بیوگرافی عزیز اصلی

5 سال پیش
3.6/5 - (9 امتیاز)

بیوگرافی عزیز اصلی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

عزیز اصلی منش (زاده ۱۵ فروردین ۱۳۱۶ – درگذشتهٔ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) با القاب پیراهن بنفش و عزیز فنر، دروازبان پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران بود.

زندگینامه عزیز اصلی

بیوگرافی عزیز اصلی

فعالیت ورزشی

وی یکی از بزرگترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران بود.

با نام کامل عزیز اصلی منش در ۱۵ فروردین ۱۳۱۶ در شهر تبریز به دنیا آمد. او فوتبال حرفه‌ای خود را از باشگاه دارایی آغاز کرد و پس از آن به شاهین و سپس به پرسپولیس پیوست و تا پایان دوران بازیگری در پرسپولیس ماند.

وی، فارغ‌التحصیل دانشسرای تربیت بدنی، در سال ۱۳۴۷ به همراه تیم ملی فوتبال ایران به قهرمانی آسیا رسید و در همان سال از تیم ملی خداحافظی کرد. آقای اصلی به دلیل پرش‌های خوبش به عزیز فنر معروف بود و پیراهن بنفش با یقه‌های سیاه که از پیراهن محبوب و پر فروش تولیدی‌های ورزشی بود به پیراهن عزیز اصلی معروف بود. او در المپیک ۱۹۶۴ (که فوتبال ایران برای اولین بار به المپیک راه یافت) و بازی‌های آسیایی ۱۹۶۳ و ۱۹۶۶ هم همراه تیم ملی ایران بود.

او یکی از نخستین بازیکنان فوتبال بود که به بازیگری در سینما روی آورد و بین ساله‌ای ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ در هشت فیلم بازی کرد. وی در روز ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ در دوسلدورف، آلمان در ۷۹ سالگی درگذشت.

خصوصیات اخلاقی

اصلی نه فقط به خاطر هنرهایش در رشته تخصصی ورزشی خود – دروازه‌بانی در فوتبال- از همگنانش تفکیک می‌شد، بلکه خصوصیات اخلاقی متفاوتی هم داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تیتو ویلانوا

او از روحیه‌ای عالی و سرشار از رقابت جویی بهره می‌برد و این روحیه بارها وی را به سمت دعوا با حریفان و داوران مسابقات هم کشاند اما عزیز در دلش فقط عاشق فوتبال بود و مجذوب سینما هم شد و بعد از محمدعلی فردین که اندک مدتی بعد از کسب مدال نقره کشتی آزاد جهان اکتور سینما و به اصطلاح ستاره «فیلم فارسی»‌های آن زمان شد به سمت پرده نقره‌ای آمد اما فرق او با سایر «ورزشکاران هنرپیشه شده» این بود که هرگز ستاره سینما نشد و حتی به سطوح علی انصاریان و پژمان جمشیدی سرخ‌های «اکتور شده» سال‌های اخیر سینمای ایران نرسید و مثل خسرو نظافت‌دوست هم نشد تا نقش عزیز همه دوران‌ها یعنی تختی را بازی کند.

معبود طلایی

برای «عزیز»، فوتبال یک معبود به قصد نشان دادن توانایی‌های بدنی شگرفش بود. او با بدنی تراشیده ولی عضلانی که بخش دوم آن (پیکر پرعضله‌اش) برای ورزش‌های قدرتی هم مناسب بود، بعد از پرداختن «اغلب موفق» به تعداد زیادی از ورزش‌ها جذب فوتبال شد و پرش‌های گربه آسایش و بدن چالاکی که به او قدرت پرواز می‌داد وی را به سمت قفس فلزی کشاند.

او ابتدا دروازه‌بان دارایی شد که از تیم‌های برتر آن زمان بود و سپس به شاهین کوچ کرد که مکتب ورزشی فرهیخته‌ای داشت و با انحلال موقتی شاهین که به دست دولت وقت صورت پذیرفت، مثل بسیاری از شاهینی‌ها پایه‌گذار پرسپولیس شد و کوچ کوتاه مدت آنان به پیکان نیز در روند اوجگیری پرسپولیس خللی نینداخت زیرا همان پیکانی‌ها بعدا در دهه ۱۳۵۰ پرسپولیس را همپا با استقلال به قدرت برتر فوتبال نه فقط تهران بلکه کشور تبدیل کردند و مثلثی شامل آنها و پاس جانشین «شاهین تبدیل شده به شهباز»، دارایی رنگ‌باخته، «عقاب کم‌پرواز» و «تهران جوان زود پیر شده» شدند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی غلام‌رضا محمدی

اصلی تا آخرهای این سناریو در پرسپولیس نماند. هم‌ سن او به تدریج بالاتر می‌رفت و هم نسل جوان‌تری از دروازه‌بان‌ها پرسپولیس و تیم ملی را تسخیر می‌کردند.

فعالیت هنری

۱ – فاتحین صحرا (۱۳۵۰)
۲ – پلی بسوی بهشت (۱۳۴۷)
۳ – پنجه آهنین (۱۳۴۷)
۴ – تونل (۱۳۴۷)
۵ – کشتی نوح (۱۳۴۷)
۶ – بی عشق هرگز (۱۳۴۵)
۷ – خداحافظ تهران (۱۳۴۵)
۸ – مأمور دو جانبه (۱۳۴۵)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی عزیز اصلی
3.6/5 - (9 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه