بیوگرافی امیر توکلیان

5 سال پیش
بیوگرافی امیر توکلیان
4.7/5 - (560 امتیاز)

بیوگرافی امیر توکلیان به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

امیر توکلیان کشتی‌گیر آزادکار بازنشسته و مربی کشتی ایرانی است.

زندگینامه امیر توکلیان

بیوگرافی امیر توکلیان

فعالیت ورزشی

او که ۲ قهرمانی آسیا، ۱ قهرمانی بازی‌های آسیایی و یک مدال نقرهٔ قهرمانی جهان را به دست آورده‌است.قهرمان دانشجویان جهان قهرمان باشگاهای اسیا و اقیانوسیه

وی در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۰۵ و بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ یکی از مربیان تیم ملی کشتی آزاد ایران بود و در چندین دورهٔ لیگ برتر کشتی آزاد ایران هم سرمربی تیم راه‌آهن خراسان بوده‌است.

۷سال مربی تیم ملی کشتی ازاد ایران دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی از دانشگاه فردوسی مشهد

آغاز قصه‌ای به نام «امیر» بیوگرافی امیر توکلیان

امیرتوکلیان به تاریخ شانزدهم شهریور سال ۱۳۵۰ در دروازه شمیران تهران متولد شد. پدرم و مادرم اصالتاً مشهدی بودند، اما پدر نظامی بود و به خاطر کارش به تهران منتقل شده بود؛ از این رو متولد تهران هستم ولی خودم را مشهدی می‌دانم و به مشهدی بودنم افتخار می‌کنم. سال ۵۴ بود که به مشهد برگشتیم و تا ۲۰سال در حوالی بیمارستان ارتش خیابان رزم، زندگی کردیم. ابتدایی را در دبستان تربیت همان محله گذراندم و راهنمایی را در مدرسه شهید عمرانی در دیدگاه لشگر. همان جا بود که با کشتی آشنا شدم. ۱۳-۱۴ساله بودم؛ دوم راهنمایی. اولین باشگاهم ۲۲ بهمن بود؛ در النددشت. و اولین مربی‌ام سیدجعفر موسوی؛ خدارحمتش کند هم مربی فنی‌ام بود و هم معلم اخلاقم.

داستان عاشقی بیوگرافی امیر توکلیان

خیلی اتفاقی با کشتی آشنا شدم. در باشگاه ۲۲ بهمن روی همان تشک‌های کشتی ژیمناستیک کار می‌کردیم. مربی‌اش خانم بود، اما ممنوع کردند که مربی خانم، پسرها را آموزش دهد. این شد که یکباره ماندیم بدون مربی. یک روز اتفاقی رفتم باشگاه؛ تمرین کشتی بود. آقای موسوی گفت «اگه دوست داری، لخت شو بیا روی تشک.» من هم رفتم. در همان عالم بچگی که با بقیه گلاویز می‌شدم، آقای موسوی تشویقم کرد که از فردا هم بروم تمرین کشتی. گفت که در کشتی آینده خوبی داری.
البته کشتی را جدی نمی‌گرفتم، تا اینکه در اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم، مقام سوم را کسب کردم؛ مسابقات آموزشگاه‌های استان ناحیه۳ بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی میثم نصیری
حریف «ریاضی»!

شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند از شکست‌هایشان بگویند، اما من آن روزها حریف خوبی داشتم که الان عضو شورای شهرمشهد است؛ مسعود ریاضی. در مسابقاتی مرا شکست داد. در وزن ۳۲کیلو کشتی می‌گرفتیم. کلا دو سه باری مرا برده است. مسعود از آن‌هایی بود که اگر کشتی را جدی ادامه می‌داد قهرمان جهان می‌شد.

من، امیر خادم، رسول خادم و مسعود ریاضی همه از شاگردان سید جعفر موسوی بودیم، اما در این بین، مسعود شدیداً به درس علاقه داشت. درسش را جدی گرفت و اتفاقاً موفق هم شد. من اما علاقه چندانی به درس نداشتم و آمدم سمت کشتی. اولین‌بار که با مسعود ریاضی مسابقه دادم، ۴-۶ به او باختم؛ آن زمان یکی دوسال بود که کشتی کار می‌کرد. او اول شد و من سوم. بعد از آن بود که از کشتی خوشم آمد.

رقابت تن به تن را دوست داشتم. همین‌طور ادامه دادم تا در رقابت‌های آموزشگاه‌های ایران، اول شدم. سال بعدش کمی بلدتر شده بودم. در استان خیلی راحت همه حریفان را شکست دادم. همینطور اول می‌شدم تا این که برای مسابقات سال۱۹۹۱ میلادی چکسلواکی، عضو تیم ملی جوانان شدم.

وقتی که کشتی‌گیر شدم

در واقع از سال ۶۹ کشتی من شکل گرفت؛ ۱۹ ساله بودم که برای اولین‌بار آمدم تیم بزرگسالان. در مرحله کشوری اول شدم. حریف‌های خوبی هم داشتم؛ تیمور مرادی، کیوان مجدزاده و فرزاد پاشایی از مازندران که همه سابقه حضور در تیم ملی را داشتند. من یک جوان ۱۹ساله شهرستانی بودم که همه را بردم. از آنجا بود که عصر بزرگسالان من شروع شد، اما متاسفانه وزن من طوری بود که حریفان سر سختی داشتم؛ اکبر فلاح، علی اکبرنژاد و داوود قنبری. بیشتر افراد در این وزن هستند؛ خلاصه خیلی سختی کشیدم تا توانستم خودم را به مربی تیم ثابت کنم، اما این پروسه زمانی، زیاد طول کشید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی علیرضا دبیر
یک مشهدی در تهران

آن زمان فدراسیون و کادر ملی، همه تهرانی بودند و شهرستانی‌ها را سخت می‌پذیرفتند؛ سلیقه در انتخاب‌ها خیلی دخیل بود. فرآیند انتخاب تیم ملی هم مثل الان نبود؛ من در مسابقات انتخابی تیم ملی اول می‌شدم، جام تختی اول می‌شدم، سهمیه المپیک می‌گرفتم اما اعزام نمی‌شدم. مثلا سال ۱۹۹۶، سهمیه المپیک گرفتم، رفتم آسیا طلا گرفتم، جام تختی طلا گرفتم، همه حریفان داخلی را شکست دادم، حتی رفتم مسابقات باشگاه‌های آسیا در ویتنام هم اول شدم.

همه شرایط مهیا بود، اما چون اکبر فلاح سال قبل مدال گرفته بود برای مسابقات المپیک اعزام شد و اتفاقاً به حریف کوبایی باخت که من یک ماه بعدش در جام جهانی تهران شکستش دادم. خلاصه اینکه خیلی سخت مرا قبول می‌کردند. هم حریفان بسیار سختی داشتم و شاید هم خودم کوتاهی می‌کردم؛ از طرفی زودرنج بودم. دو تا اردو که تحویلم نمی‌گرفتند برمی‌گشتم مشهد. پای کار نمی‌ایستادم، اما در کل من هر چه دارم از کشتی است؛ کنار همین کشتی لیسانس و فوق‌لیسانس تربیت‌بدنی‌ام را گرفته‌ام؛ حتی دانشجوی دکترا بودم که به خاطر شرایط کاری انصراف دادم. در کل ورزش را دوست دارم خصوصا کشتی را.

خانواده ما

من در خانواده‌ای کاملا غیرورزشی و مذهبی بزرگ شدم. فرزند پنجم خانواده‌ای ۱۱نفره هستم. هیچ کدام از برادرانم ورزش نمی‌کردند؛ به جزیکی از برادرها به نام مهدی که ۱۰سال از من کوچکتر است و مدتی کشتی کار می‌کرد. الان در بدنسازی آدم موفقی است، اما در کل هیچ کس در خانواده من به صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کرد. پدرم در ابتدا مخالف ورزش بود، اما مادرم حامی من بود و دوست داشت ورزش کنم.

آن زمان بدترین کار جوان‌ها فوتبال‌بازی کردن در کوچه بود که علاوه بر مزاحمت برای همسایه‌ها، ممکن بود شیشه‌ای بشکنیم یا زمین بخوریم و شلوارمان پاره شود؛ برای همین مادرم می‌گفت «کشتی گرفتن، از کفش و شلوار پاره کردن که بهتر است، برو همانجا انرژی‌ات را تخلیه کن» اما پدرم می‌گفت باید به درست برسی. زمانی که موفقیت مرا در کشتی دیدند کم کم علاقه‌مند شدند و حمایتم کردند؛ در واقع مقام‌هایی که در نوجوانی به‌دست آوردم به نوعی مسیر را برایم باز کرد. اما از خودم که بگویم یک دختر دارم و یک پسر. دخترم متولد سال ۷۶ و دانشجوی علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی است. پسرم هم متولد سال ۷۸ و دانشجوی کامپیوتر است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حسرت کایکچی

همسرم هم فوق لیسانس تربیت‌بدنی دارد و معلم ورزش ناحیه ۳ آموزش و پرورش مشهد. دخترم مدتی شطرنج کار می‌کرد؛ کارش هم خوب بود، اما به خاطر دانشگاه ول کرد. پسرم هم کشتی می‌گرفت. در رده نونهالان و نوجوانان در استان اول هم شد اما علاقه نداشت و الان بدنسازی کار می‌کند.

یکی به دو با بیوگرافی امیر توکلیان

کشتی‌گیر ترسو؟
چی بگم والا، متأسفم فقط
غیرت ایرانی؟
باعث افتخار
مدال جهانی؟
افتخار ملی
المپیک؟
بزرگترین
زیرگیری؟
کشتی آزاد
کشتی‌گیر محبوب؟
رسول خادم
کشتی آزاد؟
عشق
کشتی فرنگی؟
زیبا
استخاره؟
بهش اعتقاد دارم
رسول خادم؟
مدیری که فدراسیون کشتی برایش خیلی کوچک است
باشگاه راه‌آهن؟
افتخارات زیادی با آن دارم
رفیق؟
برادر
۶۹ کیلو؟
بود، دیگه نیست
انتخابی؟
عدالت
بزرگ‌ترین شادی؟
آرامش
روس‌ها؟
کشتی بلد
ثانیه‌های پایانی؟
ارزشمند
کشتی خراسان؟
افتخار گذشته
مدیر غیرورزشی؟
خیانت به ورزش و جوانان

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی امیر توکلیان
4.7/5 - (560 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه