بیوگرافی رینات داسایف

5 سال پیش
بیوگرافی رینات داسایف
4.1/5 - (14 امتیاز)

بیوگرافی رینات داسایف به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

رینات فیض رحمانویچ داسایف (زادهٔ ۱۳ ژوئن ۱۹۵۷ در آستراخان) دروازه‌بان سابق تاتار اهل شوروی بود.

زندگینامه رینات داسایف

بیوگرافی رینات داسایف

فعالیت ورزشی

او در ۳ جام جهانی فوتبال ۱۹۸۲، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ برای تیم ملی شوروی بازی کرد و پس از لو یاشین بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال این کشور و از بهترین دروازه‌بانان دهه ۱۹۸۰ دنیا محسوب می‌شود.

داسایف در سال ۱۹۸۲ بهترین فوتبالیست سال شوروی شد. در سال ۱۹۸۰ مدال برنز المپیک مسکو را به همراه تیم ملی شوروی به دست آورد در نایب قهرمانی تیم ملی شوروی در یورو ۸۸ شریک بود، به همراه تیم اسپارتاک مسکو قهرمان شوروی در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۷ شد و در سال ۱۹۸۸ بهترین دروازه‌بان جهان به انتخاب فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال اعلام شد. او در مجموع ۹۱ بازی ملی برای شوروی انجام داد و دومین بازیکن از نظر تعداد بازی ملی برای شوروی است.

دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۸۰ ، نقره‌ای قهرمانی اروپا در سال ۱۹۸۸ میلادی و یکی از بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال جهان یعنی رینات داسایف امروز (سه‌شنبه) ۶۰ ساله شد.

داسایف ۲ بار قهرمان لیگ فوتبال شوروی سابق، برنده ۶ جایزه دروازه‌بان سال این کشور به نام لو یاشین درسال ۱۹۵۷ میلادی در شهر آستارخان متولد شد. کودکی داسایف در ورزش شنا گذشت. او پس از مدتی ورزش شنا را کنار گذاشت و به فوتبال علاقه‌مند شد. رینات به مدرسه فوتبال شهر آستاراخان به نام وولگار رفت. مربی این مدرسه فوتبال استعدادهای داسایف را در بخش دروازه‌بانی کشف کرد. در ماه اگوست ۱۹۵۷ میلادی او برای اولین بار در ترکیب تیم اصلی فوتبال وولگار به میدان رفت و تا سال ۱۹۷۷ در همین تیم ماند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دنیل ارزانی
پیشرفت و اسطوره‌ای شدن بیوگرافی رینات داسایف

رینات داسایف سپس در مسیر پیشرفت و اسطوره‌ای شدن گام برداشت و راهی مسکو شد. او در سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۸ میلادی دروازه‌بان اصلی تیم پرطرفدار اسپارتاک مسکو بود. داسایف با این تیم در سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۷ میلادی به قهرمانی لیگ برتر فوتبال شوروی سابق دست یافت. در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۱، ۱۹۸۳، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ با اسپارتاک به عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها رسید. در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ نیز به رتبه سومی بسنده کردند.

دروازه‌بان پرآوازه روس‌ها ۶ بار در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۲، ۱۹۸۳، ۱۹۸۵، ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ جایزه معروف لئو یاشین را که به دروازه‌بان سال تعلق می‌گیرد از آن خود کرد. داسایف در سال ۱۹۸۲ میلادی در نظرسنجی هفته‌نامه بین‌المللی فوتبال نیز به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال شوروی سابق انتخاب شد. فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال هم رینات داسایف را در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان دروازه‌بان سال جهان انتخاب کرد. او تمام این افتخارات را در تیم اسپارتاک مسکو و با انجام ۴۲۵ بازی به دست آورد که در ۱۶۵ بازی بازوبند کاپیتانی را به یدک می‌کشید.

دروازه‌بان اهل آستارخان پس از ۱۱ سال بازی در تیم اسپارتاک مسکو در سال ۱۹۸۸ راهی اسپانیا شد و به مدت ۳ فصل در تیم سویا بازی کرد. پس از پایان دوران فوتبالش در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ به عنوان مربی دروازه‌بان در این باشگاه مشغول به فعالیت شد.

آمار ملی ریناد داسایف در بخش ملی‌ نیز درخشان است. در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ میلادی عضو تیم ملی فوتبال شوروی سابق بود و در جام‌های جهانی ۱۹۸۲، ۱۹۸۶ و ۱۹۹۰ حضور یافت. در سال ۱۹۸۸ میلادی به مدال نقره جام ملت‌های اروپا دست یافت و با تیم ملی کشورش در المپیک ۱۹۸۰ مسکو به مدال برنز رسید. داسایف ۹۱ بازی در ترکیب تیم ملی شوروی انجام داد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فابین دژیزگا
مربیگری بیوگرافی رینات داسایف

دوران جدی مربیگری رینات داسایف نیز از تیم محبوب باشگاهی‌اش یعنی اسپارتاک مسکو آغاز شد. در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ مربی دروازه‌بان تیم دوم فوتبال باشگاه اسپارتاک بود. در سال ۲۰۰۳ میلادی گئورگیا یارتسف، سرمربی تیم ملی فوتبال روسیه داسایف را به کادر فنی تیمش انتقال داد و مربی دروازه‌بان‌ها شد. این دوره ۲ سال بیشتر طول نکشید و داسایف با ترک تیم ملی فوتبال روسیه توسط یارتسف مجبور به کناره‌گیری شد.

داسایف در سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در کادر فنی تیم تورپدوی مسکو حضور داشت. از سال ۲۰۱۳ میلادی در سمت مربی دروازه‌بان تیم فوتبال جوانان باشگاه اسپارتاک مسکو آغاز به کار کرد و ماه ژانویه ۲۰۱۷ نیز به تیم دوم فوتبال این باشگاه انتقال یافت.

دروازه‌بان اسطوره‌ای روس‌ها و محبوب هواداران ایرانی فوتبال در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در سال ۱۹۸۵ میلادی نشان افتخاری شوالیه سفارشی را کسب کرد. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز برنده جایزه پاطلایی در بخش اسطوره‌های فوتبال شد.

ریناد داسایف امروز ۶۰ ساله شد و روس‌ها برای او جشن مفصلی را ترتیب دادند.

رسانه‌های ورزشی این کشور با انتشار گزارش‌ها و تصاویری خاطره روزهای

درخشان دروازه‌بان اسطوره‌ای خود را زنده کردند.

شناسنامه بیوگرافی رینات داسایف
نام کامل رینات فیض رحمانویچ داسایف
زادروز ۱۳ ژوئن ۱۹۵۷ ‏(۶۲ سال)
زادگاه آستراخان، روسیه، اتحاد شوروی
قد ۱٫۸۹ متر
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی اسپارتاک مسکو (مربی ذخیره دروازه‌بان)
پُست دروازه‌بان

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی رینات داسایف
4.1/5 - (14 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه