بیوگرافی عبدالله موحد

5 سال پیش
1.7/5 - (21 امتیاز)

بیوگرافی عبدالله موحد به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

عبدالله موحد اردبیلی کشتی‌گیر بازنشسته کشتی آزاد میان‌وزن اهل ایران است.

زندگینامه عبدالله موحد

بیوگرافی عبدالله موحد

فعالیت ورزشی

عبدالله موحد در دورانی به شهرت رسید که بزرگانی مانند شادروان غلامرضا تختی، منصور مهدی زاده، ابراهیم سیف پور، محمد علی صنعتکاران و امامعلی حبیبی به مقام قهرمانی در کشتی آزاد رسیده بودند.

بی‌ شک در کنار مرحوم جهان پهلوان غلامرضا تختی ، عبدالله موحد نیز یکی از نابغه های بی‌همتا در کشتی جهان و المپیک بود. موحد که اهل بابلسر مازندران است آن قدر مقتدرانه و باصلابت کشتی می‌گرفت که خیلی از بزرگان کشتی جهان حسرت مقابله با او را می‌خوردند.

موحد جزء معدود قهرمانان کشتی در جهان می باشد که در شش سال پی در پی از عنوان قهرمان جهانی بودن خود دفاع کرده است. او با کسب ۶ مدال طلای جهان و المپیک در فهرست مشاهیر کشتی ایران به همراه غلامرضا تختی در رتبه اول و در تالار افتخارات فیلا در جایگاه یازدهم قرار دارد.

موحد جزء ورزشکاران نخبه و همه فن حریف بود که قبل از ورود به جایگاه کشتی گیران ، درشهرستان بابلسر در رشته های والیبال و قایقرانی متبحر و در آن شهرستان به عنوان یک ورزشکار کاردان معروف بود . از وقتی که عبدالله موحد به تمرینات کشتی علاقه مند شد تا وقتی که دراین رشته به موفقیت دست یافت ، یک دوران کوتاهی را سپری کرد .

دوران رشد

موحد پر استعداد دراین مدت زمان خود را به خوبی نشان داد .اگر چه عبدالله موحد در آغاز دوران رشد خود نتوانست در مقابل محمد علی صنعتکاران خودی نشان دهد ، اما اصول کشتی گیری او این را نشان داد که موحد می تواند در آینده ای بسیار نزدیک در صحنه کشتی ایران و جهان خود نمایی و مقام کسب کند .

دراسفند سال ۱۳۴۰ تیم ملی کشتی آزاد شوروی برای چند دیدار دوستانه ،با همه توان خود و با در اختیار داشتن قهرمانان مشهور خود به تهران آمد . در آن تیم شوروی ،کشتی گیرانی مانند الکساندر مدوید و الکساندر ایوانیسکی هنوز برای مردم ناشناخته بودند . روس ها در وزن چهارم ورزشکاری به اسم «زاربگ بریاشویلی » را همراه خود داشتند .

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سارا ارانی

موحد ،نه درتیم ملی ، بلکه در تیم دوم یا منتخب شهرستانهای ایران با این کشتی گیر روس برای مسابقه دادن روبرو شد و با پیروزی درخشانی که بر « بریا شویلی » بدست آورد لقب بهترین کشتی گیر ایرانی را به اسم خود کرد و برای نخستین بار اسمش در کشتی ایران بر سرزبانها افتاد . روس ها نیز از پدیده ای به اسم «موحد » یاد کردند، رادیو مسکو در آن دوران از موحد به عنوان موفق ترین کشتی گیران ایرانی یاد کرد، این موفقیت در وزن ۶۷ کیلو گرم آن دوران به دست آمد که محمد علی صنعتکاران نفر اول تیم ملی در این وزن بود .

مدال طلا

صنعتکاران که درمسابقات جهانی سال ۱۹۶۱ یو کوهاما (۱۳۴۰) و در وزن چهارم مدال طلا را کسب کرده بود ،برای آنکه به مسابقات جهانی سال بعد (۱۹۶۲) تولیدو برسد در سد موحد متوقف شد .یعنی کشتی صنعت کاران موحد به تساوی انجامید ، لیکن با صلاح دید حبیب الله بلور (سرمربی وقت تیم ملی ) چون محمد علی صنعتکاران قهرمان جهان بود ، او برای بازی در تیم ملی انتخاب شد و موحد نیز به عنوان فرد ذخیره به تولیدو ۱۹۶۲ اعزام شد. موحد به تولیدو رفت تا با دیدن کشتی گرفتن بهترین های جهان تجربه کسب کند.و همه نتیجه این مشاهدات و کسب تجربه را در سالهای بعد از «موحد » شاهد بودند.

موحد قهرمانی خود ساخته و نترس بود که درهر میدان مسابقه ای شعار «خواستن ،توانستن است» را عملا به همگان نشان می داد. با صعود صنعتکارن به وزنی بالاتر، وزن پنجم ۸۷ کیلو، موحد از سال ۱۹۶۳ توانست عضو ثابت برای تیم ملی شود و به دنبال حضور در چند مسابقه بین المللی مهم که قرین توفیق بود، برای اولین بار در مسابقات جهانی صوفیه بلغارستان که درهمان سال برگزار میشد شرکت کرد و در وزن ۷۰ کیلو گرم (وزن تازه به جای ۶۷ کیلو) جدا از پیروزی های خوبی که به دست آورد، لقب ششم مشترک را به همراه «اینو ولچف» از بلغارستان کسب کرد .

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نیکو کواچ
المپیک

در المپیک سال ۱۹۶۴ توکیو نیز کشتی موحد و ولچف به تساوی انجامید. کشتی موحد با « ایوائوهوریو چی » از کشور ژاپن نیز به تساوی انجامید. اما به علت این که موحد کشتی های دیگر خود را با امتیاز بالا برده بود، بدون حتی کسب یک باخت و با دریافت۷ نمره منفی از کسب مدال دور شد و در نهایت عنوان پنجم مشترک را به اتفاق «گریگوری روث» از آمریکا، دونگ – جو –چونگ از کره ،وزاربگ بریا شویلی از شوروی بدست آورد . درصورتی که دو کشتی گیر مساوی کننده نتیجه با موحد (ولچف و هوریوچی) به ترتیب مدال طلا و برنز را کسب کردند .

به این ترتیب ،عبدالله موحد با وجود همه شایستگی ها در اسم و ابراز وجود درمسابقه های جهانی سال ۱۹۶۳ صوفیه بلغارستان والمپیک ۱۹۶۴ تو کیو، از دریافت مدال محروم و ورزشکارنی برروی سکوها قرار گرفتند که قبلا دردیدارهای دوستانه و حتی رسمی از موحد باخته بودند .

عبدالله موحد در سال ۱۹۶۵ خود را به عنوان کشتی گیری نابغه و شایسته به دنیای کشتی معرفی کرد وموفق شد در شش سال پیاپی به مدالهای طلای جهان و المپیک دست یابد. درعین حال، او در خیلی از مسابقه های مهم بین المللی نیز صاحب مدالهای با ارزشی شد. موحد در مسابقه های قهرمانی جهان در سال ۱۹۶۵ درمنچستر نخستین مدال طلا را کسب کرد و درخشش استثنایی او به مدت شش سال ادامه دار بود.

المپیک سال ۱۹۷۲ بیوگرافی عبدالله موحد

عبدالله موحد پس از المپیک سال ۱۹۷۲ به کشور آمریکا مهاجرت کرد و چند سال قبل که خبرنگار رادیو بی .بی .سی می‌خواست از او در مورد کشتی سئوال کند ، وی گفت :که نمی خواهد هرگز در مورد کشتی صحبت کند .

موحد ،در سال های قبل به ایران دعوت شد و درجریان مسابقات بین المللی جام غلامرضا تختی ، موردتشویق هزاران تماشاگر که درتالار مجموعه ورزشی آزادی حاضر بودند قرار گرفت. شور وهیجان به حدی بود که اشک از چشمان «بهترین کشتی‌گیر تاریخ ایران» سرازیر شد. او گفت: که هرگز این لحظه رافراموش نخواهد کرد.

۶ طلا بیوگرافی عبدالله موحد

او با در دست داشتن ۶ مدال طلا ، از پر طلاترین کشتی گیران تاریخ ایران محسوب می شود و تصور نمی شود تا چند دهه دیگر معلوم نیست کشتی گیری از ایران موفق شود به جایگاه عبدالله موحد برسد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مسعود مرادی

عبدالله موحد، دو بار دربازیهای آسیایی شرکت کرد که درسال ۱۹۶۶ بازیهای آسیایی بانکوک در وزن ۷۰ کیلو ، علی رغم مساوی کردن نتیجه با «توبیدا» از ژاپن، به علت امتیاز منفی کمتر، مدال طلا گرفت و در بازیهای آسیایی سال۱۹۷۰ که مجددا دربانکوک برگزار شد با «کیکووادا» از ژاپن درفینال مساوی شد که چون هر دو کشتی گیر طبق قوانین آن دوران از هر حیث برابر بودند، هر دو باهم اول شدند.

تمرینات بدنسازی بیوگرافی عبدالله موحد

تمرینات بدنسازی او ابداع خودش بود. دانیل روبرن

فرانسوی که همیشه مغلوب بر قهرمانان ایرانی

می شد، روزی رو به موحد گفت که به ورزش

کشتی خیلی علاقه دارد و چه کار کند تا بتواند

مدال بگیرد، موحد تمرینات تخصصی را به او یاد

داد. روبن در مدت یک سال پیاپی طبق برنامه های

موحد، در تپه‌های گرنوبل فرانسه به تمرین

پرداخت و پس از آن قهرمان دنیا شد. او همواره

موفقیت های خود را به عبدالله موحد مدیون است.

دانیل روبن اکنون مفسر ورزشی تلویزیون کانادا

می باشد و یکی از چهره‌هایسرشناس در کشتی

به حساب می آید.

بیش از دو دهه است که موحد در ایالت ویرجینیای

آمریکا مشغول زندگی می باشد.و بارها پیشنهاد

سرمربیگری تیم ملی آمریکا به موحد داده شده؛

اما به علت علاقه ی زیادی که به کشورش دارد،

هیچ گاه حاضر به پذیرفتن این سمت نشد.
پروفسور موحد در رشته تربیت بدنی نیز موفق به

دریافت مدرک دکترا شده است تا به لحاظ مدال،

تحصیلات و افتخار آفرینی چیزی برای قرار گرفتن

در بالاترین جایگاه و عرصه‌ها کم نداشته باشد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی عبدالله موحد
1.7/5 - (21 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه