بیوگرافی مهدی فنونی‌زاده

5 سال پیش
4.5/5 - (17 امتیاز)

بیوگرافی مهدی فنونی‌زاده به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

مهدی فنونی‌زاده (زادهٔ ۱۳۴۴ در نازی‌آباد (تهران)، از یک خانواده اهل اردبیل و بازیکن فوتبال سابق و مربی فوتبال کنونی اهل ایران است.

زندگینامه مهدی فنونی‌زاده 

بیوگرافی مهدی فنونی‌زاده

فعالیت ورزشی بیوگرافی مهدی فنونی‌زاده

وی به همراه تیم ملی ایران قهرمان بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن و به همراه تیم استقلال تهران قهرمان جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۹۱ شد و در سال ۱۹۹۳ با پیراهن استقلال تهران به عنوان سومین فوتبالیست برتر آسیا پس از کازویوشی میورا ژاپنی و یوسف الثنیان عربستانی انتخاب شد. شهرت او بیشتر به دلیل زدن ۲ گل از فاصله بسیار دور به تیم ملی عربستان در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ است.

فنونی زاده در خانواده‌ای فوتبالی به دنیا آمده بود که ۴ برادر دیگرش هم فوتبالیست بودند. مرتضی فنونی‌زاده برادر بزرگتر او همبازی مهدی در تیم ملی بود و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱ مهدی در تیم استقلال و مرتضی در تیم رقیب یعنی پرسپولیس تهران بازی‌های حساسی را رودرروی یکدیگر برگزار می‌کردند. وی در فصل ٩٢-١٣٩١ به عنوان یکی از مشاوران و آنالیزور های استقلال فعالیت داشت.

مهدی فنونی زاده در سال ۱۹۹۳ به عنوان سومین فوتبالیست برتر آسیا پس از «کازویوشی میورا» ژاپنی و «فهد البیشی» عربستان انتخاب شد. خیلی از فوتبالیست ها و طرفداران ورزش فوتبال هنوز ۲ گل از فاصله بسیار دور او به تیم ملی عربستان در بازی های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ را به یاد دارند.

بیوگرافی مهدی فنونی‌زاده می گوید:

«در خانواده ای فوتبالی به دنیا آمدم. ۴ برادر دیگرم هم فوتبالیست بودند. سال پیش، مرتضی برادر بزرگترم همبازیم در تیم ملی بود و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱ من در تیماستقلال بازی می کردم و مرتضی در تیم رقیب یعنی پرسپولیس تهران بازی می کرد. در پست هافبک مدافع در تیم های استقلال جنوب تهران، راه آهن، نیروی زمینی، دارایی، بانک تجارت، استقلال، پاس و … توپ زدم. از سال ۶۵ تا سال ۷۲در تیم ملی ایران بازی کردم اما هیچگاه فکر نمی کردم روزی به دام اعتیاد بیفتم.»

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لوکاس پیازون

خیلی از کارشناسان ورزش به او لقب آر پی جی فوتبال ایران را دادند و اعتقاد دارند هنوز هم کسی نتوانسته همانند او بازی کند: «به یاد دارم در ۵ دربی بازی کردم. آن روزها هر مربی که من را می دید می گفت مهدی تو توانایی ات بیشتر از اینهاست. می دانستم که باید برای تیمم و فوتبالم کم نگذارم. به همین خاطر هیچ وقت زمانی که پا به توپ بودم سمت اعتیاد نرفتم. در آن زمان حتی تصور هم نمی کردم که روزی پای اعتیاد به زندگیم باز شود.»

او از زمانی می گوید که دیگر فوتبال را کنار گذاشت: «من هیچ وقت دوست نداشتم از ورزش جدا شوم اما دیگر زمانی رسیده بود که باید بازی را کنار می گذاشتم. سال ۷۷ بود که دیگر در زمین فوتبال بازی نکردم. راستش را بخواهید تا زمانی که من فوتبال بازی می کردم خیلی به خودم سخت می گرفتم.

به خودم می گفتم که باید بهترین باشی، بهترین پاس ها را بدهی. رژیم های سخت می گرفتم، زود می خوابیدم. حتما پس از بیدار شدن ورزش می کردم. همه چیز زندگی ام روی برنامه بود اما وقتی رفتم سراغ اعتیاد دیگر بازی فوتبال را کنار گذاشته بودم و خبری از این برنامه ها نبود.»

حاشیه ها

دام اعتیاد

مهدی فنونی زاده هیچ وقت نگران این نبود که مسئله اعتیادش را رسانه ای کند و بگوید که خیلی وقت است از اعتیاد دور است.

فنونی زاده از اولین باری می گوید که پس از سال ها ورزش و فوتبال بازی کردن با مواد آشنا شد: «مدتی بود که از تیم پاس بیرون آمده بودم که ترجیح دادم به دنبال یک کار اقتصادی باشم تا سرم گرم شود. همانجا بود که یکی از دوستانم که در کار تولید و خرید و فروش لباس بود به من پیشنهاد داد تا به تولیدی او بروم و با هم بر سر همکاری و یا شراکت صحبت کنیم، پیشنهادش را قبول کردم.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دنیل ارزانی

به یاد دارم که برای اولین بار فقط به این بهانه به تولیدی این دوست رفتم که کارها را ببینم و بتوانم کار اقتصادی راه بیندازم تا از لحاظ مالی خودم و خانواده ام را حمایت کنم چون پس از اینکه از پاس بیرون آمدم دیگر از لحاظ مالی در سطح قبلی نبودم و این موضوع آزارم می داد.»

او ادامه می دهد:

«به تولیدی رفتم و دیدم که دوستم در حال مصرف مواد است.

با خودم گفتم خب خیلی بد است اگر بلند شوم و از آنجا بروم.

آنوقت با خودش می گوید مهدی خودش را گرفت و ممکن است ناراحت شود.

به همین خاطر کنارش نشستم.

کمی با هم حرف زدیم. از همه جا گفتیم و خندیدیم.

روحیه ام کمی باز شد.

او درحالی که مواد مصرف می کرد به من پیشنهاد داد تا من هم برای یک بار مصرف کنم و یک پک بزنم.

گفت با یک بار هیچ چیز نمی شود و معتاد نمی شوم.

با خودم کلنجار رفتم.

گفتم نه مهدی،

تو در خانواده ای بزرگ شده ای که هیچ وقت حتی حرف مواد در

بینتان نبوده چطور می خواهی بنشینی و مواد مصرف کنی؟

شاید باور نکنید اما در طول همان چند لحظه،

هزار و یک سوال از خودم پرسیدم که مهدی اگر یکی از کسانی که طرفدار بازی و تکنیک تو است تو را در حال مصرف مواد ببیند چه می گوید؟»

ترک اعتیاد

روز ۱۸ آذرماه سال ۸۸ برای فنونی زاده روز نجات و شانس بود. ا

و در این باره می گوید:

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مادیبو مایگا

«زمانی که دیدم دختر کوچکم دیگر بزرگ شده و همسرم با نگاه پر از التماس از من می خواهد تا به روزهای اوجم برگردم به خودم آمدم و تصمیم گرفتم که اعتیادم را ترک کنم. دیگر از معتاد بودن خسته شده بودم.

از دنبال موادر فتن خسته شده بودم.

وقتی به گذشته فکر می کردم از خودم خجالت می کشیدم.

برای همین همه عزمم را جزم کردم که مواد را کنار بگذارم.

۱۸ آذر ماه سال ۸۸ برای ترک اقدام کردم.

ترک کردم و سم از بدنم چند روزه بیرون رفت و درست در همان زمانی که من درد می کشیدم دوستانی بودند که به من امیدو روحیه می دادند. امروز متوجه شدم اعتیاد ریشه در درونیات انسان ها دارد. آنهایی که روحیه آسیب پذیرتری دارند به سمت اعتیاد می روند چون حس می کنند که مواد به آنها قدرت بالایی می دهد اما دریغا که مواد به تدریج تمام قدرت های وجود آنها را زیر پا له می کند. من دوران سختی را گذراندم اما با ترک اعتیادم به زندگی برگشتیم و هنوز هم در جلسات شرکت کرده و اعلام پاکی می کنم.»

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مهدی فنونی‌زاده
4.5/5 - (17 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه