بیوگرافی جعفر سلماسی

5 سال پیش
بیوگرافی جعفر سلماسی
4.7/5 - (107 امتیاز)

بیوگرافی جعفر سلماسی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

جعفر محمد سلماسی (۳۱ شهریور ۱۲۹۰ در کاظمین – ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ در تهران) وزنه‌بردار ایرانی و اولین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک بود که موفق به کسب مدال برنز در المپیک ۱۹۴۸ لندن شد.

زندگینامه جعفر سلماسی

بیوگرافی جعفر سلماسی

فعالیت ورزشی

سلماسی در اولین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۵۱ در دهلی نو هم به مدال طلای دستهٔ پروزن (۶۰ کیلوگرم) رسید.

زندگی

محمدجعفر سلماسی به سال ۱۲۹۰ خورشیدی در کاظمین به دنیا آمد، اجداد روحانی وی سال‌ها پیش از آن از سلماس عازم کاظمین شده بودند وی در جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت و در تهران ساکن گردید.

سلماسی وزنه‌برداری را در تهران در باشگاه نیرو و راستی که متعلق به منوچهر مهران بود فراگرفت و در کنار رسول رئیسی و محمود نامجو پایه‌گذار اولین تیم ملی وزنه‌برداری ایران شد. نامجو در خاطرات خود گفته‌است که بر اثر دیدن تمرینات سلماسی به وزنه‌برداری علاقه‌مند شد.

المپیک ۱۹۴۸

سلماسی در المپیک ۱۹۴۸ لندن در اولین حضور ایران در المپیک اولین مدال ایران را در دستهٔ پروزن (۶۰ کیلوگرم) به دست آورد. در آن زمان رقابت‌های وزنه‌برداری از سه بخش پرس نظامی، یک‌ضرب و دوضرب تشکیل می‌شد و سلماسی در پرس نظامی با مهار وزنهٔ ۱۰۰ کیلویی رکورد المپیک آنتونی ترلازو آمریکایی را ۷٫۵ کیلو ارتقا داد و از رقبا پیش افتاد. اما محمود فیاض مصری با وزنهٔ ۱۰۵ کیلو در یک‌ضرب و ۱۳۵ کیلو در دوضرب رکورد جهان را با ۳۳۲٫۵ کیلو شکست و قهرمان شد، وزنه‌بردار ترینیداد و توباگو با مجموع ۳۱۷٫۵ کیلو در جای دوم و سلماسی با ۹۷٫۵ در یک‌ضرب و ۱۱۵ در دوضرب و مجموع ۳۱۲٫۵ در جای سوم قرار گرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جیووانی البر

سلماسی ۳ سال بعد در اولین دورهٔ بازی‌های آسیایی شرکت کرد و با رکورد مجموع ۲۹۷٫۵ کیلو به قهرمانی رسید و در ۳۲ سالگی از تیم ملی خداحافظی کرد. ۱۰ وزنه‌بردار تیم ملی ایران در این دوره با ۷ مدال طلا و ۳ مدال نقره به قهرمانی رقابت‌ها رسیدند. او کارمند آموزش و پرورش بود و پس از سال‌ها ابتلا به بیماری دیابت در ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ در بیمارستان باهنر تهران درگذشت و در قطعهٔ ۲۲، ردیف ۴، شماره ۶۰ بهشت زهرا دفن شد.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جعفر سلماسی
4.7/5 - (107 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه