بیوگرافی پیا سوندهاگه

5 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی پیا سوندهاگه به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

پیا ماریان سوندهاگه (به سوئدی: Pia Mariane Sundhage) (زادهٔ فوریهٔ ۱۹۶۰) بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال زنان سوئد است.

زندگینامه پیا سوندهاگه

بیوگرافی پیا سوندهاگه

فعالیت ورزشی

پست تخصصی او مهاجم بوده است. اما با این وجود در نقش هافبک و مدافع نیز به میدان رفته است. سوندهاگه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ سرمربیگری تیم ملی فوتبال زنان ایالات متحده را برعهده داشت که در این میان موفق شد با این تیم دو بار به قهرمانی المپیک و یک بار به نایب قهرمانی جام جهانی زنان برسد. او در اول دسامبر ۲۰۱۲ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال زنان سوئد انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۲ به عنوان مربی سال فیفا انتخاب شد.

پیا سرانجام فوتبال را از سال ۱۹۷۵ با تیم نوجوانان زادگاه خود ( اولریسه هامن ) آغاز کرد و در همان سال پیراهن تیم ملی زنان سوند را نیز به تن کرد. پیراهنی که ۱۹ سال برتن وی باقی ماند. سوندهاگه در فصل ۷۸-۱۹۷۷ در تیم بزرگسالان فالکوپینگس به میدان رفت و پس از آن نیز در تیم هایی چون ییتکس، اوسترس، استاتنا و هاماربی حضور یافت. او که یک هافبک و لیبرو با استانداردی جهانی بود، در سال ۱۹۸۵ در فوتبال ایتالیا نیز حضور پیدا کرد و در تیم زنان لاتزیو موفق شد ۱۷ گل نیز به ثمر برساند.

بیوگرافی پیا سوندهاگه کارنامه ای شگفت انگیز

پیا طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ در تیم هاماربی حضور داشت و سرانجام در سال ۱۹۹۶ با پیراهن این تیم از فوتبال کناره گرفت. در همین سال آخرین بازی خود را برای تیم ملی سوئد انجام داد و با کارنامه شگفت انگیز ۱۴۶ مسابقه و ۷۱ گل در تیم ملی سوئد از فوتبال خداحافظی کرد…اما دوران مربیگری او از مدتی قبل آغاز شده بود. او طی سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ در حالی که بازیکن هاماربی بود، در این تیم مربیگری هم می کرد. پس از وقفه ای پنج ساله، پیا کار خود را به شکلی جدی به عنوان دستیار در کادر فنی تیمهای سوئدی و آمریکایی از سر گرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی روبرتو مانچینی

از جمله در تیمهای والنتونا ( ۹۹-۱۹۹۸)، آ. آی.کا ( ۲۰۰۰) و فیلادلفیا چارج (۰۲-۲۰۰۱). او در سال ۲۰۰۳ سرمربی تیم بوستون بریکرز در فوتبال آمریکا شد و از آن به بعد نام خود را به عنوان یک مربی آینده دار بر سر زبان ها انداخت..

بیوگرافی پیا سوندهاگه از چین تا آمریکا

پس از مربیگری بوستون در ۲۱ مسابقه و کسب آمار ۱۰ برد و ۷ مساوی در این رقابت ها، سوندهاگه در سال ۲۰۰۴ سرمربی تیم کولبوتن نروژ شد و آمار ۹ برد، یک تساوی و ۸ شکست را در این تیم برجای گذاشت. مقصد بعدی او باشگاه اوربرو در کشورش بود. جایی که پیا فصل ۰۶-۲۰۰۵ را در آن سپری کرد و در ۴۴ مسابقه به آمار ۱۶ برد و ۱۱ تساوی دست یافت. او سال ۲۰۰۷ دستیار سرمربی تیم ملی چین بود و در همان ایام مورد توجه مسوولان فدراسیون فوتبال ایالات متحده قرار گرفت …

یکی از ۱۰ بازیکن برتر قرن بیستم

پیا به عنوان بازیکن و مربی، همواره نگرشی رو به جلو داشته است و همین دیدگاه هجومی نام او را به عنوان یکی از ده فوتبالیست برتر قرن بیستم در بخش زنان قرار داده است. او می‌گوید: « به نظر من مهم این است که اگر واقعا به چیزی علاقه‌مند باشید، نباید بیش از حد به گذشته فکر کنید. آسمونی ، همچنین نباید بیش از حد در مورد آینده رویاپردازی کنید. سعی کنید از اطراف خود درسهای باارزشی گرفته، با نهایت توان تلاش کنید و از کاری که می‌کنید لذت ببرید. علاوه بر این باید صبور هم باشید چون اگر به چیزی باور داشته باشید حتما به آن دست خواهید یافت .»

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کلادیو براوو
محلی برای رسیدن به ‌آرزوها

تیم‌ملی آ‌مریکا پس از ناکامی در فینال جام جهانی که در ضربات پنالتی مقابل ژاپن حاصل شد تمام تلاش خود را برای قهرمانی المپیک لندن به کار برد تا از عنوان خود در المپیک‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ دفاع کند. سوندهاگه درباره این مسابقات می گوید: « من می‌توانستم حس کنم که قهرمانی المپیک برای ‌آمریکایی‌ها ارزشی ویژه دارد. طلای المپیک برای آمریکایی‌ها ارزشی دوچندان دارد. انسان اگر به سختی کار کند و از موانعی که پیش روی خود می‌بیند عبور نماید، آنگاه المپیک برای وی به « رویدادی خاص » تبدیل می‌شود. محلی برای رسیدن به ‌آرزوها .» پیا با نگاهی امیدوارانه و در عین حال عمل‌گرایانه، امیدهایی روشن و واضح به المپیک لندن داشت « انجام بهترین فوتبال ممکن و کسب مدال طلای المپیک !»

۹۱ برد در ۱۰۷ مسابقه

تیم آمریکا که مدتها بود در رنکینگ جهانی کوکاکولا عنوان نخست تیم های ملی زنان را به خود اختصاص داده بود، در المپیک انتقام شکست جام جهانی را از ژاپن گرفت و با پیروزی ۲ بر یک مقابل ژاپن قهرمان المپیک شد. این افتخار کافی بود تا سوندهاگه را به عنوان بهترین مربی زنان در سال ۲۰۱۲ معرفی نماید؛ زنی هنرمند که توانایی وی در گیتار زدن نیز کم از فوتبال و مربیگری نبود … او در تیم ملی آمریکا آماری بی نظیر برجای نهاد: کسب ۹۱ برد در ۱۰۷ مسابقه و تنها ۶ شکست در طول این سالها !

در سوئد هم او موفق شد طی ۵ سال آمار ۲۰ برد، ۸ تساوی و ۱۱ شکست را برجای گذارد. آماری که در مقایسه با آمار وی در امریکا چندان چشمگیر نبود اما با همین نتایج بود که سوئد به فینال المپیک ۲۰۱۶ رسید و عنوان نایب قهرمانی مسابقات را از آن خود ساخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی گاربینیه موگوروسا
خوش بین به آینده فوتبال زنان

پیا می‌گوید: « من احساس می‌کنم که در آغاز راهی فوق‌العاده و رویایی قرار داریم زیرا در حال حاضر توانسته‌ایم در دفاع کردن وضعیت خیلی خوبی پیدا کنیم. وقتی عبارت «ما» را به کار می‌برم، منظورم « کل دنیای فوتبال زنان » است. ما مدتها فوتبال را به شکل تهاجمی انجام می‌دادیم اما حالا توانسته‌ایم در دفاع، تعقیب توپ و انتقال بازی به پیشرفت‌های خوبی نائل شویم. خلاصه کلام این که ما تازه در شروع کار هستیم و سرعت بازی ما بیشتر و بیشتر خواهد شد. به نظر من پنج سال آینده برای ما دوران هیجان‌انگیزی خواهد بود.« من به آینده فوتبال زنان بسیار خوشبین هستم و این صحبت را با جرأت می‌گویم .»

باشگاه های حرفه ای

۱۹۷۸ Falköpings KIK
۱۹۷۹–۱۹۸۱ Jitex BK
۱۹۸۲–۱۹۸۳ Östers IF
۱۹۸۴ Jitex BK
۱۹۸۵ S.S. Lazio
۱۹۸۵ استاتینا آی اف
۱۹۸۵ Jitex BK
۱۹۸۶ Hammarby IF DFF
۱۹۸۷–۱۹۸۹ Jitex BK
۱۹۹۰–۱۹۹۶ Hammarby IF DFF

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پیا سوندهاگه
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه