بیوگرافی علی دانایی‌ فرد

5 سال پیش
بیوگرافی علی دانایی‌ فرد
Rate this post

بیوگرافی علی دانایی‌ فرد به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

علی دانایی‌فرد در دوم مهر ماه ۱۳۰۰ متولد شد و در سن ۵۸ سالگی یعنی در چهاردهم آبان سال ۱۳۵۸ درگذشت.

زندگینامه علی دانایی‌ فرد

بیوگرافی علی دانایی‌ فرد

فعالیت ورزشی

دانایی فرد یکی از بنیان گذران تیم فوتبال دوچرخه سواران بود که بعد ها به تیم استقلال تغییر نام یافت. او از بازیکنان نخست این تیم هم محسوب می شد و نخستین سرمربی این تیم بود. دانایی فرد بیش از دو دهه مربی‌گری آبی‌پوشان تهران را بر عهده داشت و طولانی‌ترین دوران مربی‌گری در تاریخ باشگاه استقلال از آن اوست. از او به عنوان پدر معنوی هم یاد می شود.

زندگینامه

دانایی‌فرد پیش ازاین که در فوتبال مشغول شود در رشته دو و میدانی فعالیت می‌کرد و در سن ۱۷ سالگی موفق شد به مقام دوم مسابقات کشوری دست یابد.او در سال‌های بعد به فوتبال رو آورد و فعالیت مربیگری خود را در این رشته با تأسیس سه تیم ایرج، سلم و تور در سال ۱۳۲۳ آغاز کرد. تیم تور چند دورهٔ پیاپی با مربیگری دانایی‌فرد در مسابقات خردسالان که تابستان هر سال با کمک احمد ایزدپناه در منظریه برگزار می‌شد به قهرمانی رسید و بازیکنان بزرگی همچون محمود بیاتی، ژرژ مارکاریان، نادر افشار و بیوک جدیکار در آن شناخته شدند.

باشگاه دوچرخه‌سواران که از ابتدای تاسیس تنها در رشته دوچرخه‌سواری فعالیت داشت، از سال ۱۳۲۴ تصمیم گرفت در رشته فوتبال هم تیمی را روانه مسابقات کند. در آن زمان تیم تور موفق شده بود تیم کارگر آبادان را شکست دهد و علی دانایی‌فرد مورد توجه باشگاه دوچرخه‌سواران قرار گرفته بود. با پیوستن علی دانایی‌فرد به دوچرخه‌سواران، تیم تور از سال ۱۳۲۵ با نام دوچرخه‌سواران وارد بازی‌ها شد.همچنین علاوه بر بازیکنان تیم تور، تعدای از بازیکنان تیم فوتبال نادر هم به دوچرخه‌سواران آمدند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ماسیمو کاررا

علی دانایی‌فرد در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری تیم فوتبال دوچرخه‌سواران هم‌زمان بازیکن و مربی این تیم بود. او در سمت چپ بازی می‌کرد و پس از چهره شدن بیوک جدیکار در این پست، جای خود را به او داد و از آن پس تنها به مربی‌گری و هدایت تیم اصلی و تیم‌های پایهٔ باشگاه پرداخت.

در سال ۱۳۲۸ دانایی‌فرد به همراه پرویز عمواوغلی، گرائیلی، ملکی و سید آقا جلالی، عضو گروه تصمیم‌گیرنده‌ای بود که با تغییر نام باشگاه از دوچرخه‌سواران به تاج موافقت کرد. دلیل این تصمیم گسترش فعالیت‌های باشگاه در رشته‌های دیگر ورزشی بود. پس از ادغام تیم سرباز در تیم فوتبال دوچرخه‌سواران، این باشگاه بر اساس اسناد موجود در یکم اسفند ۱۳۲۸ به تاج تغییر نام داد.

مربیگری

علی دانایی‌فرد از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۸ به غیر از دو دوره در تمام مسابقات که باشگاه با نام دوچرخه‌سواران یا تاج شرکت داشت به عنوان سرمربی‌ روی نیمکت باشگاه نشست در این میان یک بار در سال ۱۳۳۲ مربی‌گری تاج به رسول مددنوعی سپرده شد و بار دیگر در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ بود که محمود بیاتی مربی‌گری آبی‌پوشان را بر عهده گرفت. دانایی‌فرد روز ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ در نخستین شهرآورد استقلال برابر پرسپولیس روی نیمکت آبی‌ها بود. او در پایان سال ۱۳۴۸ جای خود را به زدراکو رایکوف داد و در سال ۱۳۵۵ با برکناری رایکوف مجدداً سرمربی استقلال شد.

زندگی شخصی و افتخارات

علی دانایی فرد دارای ۳ فرزند بود که دو فرزند

او دختر و یکی پسر بودند. میترا دانایی فرد

یکی از دختران او بود که از بنیان گذاران فوتبال

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جیووانی البر

بانوان بود همچنن دیگر فرزند او ایرج دانایی فرد

بود که یکی از ستارگان تاریخ استقلال و از

نخستین گل زنان تیم ملی فوتبال در جام

جهانی فوتبال محسوب می شود.علی دانایی

فرد در سال ۱۳۵۸ به دلیل بیماری سرطان درگذشت.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی علی دانایی‌ فرد
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه