بیوگرافی محمد نصیری

5 سال پیش
بیوگرافی محمد نصیری
4.4/5 - (8 امتیاز)

بیوگرافی محمد نصیری به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

محمد نصیری سرشت (زادهٔ ۱۳۲۴ در تهران) ملقب به «خروس طلایی ایران» و «هرکول ایرانی»، وزنه‌بردار سبک‌وزن ایرانی و صاحب چندین مدال مختلف رقابت‌های جام جهانی، المپیک و آسیایی است.

زندگینامه محمد نصیری 

بیوگرافی محمد نصیری

فعالیت ورزشی

وی پرافتخارترین وزنه‌بردار ایران و آسیا به‌شمار می‌آید و توانسته‌است ۱۸ رکورد جهانی را به نام خود ثبت کند. وی در سال ۲۰۰۰ ازسوی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری به‌عنوان یکی از ۱۰ وزنه‌بردار برتر جهان معرفی شد.

او نخستین وزنه‌بردار تاریخ است که توانست ۳ برابر وزن خود را در وزنه مهار کند. یعنی با بدن ۵۰ کیلوگرمی وزنه ۱۵۱ کیلوگرمی را بالای سر برده‌است.

زندگی شخصی

نصیری در یک خانوادهٔ فقیر و در یکی از محله‌های جنوبیِ شهر تهران، که «صابون‌پزخانه» نام داشت، متولد شد. پدرومادرش او را به پرورشگاه امین‌آباد سپردند و مدتی بعد پدرش فوت کرد، اما مادر و خواهرش، به‌ویژه پس از شهرتش، با او در ارتباط بودند.

خاطرات

نصیری می‌گوید: «پدرم را به‌آن‌شکل ندیده‌ام و اصلاً چیزی از او یادم نمی‌آید؛ حتی نمی‌دانم قبرش کجاست. با مادرم هم هیچ‌وقت زندگی نکرده‌ام. برخی مواقع برای دیدنم به باشگاه کیان می‌آمد. یک بار وقتی می‌خواستم برای بازی‌های آسیایی بروم، مادرم مریض بود. ازطرف فدراسیون مادرم را در بیمارستان بستری کردند. وقتی از مسابقات برگشتم، از فرودگاه مستقیم مرا به بیمارستان بردند و در آنجا مادرم را بغل کردم و بوسیدمش و گفتم: مادر جان، ببین پسرت قهرمان شده، و مدال طلا را نشانش دادم. گفت: مادر، این حرف‌ها چیه می‌زنی؟! سرت کلاه گذاشته‌اند و این حلبی را بهت داده‌اند. برو دنبال کار و زندگی. گفتم: مادر، در تشک پول می‌خوابانمت. البته نه من پولدار شدم و نه او به آرزویش رسید».

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ایمان مبعلی

دوران ورزشی

وی وزنه‌برداری خود را از باشگاه کیان تهران آغاز کرد و از همان باشگاه موفق شد به تیم ملی وزنه‌برداری ایران راه پیدا کند. محمد نصیری برای ثبت‌نام در باشگاه به ده تومان پول نیاز داشت که برای آن به مادر و خواهرش مراجعه کرد، اما آن‌ها از پرداخت ده تومان، که در آن زمان مبلغ زیادی بود، امتناع کردند و وزنه‌برداری را بیهوده دانستند. در آن شرایط، یکی از بستگان خانوادهٔ نصیری به نام بانو عزیزه سیاهپوش ده تومان را به او داد.

وی در سال ۱۳۸۶ و با حکم بهرام افشارزاده، به‌همراه مسعود قاسمی به‌عنوان مربی تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان ایران منصوب شد.

افتخارات ورزشی

برنز – بزرگسالان جهان (آلمان ۱۹۶۶)
طلا- بازیهای آسیایی (بانکوک تایلند ۱۹۶۶)
طلا – المپیک (مکزیکوسیتی ۱۹۶۸)
طلا – بزرگسالان جهان (لهستان ۱۹۶۹)
طلا – بزرگسالان جهان (آمریکا ۱۹۷۰)
طلا – بازیهای آسیایی (بانکوک تایلند ۱۹۷۰)
برنز – بزرگسالان جهان (پرو ۱۹۷۱)
طلا – بزرگسالان آسیا (فیلیپین ۱۹۷۱)
نقره – المپیک (مونیخ ۱۹۷۲)
طلا – بزرگسالان جهان (کوبا ۱۹۷۳)
طلا – بزرگسالان جهان (فیلیپین ۱۹۷۴)
طلا – بازیهای آسیایی (تهران ۱۹۷۴)
برنز – المپیک (مونترال ۱۹۷۶)
طلا – بزرگسالان آسیا (بغداد ۱۹۷۷)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی محمد نصیری
4.4/5 - (8 امتیاز)
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • Khosrow
    3 سال پیش

    من او را از نزدیک دیده بودم. مرد نازنینی بود. او دوست یکی از دوستان من بنام سردار بود که موکت فروشی داشت. خیلی بی آلایش بود. قبل از انقلاب همه به او که قهرمان شده بود افتخار میکردند. وقتی انقلاب شد من ۳۰ سال داشتم یعنی جوانی من در دوران خوبی گذشت. من واقعا دلم برای ایام قبل از انقلاب تنگ میشود