بیوگرافی جیمز هورنر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جیمز هورنر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

“جیمز روی هورنر” آهنگساز، ارکستراتور، رهبر ارکستر و موسیقی فیلم آمریکایی تبار است. یکی از ابداعات برجسته‌ او ترکیب و متحد ساختن آواز با سازهای الکتریکی و استفاده مکرر از ساز‌های سنتی است، که در بسیاری از آثار ثبت شده‌اش دیده می شوند. این نو ‌آوری‌هایش باعث شدند تا موسیقی متن فیلم تایتانیک (محصول سال ۱۹۹۷) همچنان به عنوان پرفروش‌ترین موسیقی متن ارکسترال فیلم باقی بماند.

زندگینامه جیمز هورنر 

بیوگرافی جیمز هورنر

فعالیت هنری

علاوه بر این هورنر آهنگسازی بیش از ۱۰۰ فیلم را در کارنامه هنری خود دارد، که در بسیاری از آنها به طور مداوم با کارگردان‌های برجسته هالیوود نظیر “مل گیبسون”، “ران هاوارد” و “جیمز کامرون” (که همکاری مداوم و موفقیتشان باعث شده بسیاری به آنها لقب زوج هنری جیمز – جیمز بدهند، به این معنی که در صورت همکاری نکردن با یکدیگر هیچ وقت به موفقیت‌های عظیمشان دست نمی‌یافتند.) و در آثاری مانند “شجاع دل” ، “بیگانه‌ها”، “سفر ستاره‌ای‌۲: خشم خان”‌، “سفر ستاره‌ای‌۳: در جستجوی اسپوک”‌، “افسانه‌های سقوط”، “ماسک زورو”، “تروی”، “دشت رؤیاها”، “دشمن پشت دروازه‌ها”، “ذهن زیبا”، “طوفان عظیم”، “آواتار” و آخرین اثرش “پسر کاراته باز” حضور یافته است.

اصلی‌ترین قسمت کارش شامل پرفروش ترین فیلم‌های تاریخ سینما ‌مانند: تایتانیک و آواتار است، که هر دو توسط “جیمز کامرون” کارگردانی شده است.
هورنر تا به حال دوبار برنده جایزه و ده بار هم نامزد اسکار شده است و نیز جایزه‌های زیاد دیگری هم از قبیل گلدن گلاب و گرمی را دریافت کرده است.

زندگی ابتدایی:

هورنر در لس آنجلس متولد شد. او فرزند زوج مهاجر اتریشی ژوئن (نی فرنکل) و “هری هورنر” است. پدرش طراح فیلم، طراح صحنه و کارگردان بود و در دوره فعالیتش در هالیوود موفق به دریافت جایزه اسکار برای فیلم‌های “ورثه (۱۹۴۹)” و “کلاهبردار (۱۹۶۱)” شد.
بعد از روی آوردن هورنر به یادگیری پیانو در پنج سالگی، او به همراه خانواده‌اش به لندن مهاجرت کرد و در کالج موسیقی رویال لندن، فراگیری آکادمیک موسیقی را آغاز کرد و بعد از بازگشت به آمریکا دوران دبیرستان را در آریزونا گذراند.

اولین مدرک دانشگاهی‌اش را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافت کرد و با ادامه تحصیلش مدرک استادی را در رشته تئوری موسیقی از دانشگاه لس آنجلس دریافت کرد و هم زمان با تحصیل در مقطع دکترا به تدریس تئوری موسیقی نیز پرداخت، و در سال ۱۹۷۸ اولین اثرش به نام “طیف روشنایی” را اجرا کرد و برای مدت محدودی نیز آهنگسازی فیلم‌های دانش آموزی مؤسسه فیلم آمریکایی را انجام داد. او هم زمان با پایان تدریسش در دانشگاه کالیفرنیا وارد حرفه آهنگسازی فیلم شد.

آهنگسازی فیلم و سریال:

اولین اثر اصلی هورنر در آهنگسازی فیلم “بانویی در لباس سرخ” بود. او دوره آهنگسازی فیلم را با فیلم “بی” که ساخته “راجر کورمن” بود آغاز کرد و با اعتباری که به دست آورده بود، توانست در فیلم دیگری از کورمن “جنگ آنسوی ستارگان” که بودجه زیادی هم صرف آن شده بود حضور یابد.

درخشش هورنر به طور پیوسته باعث شد تا کارهایش بیشتر مورد توجه هالیوود قرار گیرد، که این به حضورش در پروژه‌های بزرگتری انجامید و در سال ۱۹۷۰ با شرکت در فیلم “سفر ستاره‌ای‌۲: خشم خان”به عنوان آهنگساز اصلی به موفقیت زیادی دست یافت.
در دهه ۱۹۸۰ هورنر آهنگسازی آثار بزرگی مانند: “۴۸ ساعت (۱۹۸۲)”، “کرول(۱۹۸۳)”، “سفر ستاره‌ای۳: در جستجوی اسپوک (۱۹۸۴)”، “کوماندو (۱۹۸۵)”، “پیله (۱۹۸۵)”، “بیگانه‌ها (۱۹۸۶)”، “درخت بید (۱۹۸۸)”، “افتخار (۱۹۸۹)” و “دشت رؤیاها (۱۹۸۹)” را انجام داد.
فیلم “بیگانه‌ها” اولین نامزدی اسکار را برای هورنر به ارمغان آورد و بعد از این فیلم او نه بار دیگر هم نامزد اسکار شد و محبوبیت وی به اندازه‌ای افزایش یافت که از آثارش در تریلر‌های فیلم‌های دیگر هم استفاده می شد، مثل آهنگ “شمارش معکوس بیشاپ” که برای فیلم بیگانه‌ها ساخته بود و در مقام پنجمین آهنگ رایج استفاده شده در تریلر فیلم‌ها قرار گرفت. قطعه‌ استفاده نشده‌ای از فیلم “بیگانه‌ها” هم در صحنه‌ای از فیلم “جان سخت” به کار رفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ریچارد گِر
=

فیلم‌های زیادی هم که توسط مایکل کامن آهنگسازی شده بودند، آثاری از هورنر در تریلر تبلیغاتی خود داشتند و بزرگترین آن‌ها نیز جانشینی آهنگ نسخه بازسازی شده فیلم “سه تفنگدار” که توسط کامن ساخته شده بود، با آهنگ فیلم “درخت بید” که توسط هورنر ساخته شده است. همچنین از قطعه “به خاطر عشق شاهزاده” فیلم “شجاع دل” که نامزد اسکار هم شده بود در تریلر فیلم “دور افتاده” رابرت زمکیس استفاده شده است.

در طول دهه ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰ هورنر چند آهنگ ارکسترال برای فیلم‌های کودکانه نوشت (که مختص شرکت امبلین اینترتینمت بودند)؛ از جمله: “دم آمریکایی (۱۹۸۶)”، “زمین قبل از زمان (۱۹۸۸)”، “دم آمریکایی: فیول‌ها به غرب می روند (۱۹۹۱)”، “ما برگشتیم! داستان یک دایناسور (۱۹۹۳)”، “کسپر، جومانجی و بالتو (همگی سال ۱۹۹۵)” که از نمونه آثار وی در این سال هاست.

در سال ۱۹۹۵ تعداد کارهای هورنر کمتر از شش پروژه بود که در میان آنها “شجاع دل” و “آپولو ۱۳” قرار داشتند و علاوه بر موفقیت‌های تجاری، جلب توجه و تحسین منتقدان نیز نامزدی اسکار را برایش به ارمغان آوردند. بزرگترین موفقیت تجاری و هنری وی با آهنگسازی برای فیلم “تایتانیک” محصول سال ۱۹۹۷ رقم خورد، که آلبومش به مقام بهترین و فروش بیش از ۲۷ میلیون کپی در سراسر جهان دست یافت.

در هفتادمین مراسم اسکار، هورنر دو اسکار برای بهترین آهنگ ارجینال و بهترین آهنگسازی فیلم برای ترانه “قلب من ادامه خواهد داد (که به همراه ویل جنینگز آن را نوشته بود)” دریافت کرد. بعدها هورنر و جنینگز موفق به دریافت سه جایزه گرمی و دو جایزه گلدن گلاب برای آهنگ “قلب من ادامه خواهد داد” نیز شدند.

=

تایتانیک اولین فیلمی بود که بعد از ده سال به همکاری مجدد هورنر با جیمز کامرون انجامید؛ زیرا به دلیل استرس آور بودن آهنگسازی برای جیمز کامرون در فیلم “بیگانه‌ها”، هورنر اعلام کرده بود که دیگر قصد همکاری با کامرون را نخواهد داشت و تجربه آهنگسازی برای فیلم “بیگانه‌ها”ی کامرون را کابوس خوانده بود.

بعد از “تایتانیک” هورنر به آهنگسازی برای چند فیلم دیگر از جمله: “طوفان عظیم”، “ذهن زیبا”، “دشمن پشت دروازه ها”، “ماسک زورو”، “افسانه زورو”، “خانه ای از شن و مه” و “مرد دویست ساله” که از تولیدات اصلی و مهم بودند پرداخت.
در کنار آهنگسازی برای تولیدات اصلی، هورنر به صورت دوره ای بر روی پروژه‌های کوچکتری مثل “عنبیه”، “رادیو” و “بابی جونز: ضربه نابغه” شرکت کرد.

بعدها هورنر به طور مداوم با کارگردان فیلم، ران هاوارد همکاری کرد، که اولین سابقه همکاری‌اش با او به سال ۱۹۸۵ در فیلم “پیله” برمی گردد و موسیقی متن پایانی فیلم “افتخار” را در تریلر تبلیغاتی فیلم “آتش مهیب” هاوارد می توان شنید.
هورنر در سال ۲۰۰۶ موسیقی تم بخش اخبار شامگاهی کانال سی بی اس را ساخت، که از آن در معرفی آغاز کار “کتی کوریک (از شخصیت‌های مشهور تلویزیونی آمریکا)” به عنوان مجری و پخش کننده در پنجم سپتامبر ۲۰۰۶ استفاده شد و از آن زمان تا به حال توسط بخش‌های بسیار دیگری از کانال سی بی اس نیوز هم به کار برده شد.

=

مدتی بعد هورنر به همکاری مجدد با جیمز کامرون در فیلم “آواتار” محصول سال ۲۰۰۹ پرداخت؛ که در دسامبر ۲۰۰۹ رلیز شد و از آن زمان تا به حال به عنوان پر فروش‌ترین فیلم تاریخ (با پشت سر گذاشتن تایتانیک) دست یافت. هورنر دو سال را صرف آهنگسازی برای “آواتار” کرد و در طول این زمان هیچ پروژه دیگری را قبول نکرد. کار هورنر در “آواتار” نامزدی‌های بسیاری برایش فراهم ساخت که از آنها می توان به دهمین نامزدی اسکار، نامزدی گلدن گلاب، بافتا و نامزدی گرمی اشاره کرد ولی در تمام آنها او به مایکل گیاچینو که آهنگسازی انیمیشن “بالا” را انجام داده بود باخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی شاده آدو

در رابطه با تجربه آهنگسازی “آواتار”، هورنر گفته است: «آواتار سخت‌ترین فیلمی است که روی آن کار کرده ام و بزرگترین کاری است که مسئولیت آن را بر عهده گرفته ام… هر روز صبح از ساعت چهار تا ده شب کار می کردم و این روش زندگی من از ماه مارس بود، این دنیای من بود که وادارم می کرد از همه چیز جدا شوم، من باید خودم را بازیابم و از “آواتار” بیرون بیایم.»

هم اکنون همکاری و آهنگسازی هورنر در نسخه‌های بعدی “آواتار” که جیمز کامرون ادامه یافتن آن را اعلام کرده، نامعلوم است.
در سال ۲۰۱۰ هورنر جایگزین “اتلی اوروارسون” در فیلم “پسر کاراته باز” شد و این فیلم فعلا آخرین کار وی می باشد. از پروژه‌های بعدی هورنر می توان به “آهنگ نام‌ها” که قرار بود در سال ۲۰۱۱ رلیز شود ولی فعلاً به تعویق افتاده است و “مرد عنکبوتی شگفت انگیز” که در سال ۲۰۱۲ رلیز خواهد شد و “اندرو گارفیلد” در آن بازی می کند، اشاره کرد.

انتقاد ها:

هورنر از بعضی جهات مانند: پس و پیش کردن عناصر مجذوب کننده آهنگ، موتیف های (طراحی های بی نظیر و یگانه قطعه‌های موسیقیایی) ارکستر‌ها و استفاده از قطعه‌های دیگر کارهای خودش و آهنگسازان دیگر در کارهایش مورد انتقاد قرار گرفته است. این مشاجره و درگیری‌ها اشاره به بحث‌های تند خویانه میان حامیان هورنر و بدگویانش دارد.

خصوصیات و موارد ویژه:

استفاده مکرر از نغمه سرایی و تک نوازی (مانند: ذهن زیبا و تایتانیک).
استفاده مکرر از موتیف‌های چهار نتی قابل تشخیص برای نشان دادن کاراکتر‌های منفی.
استفاده از شیپور چهار نتی در صحنه‌های مهم فیلم (مانند: صحنه غرق شدن تایتانیک).
استفاده زیاد از نغمه سرایی‌های بی کلام زنانه در بسیاری از کارهایش (مانند کارهای انیو موریکونه)
استفاده از دو یا سه تم اصلی و یک یا دو موتیف در کارهایش.
استفاده از آکورد‌های شکسته در پیانو برای نشان دادن نبوغش در آهنگسازی (مانند: ذهن زیبا و در جستجوی بابی فیشر).
با وجود تحصیل در رشته پیانو خودش را پیانیست خوبی نمی داند.
نامزد بهترین آهنگساز در سال ۲۰۰۹ از طرف انجمن بین المللی منتقدان آهنگسازان فیلم.

نقل قول‌های شخصی:

قبل از اینکه آهنگ فیلم “دست” را بسازم نمی دانستم “جان ویلیامز” یا “جری گلداسمیت” چه کسانی بودند.
وقتی کارم را آغاز کردم مطمئن بودم که تحت تاثیر آهنگسازی‌های ارکستر عظیم گلداسمیت قرار گرفته‌ام، چون کسانی که مرا استخدام کرده بودند؛ از من چنان کارهایی می خواستند، اما من در حدی نبودم که به آنها بگویم “برید به جهنم!”.

لیست آثار و جوایر:

موسیقی متن فیلم (دهه ۱۹۷۰) :
“خشکسالی” (۱۹۷۸) (برای مؤسسه فیلم آمریکا)
“خیال پردازی‌ها” (۱۹۷۸) (برای مؤسسه فیلم آمریکا)
“گیست و ایوانها” (۱۹۷۸)(برای مؤسسه فیلم آمریکا)
“مناظر طبیعی” (۱۹۷۸) (برای مؤسسه فیلم آمریکا)
“فقط برای خنده” (۱۹۷۸) ( برای مؤسسه فیلم آمریکا)
“بیننده” (۱۹۷۸) (برای مؤسسه فیلم آمریکا)
“بانویی در لباس سرخ” (۱۹۷۹)
“از بالای اعماق” (۱۹۷۹)

دهه ۱۹۸۰:

“شبهه انسان هایی از اعماق” (۱۹۸۰)
“نبرد آن سوی ستارگان” (۱۹۸۰)
“موهبت مرگبار” (۱۹۸۱)
“دست” (۱۹۸۱)
“گرگ نما” (۱۹۸۱)
“در تعقیب دی.بی.کوپر” (۱۹۸۱)
“۴۸ ساعت” (۱۹۸۲)
“سفر ستاره‌ای ۲: خشم خان” (۱۹۸۲)
“کمد لباس” (۱۹۸۳)
“پارک گورکی” (۱۹۸۳)
“تستمنت” (۱۹۸۳)
“شجاعت غیر ‌معمول” (۱۹۸۳)
“طوفان مغزها” (۱۹۸۳)
“کرول” (۱۹۸۳)
“چیزی بد باعث این شد” (۱۹۸۳)
“سفر ستاره‌ای‌: در جستجوس اسپوک” (۱۹۸۴)
“پسر سنگی” (۱۹۸۴)

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هاروی کایتل

“سفر ناتی گن” (۱۹۸۵)
“داوطلب ها” (۱۹۸۵)
“کوماندو” (۱۹۸۵)
“پیله” (۱۹۸۵)
“پروردگارا به ما کمک کن” (۱۹۸۵)
“نام رز” (۱۹۸۶)
“غیر معمول” (۱۹۸۶)
“جایی که رودخانه به سمت عقب حرکت می کند” (۱۹۸۶)
“دم آمریکایی” (۱۹۸۶)، نامزد اسکار
“بیگانه‌ها” (۱۹۸۶)، نامزد اسکار و گلدن گلاب
“پی.کی و کودک” (۱۹۸۷)
“پروژه ایکس” (۱۹۸۷)
“باتری‌ها قرار نگرفته‌اند” (۱۹۸۷)
“زمین قبل از زمان” (۱۹۸۸)
“لرزش‌ها” (۱۹۸۸)
“پیله: بازگشت” (۱۹۸۸)
“گرمای قرمز” (۱۹۸۸)
“درخت بید” (۱۹۸۸)
“پدر” (۱۹۸۹)
“دشت رؤیاها” (۱۹۸۹)، نامزد اسکار
“افتخار” (۱۹۸۹)، نامزد گلدن گلاب
“در کشور” (۱۹۸۹)
“عزیزم من بچه‌ها را کوچک کردم” (۱۹۸۹)

دهه ۱۹۹۰:

“تا حد مرگ دوستت دارم” (۱۹۹۰)
“۴۸ ساعتی دیگر” (۱۹۹۰)
“دم آمریکایی: فیول ها به غرب می روند” (۱۹۹۱)، ‌نامزد گلدن گلاب
“یک دور دیگر” (۱۹۹۱)
“پرتاب کننده موشک” (۱۹۹۱)
“شکایت نامه” (۱۹۹۱)
“غرش قلب” (۱۹۹۲)
“کفش‌های کتانی” (۱۹۹۲)
“ورود غیر قانونی” (۱۹۹۲)
“بازی‌های میهن پرستانه” (۱۹۹۲)
“بوپ ها” (۱۹۹۳)
“خانه کارت‌ها” (۱۹۹۳)
“جک خرسه” (۱۹۹۳)

“مردی بدون صورت” (۱۹۹۳)
“روزگاری در جنگل” (۱۹۹۳)
“هوکوس پوکوس (تم سارا)” (۱۹۹۳)
“در جستجوی بابی فیشر” (۱۹۹۳)
“بچه‌های تاب” (۱۹۹۳)
“ما برگشتیم! داستان یک دایناسور” (۱۹۹۳)
“دستور پلیکان” (۱۹۹۳)
“جایی بسیار دور” (۱۹۹۳)
“افسانه‌های پاییز” (۱۹۹۴)، نامزد گلدن گلاب
“پیج مستر” (۱۹۹۴)
“خطر واضح و حاضر” (۱۹۹۴)
“فاحشه” (۱۹۹۵)
“جومانجی” (۱۹۹۵)
“آپولو ۱۳” (۱۹۹۵)، نامزد اسکار
“بالتو” (۱۹۹۵)
“کسپر” (۱۹۹۵)
“شجاع دل” (۱۹۹۵)، نامزد گلدن گلاب، اسکار و بافتا
“خون بها” (۱۹۹۶)
“گیلیان در تولد ۳۷ سالگی اش” (۱۹۹۶)
“دلاوری در زیر آتش” (۱۹۹۶)
“کباب‌پز آتش پرتاب کن” (۱۹۹۶)
“تایتانیک” (۱۹۹۷)، برنده اسکار، گرمی، گلدن گلاب و نامزد بافتا

دارایی شیطان” (۱۹۹۷)

“جو یانگ قدرتمند” (۱۹۹۸)
“ماسک زورو” (۱۹۹۸)
“تأثیر عمیق” (۱۹۹۸)
“مرد دویست ساله” (۱۹۹۹)

دهه ۲۰۰۰:

“چگونه خرابکار کریسمس را دزدید” (۲۰۰۰)
“طوفان عظیم” (۲۰۰۰)
“عنبیه” (۲۰۰۱)
“یک ذهن زیبا” (۲۰۰۱)، نامزد اسکار و گلدن گلاب

“دشمن پشت دروازه‌ها” (۲۰۰۱)
“چهار بال” (۲۰۰۲)
“وایند تاکرز” (۲۰۰۲)
“خانه‌ای از شن و مه” (۲۰۰۳)، نامزد اسکار
“گمشده” (۲۰۰۳)
“آنسوی مرزها” (۲۰۰۳)
“رادیو” (۲۰۰۳)
“فراموش شده” (۲۰۰۴)
“تروی” (۲۰۰۴)
“بابی جونز: ضربه نابغه” (۲۰۰۴)
“چام اسکروبر” (۲۰۰۵)
“افسانه زورو” (۲۰۰۵)
“نقشه پرواز” (۲۰۰۵)
“دنیای جدید” (۲۰۰۵)
“آخرالزمان” (۲۰۰۶)
“تمام مردان پادشاه” (۲۰۰۶)
“زندگی قبل از چشمانش” (۲۰۰۷)
“پسری در پیژامه راه راه” (۲۰۰۸)
“تاریخچه منطقه عنکبوتی” (۲۰۰۸)
“آواتار” (۲۰۰۹)، نامزد اسکار، گلدن گلاب و بافتا

دهه ۲۰۱۰:

“پسر کاراته باز” (۲۰۱۰)
“طلای سیاه” (۲۰۱۱)
“کریستیادا” (۲۰۱۲)
“مرد عنکبوتی شگفت انگیز” (۲۰۱۲)
“ترانه نام‌ها” (۲۰۱۳)

تلویزیون:

“چند روز در رود ویزل” (۱۹۸۱)
“پیانویی برای خانم سیمینو” (۱۹۸۲)
“میان دوستان” (۱۹۸۳)
“داستان‌های شگفت انگیز (اپیزود: الامو جوب)” (۱۹۸۵)
“تئاتر داستان پریان (اپیزود: لوله کش رنگارنگ هاملین)” (۱۹۸۵)
“زنده ماندن” (۱۹۸۵)
“داستان‌هایی از غار (اپیزود: ورق‌های برنده)” (۱۹۹۰)
“بسیار نزدیک” (۱۹۹۰)
“تقاطع (تم)” (۱۹۹۲)
“ماهی پلیس (تم و اپیزود پیلوت)” (۱۹۹۲)
“آهنگ آزادی” (۲۰۰۰)
“بخش شبانگاهی سی بی اس” (۲۰۰۶)

فیلم کوتاه:
“بزن بریم” (۱۹۸۵)
“کاپیتان ای او (مرکز اپکوت)” (۱۹۸۶)
“مشکل شکم” (۱۹۸۹)
“نورمن و قاتل” (۱۹۹۱)

کنسرت‌ها:

“مکالمه‌ها” (۱۹۸۶)
“طیف روشنایی” (۱۹۷۷)
“تایتانیک” (۱۹۹۸)
“گذرگاه جنگل” (۲۰۰۰)

کارهای متفرقه:

موسیقی لوگوی یونیورسال پیکچرز (۱۹۹۰ – ۱۹۹۷)، لاینزگیت، آیکون پروداکشنز و سی بی اس فیلمز
تریلر “سیمارون” شرکت تی اچ ایکس
موسیقی تیم پرواز نمایشی پی – ۵۱ “اسب سواران”

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جیمز هورنر
Rate this post
1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • مریم
    2 سال پیش

    سلام ببخشید میشه به این سوال ها راجب آقای هورنر اگر میدونین جواب بدین
    ممنون میشم
    چند سال آهنگ سازی کرده است؟
    اواخر عمرش به چه شیوه ای زندکی میکرده؟
    چه بیماری داشته است؟
    علت مرگش چه بوده؟
    و در شبانه روز چقدر با آهنگ سازی درگیر بوده است؟
    خیلی ممنون