بیوگرافی تام تیکور

4 سال پیش
بیوگرافی تام تیکور
Rate this post

بیوگرافی تام تیکور به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

تام تیکور یک کارگردان، تهیه کننده، فیلمنامه نویس و تدوینگر آلمانی می باشد. او بیشتر به خاطر کارگردانی فیلم بدو لولا بدو (۱۹۹۸)، پرنسس و جنگجو(۲۰۰۰)، بهشت (۲۰۰۲)، عطر: قصه یک آدمکش (۲۰۰۶) و بین‌المللی (۲۰۰۹) در مجامع بین المللی شناخته شده می باشد.

زندگینامه تام تیکور

بیوگرافی تام تیکور

فعالیت هنری 

تیکور در تاریخ ۲۳ می سال ۱۹۶۵ در ووپرتال در آلکان شرقی به دنیا آمد. او که از دوران کودکی علاقه شدیدی به سینما داشت، اولین فیلم کوتاه خود را در ۱۱ سالگی، با استفاده از فیلم سوپر هشت میلیمتری ساخت. پس از پایان دبیرستان، و ناکامی در ثبت نام در چندین مدرسه فیلم، به برلین رفت و به شغل متصدی پرژکتور فیلم پرداخت. در سال ۱۹۸۷ و در ۲۲ سالگی، به عنوان برنامه ریز سینمای مووینمتو در آمد و کم کم به شغل کارگردانی روی آورد. در برلین، با ملاقات و دوستی با فیلمسازی به نام روزا فن پرانهیم ترغیب شد فیلمی را بر اساس تجربیات خودش بسازد. نتیجه این پافشاری ساخت فیلم کوتاهی به نام برای اینکه(۱۹۹۰) بود که به خوبی از جانب منتقدین تحسین شد و همین امر وی را برای ادامه کارگردانی ترغیب کرد.

وی دومین فیلم بلندش را به نام اپیلوگ(۱۹۹۲) را با هزینه شخصی خودش ساخت و توانست به تجربیات خوبی در عرصه فیلمسازی دست یابد. او اولین فیلم بلندش را برای تلویزیون آلمان ساخت. نام این فیلم ماریای مرگبار(۱۹۹۳) بود.

سال ۱۹۹۴ بیوگرافی تام تیکور

در سال ۱۹۹۴، تیکور با همکاری استفان ارندت، ولفگان بکر و دنی لوی، شرکت فیلمسازی خودش را با نام ایکس فیلم تاسیس نمود. سپس دومین فیلم بلندش را که خوابیده رونده های زمستان(۱۹۹۷) که کمی بزرگتر و پیچیده تر از فیلم قبلی خودش بود، کارگردانی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی تیما پور رحمانی

این فیلم گرچه وی را به سینمای آلمان معرفی کرد اما نتوانست به فروش خوبی دست یابد. او که میدانست برای موفقیت به فیلمی دیگر نیاز دارد، بدو لولا بدو(۱۹۹۸) را کارگردانی کرد. این فیلم با ۷ میلیون دلار پرفروش ترین فیلم آن سال آلمان شد. داستان این فیلم درباره دختری است که مجبور است برای به دست آوردن پول های متعلق به رییس یک باند قاچاق که دوست پسرش در یک قطار جا گذاشته تلاش کند. فیلم با بازگشت‌های متعدد نوعی خرق عادات را در پیش روی بیننده می‌گشاید. نزدیک به برداشت‌های سورآلیستی در شکلی شخصی تر که نه در پی قضاوت بلکه در جستجوی بازنمایی رخدادها در صورت‌هایی که می‌توانستند باشند، است.

سپس وی فیلم بعدیش را به نام پرنسس و سلحشور(۲۰۰۰) در ژانر درام، عاشقانه کارگردانی کرد. داستان این فیلم درباره پرستاری جوان و منزوی می باشد که با ملاقات با یک سرباز سابق زندگی اش تغییر می کند.
فیلم بعدی تیکور بهشت (۲۰۰۲) نام دارد. داستان این فیلم با اقتباس از فیلمنامه ای از فیلمساز لهستانی کریشتوف کیشلوفسکی اقتباس شد. این فیلم در انگلستان فیلمبرداری شد و کیت بلانشیت و جیوانی ریبیسی از بازیگران آن بودند. فیلم با نقدهای بسیار خوبی مواجه شد و توانست امتیاز ۷۴% را از روتن تومیتو به دست آورد.

فیلم کوتاه بیوگرافی تام تیکور

تیکور پس از ساخت چندین فیلم کوتاه، با اقتباس از رمانی به نام عطر، از رمان نویس آلمانی پاتریک زوسکیند فیلم بعدی خودش را به نام عطر: قصه یک آدمکش (۲۰۰۶) کارگردانی کرد. این فیلم در شهرهای فیگیوراس، جیرونا و بارسلونی اسپانیا فیلمبرداری شد. در این فیلم بازیگرانی همچون بن ویشاو، داستین هافمن، آلن ریکمن و ریچل هارد-وود ایفای نقش کرده‌اند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هانده ارچل

داستان این فیلم درباره فردی است که پس از یافتن راهی برای حفظ بوی خوش بدن زنان، شروع به شکار زن‌ها و استخراج رایحه خوش تن آنان می‌کند. این فیلم با استقبال خوبی مواجه شد و توانست بیش از ۱۳۵ میلیون دلار فروش داشته باشد. این فیلم توانست نامزد پنج جایزه از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در ۳۳ امین جوایز ساترین گردید. از دیگر جوایز آن می توان به جوایز فیلم های اروپایی، انتخاب مردم، جوایز فیلم های باواریایی اشاره کرد.

فیلم بین‌المللی

بین‌المللی (۲۰۰۹) یک فیلم جاسوسی تبهکاری به کارگردانی تام تیکور می باشد که اولین بار در جشنواره فیلم برلین اکران شد. در این فیلم کلیو اون به جای مامور پلیس بین‌المللی بازی کرد که قصد دارد به کمک دوستش فساد بانکی در معاملات جنایی نظیر قاچاق انسان را افشا سازد.

نائومی واتس، هالوک بیلگینر و آرمین مولر-اشتال از دیگر بازیگران این فیلم بودند. وی سپس با همکاری کارگردانانی به نام های اندی و لانا واچوسکی فیلم طلس ابر(۲۰۱۲) را که اقتباسی از رمانی به همین نام از دیوید میچل است، را کارگردانی کرد. فیلم ارتباط، ویژگیها و شباهت انسان‌های مختلف رادر شش عصر متفاوت به تصویر می‌کشد. داستان تو در تو و فلسفی فیلم نقدهای متفاوتی را بر انگیخته است. برخی منتقدین فیلم را راوی و مبلغ اصول مدرنیسم و تمدن غرب می‌دانند. آخرین فیلم وی هولوگرامی برای پادشاه(۲۰۱۶) با بازی تام هنکس و ساریتا چودهاری می باشد که با اقتباس از رمانی از دیو اگرز آمریکایی ساخته شد.

این فیلم در مراکش، غردقه در مصر، برلین و پوتسدام در آلمان فیلمبرداری شده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مسعود خادم

تاریخ تولد
May 23, 1965
سن
۵۴ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 1 Golden Globe
Another 34 wins & 52 nominations

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تام تیکور
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه