بیوگرافی تونی آدامز

5 سال پیش
بیوگرافی تونی آدامز
Rate this post

بیوگرافی تونی آدامز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

تونی آدامز از سن ۲۱ سالگی، به مدت ۱۴ سال مستمر کاپیتان آرسنال بوده است و مجسمه یادبود تونی آدامز در بیرون استادیوم اختصاصی آرسنال، امارات نصب شده است.

زندگینامه تونی آدامز

بیوگرافی تونی آدامز

فعالیت ورزشی

تونی آدامز متولد دهم اکتبر ۱۹۶۶ در شهر رامفورد انگلیس است. او بزرگ شده داگِنهام است و در مدرسه ابتدایی هانتر هال در بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ مشغول به تحصیل بوده است. تونی تحصیلات دبیرستان را در مدرسه ایست بروک بین سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۳ پشت سر گذاشت.

تونی که پدرش فوتبالیست مطرحی بود، اولین تفریح خود را در فوتبال یافت. او خیلی زود به فوتبال علاقه مند شد. به گونه ای که در سال ۱۹۸۰، در حالی که تونی چهارده سال داشت پا به باشگاه آرسنال گذاشت و به مدت بیست و دو سال پای انتخاب آن روزش ایستاد. او از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۳ برای تیم نوجوانان آرسنال بازی کرد.

آغاز فعالیت حرفه ای

تونی آدامز اولین بازی خود را برای توپچی ها در پنج نوامبر ۱۹۸۳ و در برابر ساندِرلند انجام داد. در فصل ۱۹۸۶-۱۹۸۷ تونی بازیکنی ثابت در تیم بود. او در همان فصل به اولین جام دوران حرفه ای خود با آرسنال دست پیدا کرد. آن ها در وِمبلی و با شکست لیورپول کاپ لیگ فوتبال را از آن خود کردند.

تونی آدامز در طول ۲۲ سال حضورش برای آرسنال رهبر یکی از منظم ترین خطوط دفاعی تاریخ لیگ جزیره بود. او در این سال ها بازیکنان بزرگی را در این خط دفاعی در کنار خود دید. آدامز با آرسنال سال های طلایی را سپری می کرد. در بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ آن ها به چهار جام با ارزش دست پیدا کردند. بسیاری اعتقاد داشتند، که تونی آدامز با ساختار دفاعی منحصر به فرد خود یکی از عوامل اصلی این موفقیت است.

تونی در همین دوران، یعنی در اولین روز سال ۱۹۸۸ و در سن ۲۱ سالگی برای اولین بار بازوبند کاپیتانی آرسنال را به بازو بست و این افتخار را چهارده سال تمام و تا زمان بازنشستگی اش در سال ۲۰۰۲ به همراه داشت. کاپیتانی آدامز جوان در آرسنال، چندان هم بی حاشیه نبود و آن طور که انتظار می رفت با کاپیتانی او همه چیز آسانتر نشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی صائب محبی

تونی آدامز که جوانترین کاپیتان تاریخ فوتبال آرسنال بود؛ سال ها زمان نیاز داشت تا خود را در این جایگاه تثبیت کند. آرسنال به همراه آدامز، دیوید سیمن و استیو بولد در اواسط دهه نود دیواری نفوذ ناپذیر در خط دفاعی خود داشت. در سال ۱۹۹۴ تونی آدامز به همراه آرسنال قهرمان کاپ قهرمانی اروپا شدند. آن ها در فینال، پارما را از سد راه برداشتند. همه اعتقاد دارند که آدامز با توانایی های دفاعی خود نقش مهمی در این قهرمانی داشته است.

بهترین مدافع

تمامی کارشناسان فوتبال، تونی آدامز آن سال ها را یکی از بهترین مدافعین تاریخ فوتبال انگلیس می دانند. او یک بازی خوان فوق العاده و جنگجویی بی نظیر در نبردهای یک به یک بود و قدرت بدنی بالایی هم داشت. خیلی خوب تکل می زد و در عین حال دارای بدنی انعطاف پذیر هم بود. شوق تونی آدامز برای پیروزی، از او کاپیتانی اسطوره ای و رهبری قدرتمند برای تیم ساخته بود.

شاید یکی از ماندگارترین لحظات ورزشی تونی آدامز در آخرین بازی فصل ۱۹۹۷- ۱۹۹۸ رقم خورد. جایی که مدافع آرسنال در کمال شگفتی با پاس استیو بولد با دروازه بان تک به تک شد و همچون یک مهاجم توپ را در کمال آرامش و دقت به تور دروازه چسباند. خوشحالی اسطوره تاریخ فوتبال آرسنال پس از این گل به قدری به یاد ماندنی بود؛ که زمانی که مدیران ارشد آرسنال قصد داشتند مجسمه یاد بودی از اون بسازند، این لحظه را در میان ۲۲ سال حضور او در این تیم انتخاب کردند. مجسمه خوشحالی تونی آدامز در بیرون ورزشگاه جدید آرسنال – با نام امارات – نصب شده است و همزمان با روز افتتاحیه ورزشگاه از آن نیز رونمایی شد.

بازیکن شماره ۶ طلایی آرسنال به رسم بزرگان فوتبال در اوج و در آگوست ۲۰۰۲ دقیقا قبل از شروع فصل جدید، برای همیشه از فوتبال حرفه ای خداحافظی کرد. آخرین بازی او در مقابل اِورتون بود. تونی آدامز در طول ۲۲ سال توانست ۳۲ گل برای آرسنال به ثمر برساند. وی همچنین ۶۷۴ بار برای آرسنال به میدان رفت و پس از «دیوید اولِری» در جایگاه دوم قرار گرفت. او همچنین موفق ترین کاپیتان تاریخ باشگاه فوتبال آرسنال است. پیراهن شماره ۶ او تا ابتدای فصل ۲۰۰۶ – ۲۰۰۷ و برای سه فصل به هیچ بازیکنی داده نشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مارکو گروییچ
تونی آدامز و تیم ملی انگلیس

تونی آدامز در تیم ملی انگلیس هم مانند آرسنال در تمامی رده ها بازی کرده است. او پنج بازی برای تیم زیر بیست و یک سال، پانزده بازی برای تیم دوم انگستان و مجموعا ۶۶ بازی برای تیم ملی بزرگسالان انگلستان داشته است. او در طول پانزده سال حضور در تیم ملی، سیزده گل به ثمر رسانده است. تونی آدامز با تیم ملی انگلیس برخلاف دوران طلایی اش در آرسنال، موفقیت چشمگیری نداشت و انگلستان در آن سال ها دوران خوبی را سپری نمی کرد.

تونی آدامز و مدیریت ورزشی

تونی آدامز بلافاصله پس از اتمام سال های بازیکنی اش به سراغ حرفه مربی گری و مدیریت ورزش رفت. او در این سال ها با باشگاه های فاینورد، پورتموث، گابالا و گرانادا همکاری داشته است.

زندگی شخصی

تونی آدامز شش فرزند دارد و به قدری نقش همسرش را در اداره خانواده حیاتی می داند که می گوید: «من فرزند هفتم همسرم هستم.» تونی و همسرش، یک زندگی ایده آل به دور از حاشیه های مرسوم دارند.

در اواسط دهه هشتاد میلادی، تونی آدامز برای چند سال مسیر حرفه ای و ورزشی خود را گم کرد و درگیر مسائلی شد که بعدها بسیار صادقانه به آن اعتراف کرد. او در سال ۱۹۹۰ در حالی که تصادف کرده بود؛ مورد تست الکل قرار گرفت، که نتیجه آن مثبت بود. این موضوع و چند اتفاق دیگر داشت تونی را تا مرحله نابودی هر آنچه در فوتبال حرفه ای ساخته بود، پیش می برد.

خداحافظی با الکل

با آمدن آرسن ونگر به آرسنال در سال ۱۹۹۶ و اراده جدی تونی به رفع این مشکل، او یکبار برای همیشه با الکل خداحافظی کرد. وی بعدها در سال ۲۰۰۰ مؤسسه ای با نام «مؤسسه شانس ورزشکاران» پایه گذاری کرد که اصلی ترین هدفش ارائه حمایت و مشاوره به ورزشکارانی بود که به هر علت به چیزی یا عملکردی اعتیاد داشتند. تونی آدامز تاکنون اتفاقات برجسته ای را با این مؤسسه به وجود آورده است. اِلتون جان خواننده مشهور بریتانیایی یکی از حامیان این مؤسسه است. تونی تمامی عواید ۵۰۰ هزار پوندی مسابقه قدردانی و خداحافظی خود را در این مؤسسه خیریه هزینه کرده است. آدامز همچنین در یک مؤسسه خیریه دیگر، که تمرکزش بر روی تحصیل کودکان محروم است، فعالیت دارد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمد مایلی‌کهن

جالب است بدانید آهنگ هایی به نام خود تونی

آدامز یا القابی که در دوران ورزشی به او اعطا

کرده بودند، خوانده شده است. تونی آدامز هم

چنین در سال ۲۰۰۰ کتاب آتوبیوگرافی خود را

به بازار عرضه کرد که مورد توجه منتقدین ادبی

قرار گرفت. در سال ۲۰۰۸ و پس از شش سال

دوری تونی آدامز از ورزشگاه امارات، هنگامی

که با پورتموث مقابل این تیم قرار گرفته بود؛

صحنه ای زیبا تونی را منقلب کرد. هواداران

آرسنال بر روی بنری بسیار بزرگ نوشته بودند:

«تنها یک تونی آدامز وجود دارد.»

افتخارات ورزشی

تونی آدامز با آرسنال افتخارت بسیاری دارد که برخی از آن ها عبارتند از :
۴ جام قهرمانی Football League First Division
۲ قهرمانی لیگ برتر
۳ قهرمانی FA Cup
قهرمانی کاپ باشگاه های اروپا
تونی آدامز افتخارات شخصی بسیاری هم با پیراهن آرسنال به دست آورده است که تعدادی از مهم ترین آن ها به شرح زیر است:
بهترین بازیکن جوان سال ۱۹۸۷
چهار بار عضویت در تیم سال فوتبال انگلیس
عضویت در تیم قرن لیگ برتر
عضویت در لیست ۱۰۰ اسطوره تاریخ لیگ انگلیس
عضویت در سالن مشاهیر فوتبال انگلیس

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تونی آدامز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه