس، ۷۸-۱۹۷۷

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی آلن ویتل
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه