بیوگرافی عبدالرضا کاهانی

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی عبدالرضا کاهانی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

عبدالرضا کاهانی متولد یکم دی ۱۳۵۲ است. وی در شهر نیشابور، استان خراسان به دنیا آمد. وی با دیپلم انسانی، لیسانس بازیگری خود را دریافت کرد. کاهانی مقطع کارشناسی ارشد را تحت عنوان کارگردانی نمایش تحصیل کرد. کاهانی البته در مرحله پایان‌نامه تحصیلات را رها کرد. کاهانی پیش از کارگردانی اولین فیلم سینمایی خود، در سنین نوجوانی فیلم‌ کوتاهی با نام «خنده» را ساخته است.

زندگینامه عبدالرضا کاهانی

بیوگرافی عبدالرضا کاهانی

فعالیت هنری

عبدالرضا کاهانی در سال ۱۳۸۶ فیلم سینمایی «آن‌جا» را به‌عنوان کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ساخت. این فیلم داستان جوانی را روایت می‌کرد که باید در بازه‌ای ده روزه مهریه سنگین همسرش را پرداخت یا رفع می‌کرد تا بتواند به امریکا برود و گرین کارت خود را دریافت کند. دومین فیلم کاهانی نیز به محاق توقیف رفت. کاهانی در سال ۱۳۸۷ سومین فیلم سینمایی خود را با نام «بیست» ساخت. «بیست» اولین فیلم کارنامه کاهانی بود که به اکران عمومی رسید. فیلم سینمایی «بیست» با حضور بازیگرانی مانند پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، علیرضا خمسه و حبیب رضایی ساخته شد.

این فیلم سینمایی داستان صاحب رستورانی را روایت می‌کرد که برای هزینه‌ی درمان خود، باید رستورانش را می‌فروخت. در این بین اما کارگران رستوران سعی در منصرف کردن وی دارند. «بیست» در زمینه کسب جوایز موفق بود. کاهانی برای این فیلم در جشنواره فجر دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم سینمایی جوایز بین‌المللی‌ای مانند جایزه نقره‌ای بهترین فیلم جشنواره دمشق و جوایز کریستال گلوب، کلیسای جهانی و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کارلووی واری را به دست آورده است. کاهانی یک سال بعد فیلم سینمایی «هیچ» را به‌عنوان کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ساخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مه‌لقا باقری
فیلم سینمایی

این فیلم سینمایی با بازی مهدی هاشمی جایزه ویژه تماشاگران جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان را برنده شد. «هیچ» البته فیلم بدون مشکلی نبود و با سانسور در ایران به نمایش درآمد. «هیچ» هرگز اجازه نمایش در خارج از ایران را دریافت نکرد. یک سال بعد اما کاهانی یک فیلم جنجالی دیگر ساخت. این فیلم «اسب حیوان نجیبی است» نام داشت.

فیلم تازه کاهانی با شکایت از سوی نیروی انتظامی همراه بود. «اسب حیوان نجیبی است» با اصلاحات مختلف اکران شد. این فیلم سینمایی درباره مجرمی زندانی است که طی دوران مرخصی با لباس نیروز انتظامی از مردم باج می‌گیرد. از بازیگران این فیلم ایرانی می‌توان به رضا عطاران، پارسا پیروزفر، ماهایا پطروسیان، مهران احمدی و حبیب رضایی اشاره کرد. این فیلم سینمایی با وجود پذیرش در برخی از جشنواره‌های خارجی، اجازه نمایش در خارجِ کشور را پیدا نکرد.

کاهانی

فیلم بعدی عبدالرضا کاهانی، «بی‌خود و بی‌جهت» نام داشت. این فیلم از طرف حوزه هنری توقیف شد و در شهر قم نیز از روی پرده پایین کشیده شد. البته کاهانی پس از تحریم فیلم از ادامه اکران آن انصراف داد. «بی‌خود و بی‌جهت» به‌عنوان بهترین فیلم از نگاه منتقدان و نویسندگان مجله فیلم در سال ۱۳۹۱ انتخاب شد. در سال ۱۳۹۲ کاهانی اولین فیلم ایرانی-فرانسوی خود را با نام «وقت داریم حالا» یا On a Le Temps ساخت. ‌

این فیلم با سرمایه‌گذاری مجتبی جباری ساخته شد و در فرانسه روی پرده رفت. کاهانی یک سال بعد به ایران بازگشت و فیلم پربازیگر «استراحت مطلق» را با بازی رضا عطاران، مجید صالحی، ترانه علیدوستی و بابک حمیدیان ساخت. این فیلم سینمایی پس از اکران به فروشی معادل یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان رسید. عبدالرضا کاهانی در سال ۱۳۹۵ یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های خود یعنی «ارادتمند بهاره، نازنین، تینا» را ساخت. فیلمی که روایت زندگی سه دختر را تعریف می‌کند. سه‌دختر که سودای شوهردار شدن در سر دارند. این فیلم سینمایی تاکنون واکنش‌های و حواشی زیادی به همراه داشته است و همچنان در توقیف خواهد ماند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی فرامرز آصف

آخرین ساخته‌ی کامل کاهانی تا زمان نگارش این مطلب، فیلم سینمایی «ما شما را دوست داریم خانم یایا» بود. فیلم، مانند سایر فیلم‌های کارنامه کاهانی در اکران به مشکل خورد. از بازیگران این فیلم می‌توان به امین حیایی، حمد فرخ نژاد و رضا عطاران اشاره کرد. «خانم یایا» بافروشی سه میلیاردی در گیشه، پرفروش‌ترین فیلم کارنامه کاهانی محسوب می‌شود. در ادامه مرور فهرست‌وار فیلم‌های سینمایی عبدالرضا کاهانی پرداخته‌ایم.

جوایز

جایزه ویژه هیئت داوران جشن منتقدان سینمای ایران ۱۳۸۹ برای فیلم اسب حیوان نجیبی است
جایزه ویژه تماشاگران جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان ۲۰۱۰ برای فیلم هیچ
جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۰۹ برای فیلم بیست
جایزه کلیسای جهانی جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۰۹ برای فیلم بیست
تندیس نقره‌ای جشنواره فیلم دمشق ۲۰۰۹ برای فیلم بیست
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۷ برای فیلم بیست
جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم شهر ۱۳۸۷ برای فیلم بیست
جایزه فیلم منتخب دانشگاه‌های ایران ۱۳۸۷ برای فیلم بیست
جایزه اسکندر طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی ۲۰۰۸ برای فیلم آن‌جا
تقدیر

فیلم منتخب منتقدان و نویسندگان مجله فیلم ۱۳۹۱ برای فیلم بی‌خود و بی‌جهت
لوح تقدیر پارلمان کانادا برای تقدیر از یک دهه فعالیت سینمایی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی عبدالرضا کاهانی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه