بیوگرافی پل بتانی

4 سال پیش
بیوگرافی پل بتانی
1/5 - (100 امتیاز)

بیوگرافی پل بتانی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

پل بتانی (به انگلیسی: Paul Bettany) (زادهٔ ۲۷ مه ۱۹۷۱) یک بازیگر، انگلیسی است، او در انواع مختلفی از فیلم‌ها نقش‌آفرینی کرده‌است؛ او تاکنون برای جوایز بافتا و انجمن بازیگران نمایشی نامزد شده‌است.

زندگینامه پل بتانی

بیوگرافی پل بتانی

فعالیت هنری 

پل بتانی در ۱۹۷۱ در محلهٔ شپردز بوش شهر لندن در انگلستان دیده به جهان گشود؛ مادرش آن بتانی یک خوانندهٔ صحنه، معلم تئاتر و مدیر صحنه؛ پدرش دن بتانی یک بازیگر و رقصنده است، او دارای یک خواهر بزرگ‌تر به‌نام سارا و یک برادر کوچک‌تر به‌نام متیو است. بتانی کاتولیک رشد یافت.

هنگامی که پدرش در مدرسهٔ دخترانهٔ کوئینزوود در هرتفوردشایر (نزدیک لندن) تدریس می‌کرد خانوادهٔ ایشان در محیطی دانشگاهی زندگی می‌کردند، برادرش متیو پس از یک پاییز زندگی کردن در کوئینزوود درگذشت و پس از آن پل بتانی خانه‌اش را ترک گفت و به خود لندن به‌جهت زندگی رفت و پس از مدتی پدر و مادرش از یک‌دیگر جدا شدند، پل بتانی در یک آپارتمان کوچک در لندن زندگی می‌کرد و هزینه‌هایش را با نواختن گیتار به‌دست می‌آورد، پس از دو سال او یک کار جدید در خانهٔ سالمندان پیدا کرد.

بتانی زمانی که ۱۹ ساله بود تصمیم گرفت که یک بازیگر شود و با اراده این کار را دنبال کرد و به‌همین جهت به مرکز فیلم و تئاتر درام لندن رفت، نخستین نمایش او بازی در تئاتر تماس‌های یک بازرس بود، او زمانی که ۲۱ سال داشت در یک محصول تولیدشده توسط بی‌بی‌سی در نقش بیل سیکز بازی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دیلان اوبرین

نخستین نقش مشهور بتانی بازی در فیلم بریتانیایی گانگستر شماره ۱ بود، نخستین فیلم هالیوودی داستان یک شوالیه (۲۰۰۱) است، او جوایزی از جمله جایزهٔ منتقدان فیلم لندن و جایزهٔ کانون پشتیبانی بهترین بازیگر مرد بریتانیایی را برای ایفای نقش در این فیلم دریافت کرد.

بتانی در سال ۲۰۰۳ با بازیگر زن آمریکایی، جنیفر کانلی ازدواج کرد.

سینما

پل بتانی در سال ۱۳۸۰ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در ۳ فیلم مهم سینما خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم پل بتانی در این سال، بازیگری در فیلم Kiss Kiss (Bang Bang) به کارگردانی Stewart Sugg، فیلم ذهن زیبا به کارگردانی ران هاوارد و فیلم داستان یک شوالیه به کارگردانی Brian Helgeland محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی پل بتانی بازی در فیلم ذهن زیبا بوده است. پل بتانی سال ۱۳۸۰ در ۳۰ سالگی در فیلم ذهن زیبا نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان سینما مطرح کند. او در این فیلم با ران هاوارد همکاری داشته است. پل بتانی توانست با بازی در فیلم ذهن زیبا تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر راسل کرو، اد هریس، جنیفر کانلی و کریستوفر پلامر بر تجارب او افزود.

پل بتانی علاوه‌بر فیلم ذهن زیبا، سال ۱۳۹۱ در ۴۱ سالگی در فیلم The Avengers نیز بازی کرده است. پل بتانی این‌بار با جاس ویدون یعنی کارگردان فیلم The Avengers و هنرمندانی چون رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون و مارک روفالو همکاری داشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی افسانه کمالی

با اینکه پل بتانی را بیشتر بعنوان بازیگر می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. پل بتانی علاوه‌بر بازیگر به‌عنوان کارگردان و نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر پل بتانی در حرفه‌ی کارگردان، فیلم Shelter است. مهم‌ترین اثر پل بتانی در حرفه‌ی نویسنده، فیلم Shelter است.

در این سال‌ها پل بتانی با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران رابرت داونی جونیور با ۶ مرتبه، گوئینت پالترو با ۵ مرتبه، اسکارلت جوهانسون با ۴ مرتبه، جان فاورو با ۴ مرتبه و دان چیدل با ۴ مرتبه بیشترین همکاری را با پل بتانی داشته‌اند.

فیلم‌شناسی

(۲۰۱۸) انتقام‌جویان: جنگ ابدیت
(۲۰۱۶) کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی
(۲۰۱۵) مورتدکای
(۲۰۱۴) برتری
(۲۰۱۳) مرد آهنی ۳ (فقط صدا)
(۲۰۱۲) خون
(۲۰۱۲) انتقام‌جویان (فقط صدا)
(۲۰۱۱) مارجین کال
(۲۰۱۱) کشیش (Priest)
(۲۰۱۰) توریست (The Tourist)
(۲۰۱۰) مرد آهنی ۲ (فقط صدا) (Iron Man 2)
(۲۰۱۰) لژیون یا لشکر (Legion)
(۲۰۰۹) خلقت (Creation)
(۲۰۰۹) ویکتوریای جوان (The Young Victoria)
(۲۰۰۸) خط‌های شکسته (Broken Lines)
(۲۰۰۸) اینکهارت (Inkheart)
(۲۰۰۸) زندگی مخفی زنبورها (The Secret Life of Bees)
(۲۰۰۸) مرد آهنی (فقط صدا) (Iron Man)

(۲۰۰۶) رمز داوینچی (The Da Vinci Code)
(۲۰۰۶) دیوار آتش (Firewall)
(۲۰۰۴) ویمبلدون (Wimbledon)
(۲۰۰۳) داگویل (Dogville)
(۲۰۰۳) تسویه حساب (The Reckoning)
(۲۰۰۳) استاد و فرمانده: دوردست‌های جهان (Master and Commander: The Far Side of the World)
(۲۰۰۲) قلب من (The Heart of Me)
(۲۰۰۲) جاده استون (Euston Road)
(۲۰۰۱) یک ذهن زیبا (A Beautiful Mind)
(۲۰۰۱) داستان یک شوالیه (A Knight’s Tale)
(۲۰۰۰) گانگستر شماره ۱ (Gangster No. ۱)

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمدرضا رهبری

(۲۰۰۰) نوزادان مرده (Dead Babies)
(۲۰۰۰) دیوید کاپرفیلد (فیلم تلویزیونی) (David Copperfield)
(۲۰۰۰) بوسه بوسه (بنگ بنگ) (فیلم کمدی) (Kiss Kiss (Bang Bang))
(۱۹۹۹) بعد از باران (After the rain)
(۱۹۹۹) دیوار آتش
(۱۹۹۹) هر زنی یک رازی می‌داند (سریال تلویزیونی) (Every Woman knows a secret)
(۱۹۹۸) دختران زمین (The Land Girls)
(۱۹۹۸) قاتل شبکه (سریال تلویزیونی) (Killer Net)
(۱۹۹۸) برگشت به خانه (فیلم تلویزیونی) (Coming Home)
(۱۹۹۷) شارپ (سریال تلویزیونی) (Sharpe)
(۱۹۹۷) بنت (Bent)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی پل بتانی
1/5 - (100 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه