بیوگرافی نیما بانکی

5 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی نیما بانکی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

نیما بانکی بازیگر، عکاس و فیلمساز ایرانی متولد ۱ دی ۱۳۵۲ در تهران است. او فرزند رضا بانکی فیلمبردار معروف و همسر سابق لیلی رشیدی بازیگر است. نیما بانکی در حال حاضر فیلمساز تبلیغاتی است.

زندگینامه نیما بانکی

بیوگرافی نیما بانکی

زندگی شخصی

نیما بانکی در ۱ دی ماه سال ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمد. پدر او «رضا بانکی» با اصلیت اصفهانی، از چهره‌های سرشناس سینمای ایران در زمینه فیلمبرداری، عکاسی، تهیه کنندگی و بازیگری است. نیما بانکی در مورد نام خانوادگی خود می گوید که در شناسنامه «بانک» است اما به این خاطر که از سال ها پیش فامیلی پدرش را در تیتراژ فیلم ها اشتباهاً «بانکی» می نوشته اند حالا فامیلی او را هم پیرو پدرش همه جا بانکی می نویسند! نیما از کودکی با سینما و هنر آشنا شد و رشد کرد تا اینکه خودش هم وارد این عرصه شد. او هنر‌های مختلفی از بازیگری گرفته تا عکاسی و تدوین را تجربه کرده تا اینکه در نهایت فیلمسازی تبلیغاتی را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرد. خود او در این باره می‌گوید:

===

«من در سینما بدنیا آمدم، از وقتی یادم می‌آید زیر سه‌پایه دوربین و بالای کرین بودم، تمام سختی‌هاشو دیدم و سرما و گرما و بی‌خوابی‌اش را چشیدم، عکاس بودم بازیگری کردم، فیلمبردار شدم تدوین کردم و فیلم‌ساز شدم و در نهایت سخت‌ترش را انتخاب کردم! «فیلم‌سازی تبلیغاتی»! بله سخت‌تر است، خیلی سخت‌تر.

در این حرفه به جایی می‌رسی که انگار هیچ‌جایی نرسیده‌ای! بین هنر سینما و کف‌بازار معلق می‌مانی… کارهایی می‌کنی که با سلیقه‌ات فرسنگ‌ها دور است ولی کار خودت است و باید از آن دفاع کنی، یک فیلم‌ساز تبلیغاتی وظیفه‌ای به مراتب دشوارتر از هنرمند فیلم‌ساز دارد، چرا که ایده‌ها دیکته می‌شود، آمار و ارقام، تحقیق بازار، جامعه هدف و و و… هنرمند فیلم ساز فیلم خودش را می‌سازد، حرف خودش، خوب یا بد نگاه اوست، داستان‌اش را هر طور بخواهد می‌گوید. اما فیلم‌ساز تبلیغاتی هنرمندی‌است که تمام خواسته‌های منطقی یا در بسیاری موارد دور از اصول فیلم‌سازی مشتری‌ را گرفته و مطابق با استراتژی برند از ذهن خلاق خود عبور می‌دهد و در عین‌حال دوست دارد از چهار چوب‌های فیلمسازی هم تبعیت کند!

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حمیدرضا صدری
روزی صاحب یک برند بزرگ به‌من گفت:

من پول نمی‌دم تو بری جایزه بگیری، برو یک آگهی بساز بفروشه! راست می‌گفت، من و همکارانم فیلمی‌نمی‌سازیم برای سرگرمی شما یا ثبت آن بعنوان یک اثر، ما به سرمایه بنگاههای تجاری بزرگ متعهد هستیم، وقتی هزینه‌های تحقیقات بازار، تیم مارکتینگ، تولید و رسانه و… در نظر بگیرید، هر ثانیه از فیلمی که می‌سازیم برابر است با هزینه تولید دهها فیلم‌سینمایی!!! بله هزینه هر ثانیه از یک فیلم تبلیغاتی، این وظیفه سنگینی‌است.»
نیما بانکی از ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۲ مدیرعامل شرکت نیماد بین‌الملل، یکی از شرکت‌های تبلیغاتی ایرانی بود.اما هم اکنون به عنوان فیلمبردار با آژانس تبلیغاتی «مایندیست» همکاری می کند. او قرار است مستندی از زندگی و خاطرات پدرش نیز بسازد.

همسر و فرزند نیما بانکی

نیما بانکی در گذشته با لیلی رشیدی بازیگر ازدواج کرده و صاحب یک پسر به نام سینا بانکی شده است. این ازدواج دوام نیاورده و این زوج هنری از هم جدا شده اند. سینا بانکی در کنار مادر خود زندگی می‌کند و ۱۹ساله است.

نیما بانکی چهار سال پیش مهمان برنامه خندوانه بود. او در این برنامه خود را شخصیتی جدی معرفی کرد؛ اگر چه او در بسیاری از فعالیت هایش از طنز استفاده کرده است. نیما بانکی عزیزترین افراد زندگی اش را پدرش رضا بانکی و پسرش سینا معرفی کرد که اوقات فراغت خود را با آن ها می گذراند. همچنین او در این برنامه از خاطراتش در عرصه بازیگری در تئاتر در کنار داوود رشیدی و درباره فیلمسازی هایش در عرصه تبلیغات تعریف کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پرویز صیاد

کارنامه هنری نیما بانکی

تلویزیون
آب‌پریا (۱۳۹۰) (مدیر و طراح جلوه‌های ویژه)
شمس‌العماره (۱۳۸۸) (بازیگر)
پاورچین
تهران ۱۱–۵۹۵ ج ۴۸ (۱۳۷۶–۱۳۷۵) (بازیگر – فیلم‌بردار)
فروشگاه (۱۳۷۵) (بازیگر)
قصه‌های تابه‌تا (۱۳۷۵) (فیلمبردار)
وکلای جوان (۱۳۷۴) (بازیگر مهمان)
پاییز بلند (۱۳۷۲) (عکاس)
پیک سحر (۱۳۶۹) (بازیگر)

سینما

دوئل (۱۳۸۱) (آنونس)
شب‌های تهران (۱۳۷۹) (طراح عنوان‌بندی)
مرد آفتابی (۱۳۷۴) (عکاس)
الو الو من جوجوام (۱۳۷۳) (بازیگر-عکاس)
مهریه بی‌بی (۱۳۷۳) (بازیگر-عکاس)
بچه‌های طلاق (۱۳۷۳) (بازیگر-عکاس)
دیگه چه خبر!؟ (۱۳۷۰) (عکاس)
انفجار در اتاق عمل (۱۳۷۰) (بازیگر)
افسانه آه (۱۳۶۹) (بازیگر-عکاس)

نیما بانک در فیلم تبلیغاتی می بیبینیما بانک در فیلم تبلیغاتی می بیبی

فیلم کوتاه

زن بودن زیباست (کارگردان)
دیبا (کارگردان)
همه با هم به پیش برای پیش‌گیری (کارگردان)
یادگاری تو به زمین (کارگردان)
عمق میدان (۱۳۹۰) (تهیه کننده)
اتاق رؤیا (۱۳۸۲) (کارگردان- تدوین‌گر)

مستند
نمک زندگی (مستند) (۱۳۷۷) (کارگردان، تدوین‌گر، مدیر فیلمبرداری)
کویر سبز (مستند) (۱۳۷۶) (کارگردان، تدوین‌گر، مدیر فیلمبرداری)
رنگ زمین (۱۳۷۴) (کارگردان، تدوین‌گر)

تئاتر
روی زمین (۱۳۸۲) (بازیگر)
کسی نیست همه داستان‌ها را به یاد آورد (۱۳۸۰) (بازیگر – طراح نور)
ریچارد سوم (۱۳۷۸) (بازیگر)
نوای عشق (بازیگر)

اینستاگرام نیما بانک
برای آشنایی بیشتر با نیما بانک، عکس ها و فعالیت های او می توانید از طریق لینک زیر به صفحه شخصی او در اینستاگرام مراجعه کنید.

lifebank

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی نیما بانکی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه