بیوگرافی سامان طهماسبی

5 سال پیش
5/5 - (2 امتیاز)

بیوگرافی سامان طهماسبی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

سامان طهماسبی (زاده ۱۳۶۴ در شهرستان سنندج)، کشتی‌گیر ایرانی اصل است که از سال ۲۰۱۰ برای تیم ملی آذربایجان کشتی می‌گیرد.

زندگینامه سامان طهماسبی

بیوگرافی سامان طهماسبی

فعالیت ورزشی

او دو مدال برنز قهرمانی جهان برای ایران و دو مدال نقره و یک مدال برنز قهرمانی جهان را برای آذربایجان کسب کرده‌است. وی در المپیک پکن برای ایران و در المپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو برای آذربایجان مسابقه داد.

آذربایجانی‌ها برای کشتی‌گیرانی که صاحب مدال جهانی شوند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار پاداش در نظر گرفته و حقوق ماهیانه قهرمانان‌شان نیز حدود ۴ هزار دلار است. این شرایط مالی باعث شده تا بسیاری از کشتی‌گیران روسی و در این مورد ایرانی برای آذربایجان کشتی بگیرند.

طهماسبی در فینال ۸۴ کیلوگرم مسابقات جهانی بوداپست مجارستان در سال ۲۰۱۳ با نتیجه ۳ بر ۵ مغلوب طالب نعمت پور شد و به مدال نقره رسید.

بخش هایی از مصاحبه

* چه اتفاقی افتاد که به ایران برگشتی؟
یک هفته بعد از المپیک به ایران آمدم. اهل تعارفات مرسوم نیستم. فکر می‌کنم دوران کشتی‌گیر بودن من هم تمام شد و برای همین تصمیم قطعی‌‌ام را گرفتم. این را هم بگویم که در حال حاضر خانه‌‌نشین هستم.

* قراردادی که با کشور آذربایجان داشتی، تمام شده بود؟

در آذربایجان با هیچ کشتی‌گیری قرارداد نمی‌بندند. البته این درباره مربیان صدق نمی‌کند و با آنها قرارداد منعقد می‌شود. درباره وضعیت خودم هم باید بگویم که سنم بالا رفته و دیگر حوصله کشتی‌گرفتن ندارم. بر همین اساس دیگر نمی‌خواهم کشتی بگیرم.

* وقتی به آذربایجان رفتی، همان دوران شایعات زیادی مطرح شد. الان درباره کنار گذاشتن کشتی‌ات صحبت کنیم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سیروس پورموسوی

رفتن من به آذربایجان توفیق اجباری بود. زمانی که پایم را عمل کردم با وجود اینکه ۲۳سال بیشتر نداشتم دیگر من را تمام شده دانستند و به اردوهای تیم ملی دعوت نشدم، من هم آن زمان جوان بودم و دوست داشتم کشتی بگیرم چون هر روز درحال پیشرفت بودم و می‌توانستم بازهم مدال بگیرم ولی در ایران کسی روی من حساب باز نکرد. در نهایت به‌خاطر بی‌توجهی‌هایی که شد به آذربایجان رفتم.

* در زمان مربیگری محمد بنا این اتفاق افتاد؟

بله در زمان محمد بنا بود ولی مقصر ایشان نبود. آن زمان رئیس فدراسیون وقت با من لج کرده بود، البته دستش درد نکند که به ما رضایتنامه و اجازه داد به کشور آذربایجان بروم.

* خیلی‌ها مسائل مالی را دلیل اصلی رفتن ورزشکاران به کشور دوم می‌دانند. از نظر مالی کشور آذربایجان از تو حمایت کرد؟
نسبت به ایران از نظر مالی بهتر بود ولی آن‌طور نبود که ما کشتی‌گیرها قرادادهای هنگفتی دریافت کنیم. حقوق‌ها سر موقع پرداخت می‌شد و بعد از گرفتن مدال جوایز بلافاصله اهدا می‌شدند. دقیقا چیزی که در ایران وجود نداشت.

* گویا رئیس‌جمهور آذربایجان هم به ورزشکاران خیلی علاقه‌مند بود؟

بله همین‌طوراست؛ آنها بعد از هر مسابقه مراسمی می‌گرند و رئیس‌جمهورشان از مدال‌آوران تقدیر می‌کند. اصلا خودش اصرار دارد که این مراسم‌ها گرفته شوند. از طرفداران پرو پاقرص ورزش است و با همین ورزش توانسته برای کشورش کارهای زیادی انجام دهد.

* آیا این درست است که در جایی گفته بودی از رفتن به آذربایجان پشیمانی؟
اصلا این حرف را نزده‌ام. من فقط گفتم زمانی که پایم را جراحی کرده بودم، به من توجهی نشد و به خاطر همین تصمیم گرفتم به آذربایجان بروم تا کشتی‌ام را ادامه دهم. من خیلی ناراحت شدم که با من مصاحبه کردند و از قول من به دروغ نوشتند پشیمانم که به آذربایجان رفتم. یک واقعیتی را باید همین جا بازگو می‌کنم؛ در کل پشیمان نیستم که این تصمیم را گرفتم. رفتن به آذربایجان از نظر مالی برایم بهتر بود. شاید اگر ارقامی که من در ایران گرفتم را بگویم، همه تعجب کنند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی چیرو ایموبیله
* چطور؟

ببینید در ایران که بودم دومدال جهانی کسب کردم که در مجموع به من ۴۰ سکه دادند که آن زمان می‌شد ۶ میلیون تومان ولی این شرایط در آذربایجان فرق داشت؛ حالا تصور کنید در آن کشور به جز قهرمانی جهان مدال المپیک هم کسب کنی.

* با این تفاسیر الان اوضاع صباح شریعتی، دیگر کشتی‌گیر ایرانی آذربایجان از نظر مالی خیلی خوب است؟ او یک مدال المپیک برای آذربایجان گرفت.
خداراشکر صباح با توجه به مدال المپیکی که کسب کرد، توانست شرایط خودش را خوب کند. در آذربایجان چندین برابر جوایز جهانی را به مدال‌آوران المپیک می‌دهند. البته این کشور قراردادهای خیلی خوبی هم با مربیان می‌بندد.

* رابطه‌ات با جمشید خیرآبادی چطور بود؟
رابطه خوبی داشتیم ولی آقای خیرآبادی سرمربی بود و برای هر وزن مربیانی را در نظر گرفته بودند که مربی من ایوب آزموده بود و در این سال‌ها برایم خیلی زحمت کشید. کمتر هم حرفی از آقای آزموده شد، در حالی که واقعا مربی بزرگی است. امیدوارم بتوانم زحماتش را جبران کنم.

* خودت نظرت چیست در سه المپیک شرکت کردی و دست خالی مانده‌ای.

متاسفانه قبل از المپیک ریو مینیسک، رباط و همسترینگ پایم پاره شد و تا ۱۵روز قبل از المپیک فیزیوتراپی و آب‌درمانی می‌کردم در ریو هم قرعه سختی به من خورد که اصلا برای آن آماده نبودم و در نهایت قسمت و خواست خدا این شد که از سه المپیک دست خالی بمانم.

* نامت در لیست اولیه تیم بیمه‌رازی برای جام باشگاه‌های جهان بود ولی انگار قرار نیست این تیم را در مجارستان همراهی کنی. مشکلی پیش آمده است؟
فکر می‌کنم نیاز به مجوز فدراسیون است تا بتوانم در مسابقات شرکت کنم که ظاهرا موافقت نشده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ناهید کیانی
* رضایت فدراسیون ایران یا آذربایجان؟

فکر می‌کنم هردو ولی لازم است این را بگویم

که من با رضایت فدراسیون کشتی(فدراسیون

وقت) به آذربایجان رفتم و خودسرانه کاری انجام

ندادم که بخواهند مانع از حضور من شوند. این

را باید به اطلاع می رسانم چون بارها نسبت

به کاری که کردم نقدهایی خوانده و شنیده‌ام

که عجیب بودند. من آن زمان با رضایت و تایید

فدراسیون کشتی راهی آذربایجان شدم، در

حالی که مسئولان هیچ زمانی این را توضیح ندادند.

** سامان طهماسبی

سن: ۳۱سال
قد: ۱۸۰سانتی‌متر
متولد: سنندج

افتخارات ورزشی

* ایران
مسابقات جهانی۲۰۰۶ برنز
مسابقات جهانی۲۰۰۷ برنز
قهرمانی آسیا۲۰۰۷ طلا
* جمهوری‌آذربایجان
مسابقات جهانی۲۰۱۳ نقره
مسابقات جهانی۲۰۱۴ نقره
مسابقات جهانی۲۰۱۵ برنز

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی سامان طهماسبی
5/5 - (2 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه