بیوگرافی اما تامپسون

4 سال پیش
بیوگرافی اما تامپسون
5/5 - (84 امتیاز)

بیوگرافی اما تامپسون به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

اما تامپسون هنرپیشه، کمدین و فیلم‌نامه‌نویس انگلیسی است. او تاکنون موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است.از جمله این جوایز می توان به برنده شدن جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیمل هواردز اند(۱۹۹۲)، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و نیز بازیگر نقش مکمل زن در فیلم بازمانده روز (۱۹۹۳)، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم عقل و احساس(۱۹۹۵) اشاره کرد. ضمن اینکه او توانست برای نوشتن فیلمنامه فیلم عقل و احساس(۱۹۹۵) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی گردد.

زندگینامه اما تامپسون 

بیوگرافی اما تامپسون

فعالیت هنری

تامپسون متولد ۱۵ آوریل ۱۹۵۹ در لندن به دنیا آمد. پدرش انگلیسی و مادرش اسکاتلندی بودند. پدر و مادرش، هردو بازیگر بودند. وی در دوران مدرسه،دانش آموزی موفق بود و پس از دوران دبیرستان در رشته ادبیات،وارد دانشگاه کمبریج شد. در آنجا با علاقه ای که به تئاتر داشت به گروه تئاتر فوتلایتز پیوست. او کارش را با استندآپ کمدی آغاز کرد و به تدریج به دنیای تئاتر و سینما و تلویزیون راه یافت. از نمایش های تئاتر که وی بازی کرده است می توان به نمایش “من و دخترم” اشاره کرد که نقدهای مثبتی دریافت کرد و در نمایش “رویدادهای جنگ” جایزه ی آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا را از آن خود کرد.

تامپسون از سال ۱۹۸۰ شروع به همکاری با رادیو بی بی سی کرد و دو سال بعد به تلویزیون راه پیدا کرد و در چند سریال تلویزیونی نظیر «جایی برای نگرانی نیست» بازی کرد. وی سپس با با هنرپیشه و کارگردانی به نام کنت برانتا آشنا شد و پس همبازی با او در نمایش هایی از قبیل “شاه لیر”،”رویای نیمه شب تابستان” و “با خشم به گذشته بنگر” در ۳۰ سالگی با وی ازدواج کرد.

هنری پنجم

تامپسون کار خود را در سینما با فیلم هنری پنجم (۱۹۸۹) به کارگردانی و بازی همسرش کنت برانا آغاز کرد.او در این فیلم نقش پرنسس کاترین را داشت و به خوبی از عهده آن برآمد. فیلم مورد توجه و تشویق منتقدین جهانی قرار گرفت. سپس در فیلم کمدی رمانتیک مرد قد بلند(۱۹۹۰) در کنار جف گلدباوم و روآن آتکینسون بازی کرد که فضای طنزی داشت. او یکسال بعد در فیلم مرگ دوباره (۱۹۹۱) به کارگردانی کنت برانا و در کنار او و اندی گارسیا و رابین ویلیام بازی کرد، اما موفقیت تامپسون با فیلم هواردز اند(۱۹۹۲) حاصل شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آریل کِبِل

این فیلم که به کارگردانی جیمز ایوری با بازی آنتونی هاپکینز که براساس کتاب هواردز اند نوشتهٔ ادوارد مورگان فورستر ساخته شده بود توانست برای وی جایزه اسکار و گلدن گلوب و بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن را به ارمغان بیاورد. اخذ این جوایز توسط تامپسون درهای موقیت را به روی وی گشود و شهرت زیادی پیدا کرد که مسیر بازیگری اش را تغییر داد.

پس از بازی در فیلم دوستان پیتر (۱۹۹۲) به کارگردانی کنت برانا، در سال ۱۹۹۳ وی در کنار آنتونی هاپکینز، در فیلمی به نام بازمانده روز (۱۹۹۳) که اقتباسی موفق از رمان کازو ایشیگوروی ژاپنی بود بازی کرد. او برای بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار و جایزه گلدن گلوب و جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن گردید.

به نام پدر

در همین سال وی در فیلم به نام پدر (۱۹۹۳) به کارگردانی جیم شریدان ایرلندی بازی کرد. فیلم اقتباسی از اتوبیوگرافی گری کوندلون ایرلندی است که نقدی بر استعمارگری انگلستان و ظلم مشهود این کشور در ایرلند می باشد. تامپسون توانست بار دیگر نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن گردد اما در کمال ناباوری و از آنجا که با سیاست های اسکار همخوانی نداشت حتی یک جایزه را برنده نشد. از دیگر فیلم های او می توان به هیاهوی بسیار برای هیچ (۱۹۹۳) و جونیور (۱۹۹۴) اشاره کرد.
تامپسون سپس فیلمنامه ی فیلم عقل و احساس(۱۹۹۵) را بر اساس رمان جین آستین،نوشت و با اصرار کارگردان این فیلم آنگ لی و تهیه کننده نقش الینور را پذیرفت.

فیلم در هفت رشته نامزد اسکار بود که تامپسون نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن گردید اما در کمال ناباوری برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی گردید. وی همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم ‌نامه، جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن، جایزه دومین مراسم جایزه انجمن بازیگران فیلم را برنده شد و توانست نامزد جایزه بفتای بهترین بازیگر فیلم‌نامه اقتباسی و نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی گردد. در همین سال بود که او خبر جدایی از همسرش را اعلام کرد. بعد از طلاق وی با هنرپیشه ای به نام گرگ وایز رابطه اش را آغاز کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نیلوفر هوشمند
=

او در سال ۱۹۹۷ توسط مجله ی بریتانیایی امپایر به عنوان نود و یکمین بازیگر بزرگ همه ی زمان ها انتخاب شد و در سال ۲۰۰۱ عنوان پنجمین بازیگر بزرگ زن بریتانیا را از آن خود کرد.بازی او در فیلم بقایای روز(۱۹۹۳) به عنوان پنجاه و دومین نقش آفرینی عالی سینما انتخاب شد.

رنگ‌های بنیادین

او سه سال بعد در فیلمی جنایی به نام رنگ‌های بنیادین (۱۹۹۸) به کارگردانی مایک نیکولز در نقش یک مامور اف بی آی بازی کرد. او که عمده نقش هایش کمدی و رمانتیک بود زیاد نتوانست در این فیلم موفق ظاهر شود و فیلم نیز موفقیت خاصی نداشت. وی سپس در یک مینی سریال آمریکایی- کانادایی به نام فرشتگان در آمریکا(۲۰۰۳) در نقش پرستار امیلی/ زن بی‌خانمان/ فرشتهٔ آمریکا بازی کرد که در سال ۲۰۰۳ پر بیننده ‌ترین فیلم تلویزیون کابلی بود و در عین حال واکنش مثبت منتقدان را نیز به همراه داشت. او توانست برای بازی در نقش کارن در فیلم کمدی رمانتیک در واقع عشق (۲۰۰۳) به کارگردانی ریچارد کرتیس، نامزد جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل زن گردد.

همچنین جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن برای بازیگر نقش مکمل زن سال بریتانیا را نیز برنده شد. همچنین در همین سال در فیلم تصور آرژانتین (۲۰۰۳) به کارگردانی کریستوفر همپتون بازی کرد که البته با انتقادهای کوبنده منتقدین همراه شد. در انتهای همین سال وی با گرگ وایز ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام گایا رامیلی می باشد.

سال ۲۰۰۴

سال ۲۰۰۴ نقش متفاوت دیگری برای تامپسون انتخاب شد که در فیلم هری پاتر و زندانی آزکابان (۲۰۰۴) به کارگردانی آلفونسو کوارون بود. او در این فیلم در نقش سیبل تریلانی، استاد درس پیشگویی در هاگوارتز بازی کرد. وی در قسمت های بعدی این سری فیلم به نام های هری پاتر و محفل ققنوس (۲۰۰۷) و هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت دوم (۲۰۱۱) در همین نقش ظاهر شد. اما یکی از بهترین و با احساس ترین نقش های این بازیگر شخصیت دایه مک‌فی در فیلم ننی مک‌فی (۲۰۰۵) است. تامپسون در این فیلم نقش دایه ای را دارد که قدرتهایی جادویی داشته و به خانه ای پا می گذارد که بچه های شرور آن هر هفته یک دایه عوض کرده اند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی اشلی تیزدیل
=

داستان کودکانه فیلم که در بستر جنگ جهانی می گذرد بهانه ای می شود تا رشادتهای سربازان انگلیسی در برابر نازی ها به تصویر کشیده شود. تامپون بار دیگر در این نقش طاهر می شود که در فیلمی با نام ننی مک‌فی و بیگ بنگ (۲۰۱۰) است.

جدا از بازیگری تامپسون ۱۲ فیلمنامه نوشته و در چند انیمیشن مشهور صداپیشه بوده است که از آن جمله می توان به ملکه دلیر در انیمیشن دلیر (۲۰۱۲) و کاپیتان آملیا در سیاره گنج (۲۰۰۲) اشاره کرد. نجات آقای بنکس (۲۰۱۳) فیلمی درام در گونه زندگینامه به کارگردانی جان لی هنکاک بود که تامپسون در آن در نقش پی.ال. تراورز، مؤلف کتاب مری پاپینز بازی کرد.

او نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام، نامزد جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن،

و نیز برنده جایزه امپایر بهترین بازیگر زن گردید.

سوخته (۲۰۱۵) به کارگردانی جان ولز و بچه بریجت جونز (۲۰۱۶)

به کارگردانی شارون مگوایر از دیگر آثار بازیگری این بازیگر می باشد.

مشخصات:

به صورت خلاصه :

تاریخ تولد

April 15, 1959
سن
۶۰ سال
حرفه
بازیگر
جوایز
Won 2 Oscars

Another 60 wins

& 108 nominations

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی اما تامپسون
5/5 - (84 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه