بیوگرافی مسعود مصطفی جوکار

5 سال پیش
بیوگرافی مسعود مصطفی جوکار
Rate this post

بیوگرافی مسعود مصطفی جوکار به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

مسعود مصطفی جوکار (زادهٔ ۱۳۵۶، ملایر کشتی‌گیر آزادکار سابق ایرانی است که مدال نقرهٔ المپیک ۲۰۰۴ آتن را در وزن ۶۰ کیلوگرم به دست آورده‌است.

زندگینامه مسعود مصطفی جوکار

بیوگرافی مسعود مصطفی جوکار

فعالیت ورزشی

یکی از حوادث مهم دوران ورزش او در بازی‌های آسیایی بوسان ۲۰۰۲ اتفاق افتاد که در ترکیب تیم ملی قرار داشت اما به دلیل عدم اطلاع مسئولان تیم از زمان مسابقهٔ او در سالن حاضر نبود و از دور مسابقات حذف شد. وی بدون شک ضعیف ترین عضو تیم کاروان کشتی در المپیک آتن بود که با خوش شانسی بسیار زیاد توانست به خاطر قرعه آسان به فینال راه پیدا کند ود بازی پایانی با نمایش یک بازی ضعیف در برابر کویینتانا کشتی گیر کوبایی شکست خورد وبه مدال نقره رسید

برادر جوان‌تر او، میثم مصطفی جوکار نیز کشتی‌گیر تیم ملی ایران است.

جوکار برای نسختین بار در صحنه مسابقات کشتی، آن هم به عظمت بازی های المپیکَ، ظاهر شد و با دلاروری از سکوی قهرمانی بالا رفت و به آرزوی چندین ساله خود جامه عمل پوشاند او با این موفقیت نام خود را در زمره سی و شش المپین ایران، که قبل از بازیهای آتن صاحب نشان المپیک شده بودند،ثبت کرد.

تولد کودکی و خانواده

مصعود مصطفی جوکار روز سی ام شهریور ماه سال ۱۳۵۶ در ملایردیده به جهان گشود. پدرش، غلامرضا جوکار، یک فرهنگی با ایمان و با فضیلت است که بیش از سی سال در خدمت نوباوگان این شهر مرکزی کشور بوده و است و اینک دوران بازنشستگی خود را می گذارند، مادر مسعود، خانم اکرم جوکار، نیز به تدریس علوم دینی اشتغال دارد و در مکتب القران شهر ملایر به تعلیم مشغول است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پرویز مظلومی

خیز برای شرکت در المپیک

جوکار از مسابقه های جهانی سال ۲۰۰۳ در نیوریک باز ماند و جای او را بهمن طیبی گرفت. او از این جایگزینی مایوس و دلسر نشد و کوشید در مسابقه های مهم، که برای تعیین سهمیه در بازی های المپیک آتن برپا می شود شرکت نماید و بتواند در تیم ملی ایران جای گیرد.

جوکار در آتن چگونه ظاهر شد

برای عضویت در تیم ملی ایران و شرکت در بازیهای المپیک آتن، جوکار در مسابقه های انتخابی و آزمایشی، بر حریفان ایران خود در دسته ۶۰ کیلوگرم به پیروزی رسید و در تیم ملی، جایگزین محمد طلایی شد. طلایی در آخرین حضور خود در مسابقه های جهانی توانسته بود تا کسب نشان برنز پیش رود.

جوکار در بازیهای آتن با خوش شانسی در قرعه، موفق شد در گروه خود اول شود. او در گروه خود دو کشتی برگزار کرد. در دور نخست، با کشتی گیر اتریشی به نام مایکحل لودوس روبه رو شد که موفقگردید او را با امتیاز شکست دهد. جوکار در کشتی بعدها خود، ریسیک اسلانشویلی را که در اصل گرجی بود، ولی برای یونان کشتی می گرفت، مقابل خود دید که در پایان کار، وی را نیز با امتیاز مغلوب نمود و راه خود را برای برگزاری مسابقه نهایی این دسته باز کرد.

از گروه دیگر، کشتی گیر پر توان کوبایی به سر گروهی رسید و دیدار نهایی، برای مقام قهرمانی المپیک و کسب نشان طلا بین او و جوکار برگزار شد. کشتی گیر کوبایی در این مسابقه از قدرت خود بیش از ارائه فنون کشتی استفاده کرد و اجازه فعالیت به جوکار ناد. در نتیجه ، این مسابقات به نفع او پایان یافت و جوکار به نشان سیمین قناعت کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آنا ایوانوویچ
جایگاه جوکار در بین صاحبان نشان

مسعود مصطفی جوکار سیزدهمین المپین ایرانی است که توانسته است صاحب نشان سیمین المپیک شود در کشتی، دو المپین، غلامرضا تختی و عسکر محمدیان، هریک دو نشان سیمین المپیک را صاحب شده اند و یازده نفردیگر، هر کدام یک نشان سیمین بر سینه دارند که جوکار در آخر این جدول قرار می گیرد.

سوای ۹ المپین ایرانی که دارای نشان، طلای المپیک شده اند، در ردیف دهم جدول رده بندی صاحبان نشان های المپیک، نام عسکری محمدیان دیده می شود محمود نامجو ردیف یازدهم را با یک نشان سمیمن و یک نشان برنز اشغال کرده است و سپس نوبت به سایر دارندگان نشان سیمین، از جمله مسعود جوکار می رسد.

افتخارات ورزشی

بازیهای المپیک
۲۰۰۴ آتن ، یونان نشان نقره (دسته۶۰ کیلوگرم)

بازیهای آسیایی رتبه ششم (دسته ۶۰ کیلوگرم)
۲۰۰۲ بوسان کره موفقیتی کسب نکرد
۲۰۰۶ دوحه، قطر

جام جهانی
۲۰۰۲ بالتیمور ،آمریکا نشان نقره

جام ها
۱۹۹۵۰ تفلیس، شوروی نشان طلا (جام بالا وادزه)
۲۰۰۱ کاتووینز، لهستان نشان طلا (جام لودز)
۲۰۰۲ لهستان نشان نقره (جام زیلوفسکی)
۲۰۰۴ ورشو، لهستان نشان طلا (جام لودز)

جام تختی
۱۳۷۸ قزوین نشان نقره (دسته ۵۸ کیلوگرم)
۱۳۷۹ مشهد نشان برنز (دسته ۵۸ کیلوگرم)
۱۳۸۰ تهران نشان طلا (دسته ۶۰ کیلوگرم)
۱۳۸۲ تهران رتبه جهارم (دسته ۶۰ کیلوگرم)
۱۳۸۲ سنندج نشان طلا ( دسته ۶۰ کیلوگرم)

گزینش المپیک آتن
۲۰۰۳ براتیسلاو ، اسلواکی رتبه پنجم
قهرمانی ایران
۱۳۷۶ کرمان نشان نقره (دسته ۵۴ کیلوگرم)
۱۳۸۰ همدان نشان طلا ( دسته ۶۳ کیلوگرم)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی مسعود مصطفی جوکار
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه