بیوگرافی دنیا فنی زاده

4 سال پیش
بیوگرافی دنیا فنی زاده
Rate this post

بیوگرافی دنیا فنی زاده به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

دنیا فنی زاده فرزند پرویز فنی زاده و عروسک گردان شخصیت محبوب و خواستنی کلاه قرمزی است. در ادامه با بیوگرافی دنیا فنی زاده با ما همراه باشید.

زندگینامه دنیا فنی زاده 

بیوگرافی دنیا فنی زاده

فعالیت هنری

دنیا فنی‌زاده متولد آبان ۱۳۴۶ در تهران و عروسک‌ گردان ایرانی است. در رشته علوم تجربه دیپلم گرفته است، پدرش مرحوم پرویز فنی زاده از بازیگران نام آشنای قبل از انقلاب و مادرش هایده غیوری است و تنها یک خواهر به نام هستی دارد. دنیا فنی زاده ازدواج کرده و متاهل است و صاحب دو فرزند دوقلو به نام‌های سیاوش و ارشیا سهامی ۱۸ ساله می‌باشد. او کلاه قرمزی را هم پسر بزرگ‌تر خود می‌داند.

دنیا فنی‌ زاده از کودکی به خاطر شغل پدرش معمولاً در جشنواره‌های مختلف کودک و نوجوانی که در ایران برگزار می‌شد حضور داشت و آثار داخلی و خارجی شرکت‌کننده در این جشنواره‌ها را می‌دید. همین مسئله سبب شد تا از کودکی با تولیدات و نوع آثار عروسکی که برای کودک و نوجوان ساخته می‌شود آشنا شود. پس از آن، کم‌کم که از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر استفاده کرد، تکرار دیدن این آثار موجب علاقه او به حضور در این رشته شد و در نهایت با انتخاب رشته عروسک‌گردانی برای همیشه در دنیای کودکان و نوجوانان باقی ماند. او هدف و دغدغه مهم زندگی‌اش را شاد کردن کودکان و نوجوانان می‌داند.

آغاز فعالیت‌های دنیا فنی زاده

فنی‌ زاده نخستین بار در سال ۱۳۶۴ در برنامه عروسکی تلویزیونی «چتر با آواز باران» عروسک‌ گردانی را تجربه کرد. این برنامه برای شبکه اول سیما در قسمت‌های ۲۵ دقیقه‌ای طراحی شده بود که در آن ۲ عروسک جوجه وجود داشت که فنی‌ زاده عروسک‌ گردانی و آوازخوانی یکی از آن‌ها را بر عهده داشت. وی پس از آن در کاری با نام «زاغچهٔ کنجکاو» به کارگردانی رضا فیاضی حضور داشت. او با حضور در این برنامه‌ها کم‌کم جای خود را به عنوان عروسک‌ گردان در تلویزیون تثبیت کرد. عروسک‌ گردانی در آثاری چون «گربه آوازخوان» ساخته کامبوزیا پرتوی از دیگر آثار او در این دوره است.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی مهتاب کرامتی
عروسک گردانی کلاه قرمزی

بعد از چند همکاری با ایرج طهماسب و حمید جبلی با برنامه صندوق پست با ورود کلاه قرمزی به آن به شهرت رسید، کلاه قرمزی که در این برنامه قرار نبود به صورت ثابت باشد ماندگار شد و به مشهورترین کار وی تا آن زمان تبدیل شد. از نظر فنی‌ زاده شکل ظاهری عروسک چندان مهم نیست. او ساختار بیرونی عروسک را چندان مهم نمی‌داند و برایش بیش از هر چیز سازنده عروسک مهم است زیرا معتقد است تا زمانی که یک عروسک به خوبی ساخته نشود، عروسک‌ گردان نمی‌تواند به‌ خوبی با آن عروسک ارتباط برقرار کرده و آن را حرکت دهد. فنی‌ زاده بیش از این که به دنبال عروسک‌های زیبا باشد به دنبال عروسکی‌ است که بتواند با آن خوب کار کند. فهرست نمایش‌های او با کلاه قرمزی به شرح زیر است:

کلاه قرمزی ۹۱
کلاه قرمزی ۹۲
کلاه قرمزی ۹۰
کلاه‌ قرمزی ۸۸
کلاه‌ قرمزی و سروناز
کلاه‌ قرمزی و پسرخاله
کلاه‌ قرمزی و بچه‌ننه
گربه آوازه‌خوان

او بعد از کلاه قرمزی شخصیت فامیل دور را از همه بیشتر دوست دارد و برای پسرخاله احترام قائل است.

دنیا فنی زاده حدود سه دهه است بدون ادعا و خودنمایی فقط به عشق بچه‌ها هنرآفرینی می‌کند و با وجود داشتن دو پسر نوجوان هنوز کودک درونش را شاداب و سرزنده نگه داشته است. بچه‌های دیروز و امروز ایران‌‌ زمین، بخش زیادی از خاطرات خوبشان را مدیون عروسک‌ گردان کلاه قرمزی هستند. هرچند شخصیت و پدیده محبوب کلاه قرمزی، نتیجه تلاشی گروهی و هنر افرادی چون حمید جبلی، ایرج طهماسب، مرضیه محبوب و دنیا فنی‌زاده است، اما حضور فروتنانه دختر زنده‌یاد پرویز فنی‌ زاده، بازیگر توانمند و فقید سینمای ایران نقش غیرقابل انکاری در دمیدن روح زندگی به این عروسک بی‌جان دارد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اشکان خطیبی
دنیا فنی زاده درباره موفقیت کاراکتر کلاه قرمزی می‌گوید:

وجود آقای مجری دوست‌داشتنی و باور آقای ایرج طهماسب است که ما هم این شخصیت را باور می‌کنیم. در کنار آن صدای خوب آقای حمید جبلی و هنر خانم مرضیه محبوب به‌ عنوان سازنده این عروسک است که کلاه قرمزی را باورپذیر و ملموس و دوست‌داشتنی می‌کند. همه این افراد بخشی از روحشان را به کار می‌دمند و من هم عضوی از این جمع هستم.

دنیا فنی زاده در مراسم بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از بهترین عروسک‌ گردانان کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

دنیا فنی‌زاده در این مراسم گفت:‌خیلی خوشحالم اما ناراحتم که عروسک‌گردان خوبی نبودم چون ۲۸ سال قایم شدم اما کسی مرا ندید.

وی افزود: خیلی دوست دارم برای بچه‌های گذشته و امروز کار کنم و لبخند بر لب همه آنها بنشانم.

درگذشت دنیا فنی زاده
متاسفانه در شهریور ۹۵ هایده غیوری مادر این هنرمند از سرطان عضله دخترش دنیا فنی زاده خبر داد که در کمال تاسف موجب درگذشت وی در روز ۸ دی ماه ۹۵ شد. برای همه مردم ایران به خصوص خانواده گرامی‌اش طلب صبر می‌کنیم.

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دنیا فنی زاده
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه