بیوگرافی ژولیت بینوش

4 سال پیش
بیوگرافی ژولیت بینوش
Rate this post

بیوگرافی ژولیت بینوش به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

ژولیت بینوش رقاص و هنرپیشهٔ فرانسوی و اولین بازیگر زنی است که موفق به دریافت تاج سه‌گانه (جوایز بهترین بازیگر زن فستیوال‌های کن، ونیز و برلین) شده است.

زندگینامه ژولیت بینوش

بیوگرافی ژولیت بینوش

فعالیت هنری

در سال ۱۹۹۶ با اجرای نقش هانا در فیلم پر فروش بیمار انگلیسی برنده جایزه اسکار شد. بینوش در سال ۲۰۰۰ با بازی در نقش وین روشه در فیلم شکلات نامزد دریافت اسکار بازیگر نقش اول زن شد.وی همچنین برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن در سال ۲۰۱۰ برای بازی در فیلم کپی برابر اصل ساخته عباس کیارستمی شد. وی با برنده شدن در این فیلم به نخستین زنی تبدیل شد که تاج سه گانه را دریافت کرده است. ژولیت بینوش شاید مهمترین ستاره‌ای باشد که سینمای فرانسه در دهه ۱۹۸۰ ارائه داد. او تاکنون در بیش از ۶۰ فیلم بلند بازی کرده است و جوایز بین المللی زیادی را به دست آورده است.

او از دوران نوجوانی مربی کلاس های بازیگری بوده است. بینوش در شماری از بهترین فیلم‌های دهه‌های اخیر بازی کرده و تا به حال با کارگردانان شناخته‌شده‌ای از جمله ژان لوک گودار، عباس کیارستمی و کریستوف کیشلوفسکی همکاری کرده است. ژولیت بینوش هم در عرصه سیاست روز فرانسه و هم در عرصه بین‌المللی، هنرمندی پیشرو و باتعهد شناخته می‌شود.

تولد

بینوش در تاریخ ۹ مارس ۱۹۶۴ در پاریس و از مادری هنرپیشه، معلم و کارگردان و پدری مجسمه‌ساز، بازیگر و کارگردان متولد شد. پدرش ژان ماری بینوش اصالتی پرتقالی-برزیلی دارد و مادرش جولیت متولد لهستان کی باشد که این خانواده در موناکو زندگی می کردند. زمانی که والدینش در سال ۱۹۶۸ از یکدیگر طلاق گرفتند وی چهارسال بیشتر نداشت و خواهر بزگترش ماریون نیز به پانسیونی شبانه روزی فرستاده شد.

او که تحصیلات آکادمیک بازیگری نداشت در دوران نوجوانی در مدرسه و تولیداتی آماتوری شروع به بازیگری کرد. در ۱۷ سالگی او کارگردانی و بازیگری در تولیداتی تئاتری از مدرسه را برعهده داشت. وی درس بازیگری را در دانشکده ملی هنرهای دراماتیک فرانسه که یک مرکز آموزشی عمومی تحت نظارت وزارت فرهنگ فرانسه است آغاز کرد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل دوست نداشتن برنامه آموزشی آنجا انصراف داد. در اوایل دهه ۱۹۸۰، توسط دوستش که نماینده یک تئاتر بود توانست به آن بپیوندد و با آنها در کشورهای فرانسه، بلژیک و سوییس اجرا داشت. اولین تجربه حرفه ای بازیگری وی در سه قسمت از مجموعه تلویزیونی شبکه TF1 به نام دوروثی(۱۹۸۳) به کارگردانی جیکوس فنشتین بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی راب مارشال

او بازی در فیلم را با ایفای نقش‌هایی کوچک شروع کرد که اوج آنها فیلم سلام بر ماری(۱۹۸۴) به کارگردانی ژان لوک گدار، سینماگر نامی موج نو فرانسه بود. فیلم رانده‌وو(۱۹۸۵) به کارگردانی آندره تشینه، نخستین نقش بزرگی بود که بینوش ایفا کرد و استعدادهای خود را آشکار کرد. بینوش با فیلم سبکی تحمل‌ناپذیر هستی(۱۹۸۷) به کارگردانی فیلیپ کافمن به عرصه سینمای بین‌المللی پا گذاشت. در فیلم آبی (۱۹۹۴) نخستین فیلم از سه‌گانه‌ی معروف کریستوف کیشلوفسکی، کارگردان لهستانی، در نقشی زنی سوگوار و ماتمزده بازی پرشوری ارائه داد که برای او یک جایزه «سزار» به بار آورد؛ جایزه‌ای که اسکار سینمای فرانسه شناخته می‌شود.

سبکی تحمل‌ناپذیر هستی

پس از آن در فیلمی ساختهٔ فیلیپ کافمن به نام سبکی تحمل‌ناپذیر هستی (۱۹۸۸) که بر اساس رمانی از میلان کوندرا با همین نام ساخته شده بود، در نقش ترزا، یک پیشخدمت رستوران که شخصیت اصلی فیلم عاشق او می شود، بازی کرد. آسیب (۱۹۹۲) نیز فیلمی ساختهٔ لویی مال می باشد که بینوش در آن در نقش معشوقه یک مرد متاهل را بازی می کند.

اوج هنرنمایی و شهرت بینوش با بازی در فیلم بیمار انگلیسی (۱۹۹۶) به کارگردانی آنتونی مینگلا حاصل شد. این فیلم که با موفقیت بین‌المللی بزرگی روبرو شد، تا حد زیادی به کاراکتر سینمایی ژولیت بینوش شکل بخشید. او در قالب دلدادگانی که در دل آنها طوفانی از شیدایی و شیفتگی برپاست، اما ظاهری تودار و کم‌هیاهو دارند، مهارتی بی‌سابقه نشان داد.

بینوش در این فیلم در نقش پرستاری به نام هانا بازی می کرد که پرستار بیماری انگلیسی که به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می‌شود، می گردد. او برای بازی در این فیلم جایزه اسکار را برای بهترین بازی هنرپیشه مکمل به دست آورد. همچینی برنده جایزه بفتای بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن، جایزه بهترین بازیکر فستیوال فیلم های اروپایی، خرس نقره ای بهترین هنرپیشه گردید. پس از این موفقیت وی در فیلم کاناپه‌ای در نیویورک(۱۹۹۶) در نقش زنی تودار و تا حدی آرام که همیشه بر فوران عواطف درونی خود دهنه می‌زند ایفای نقش کرد. آلیس و مارتین(۱۹۹۸) و کودکان کشور(۱۹۹۹) از دیگر فیلم های این دهه بینوش می باشند.

فیلم شکلات

ژولیت بینوش در سال ۲۰۰۰ در فیلم شکلات(۲۰۰۰) به کارگردانی لاسه هالستروم در کنار جانی دپ، در نقش زنی کافه‌چی که به همراه دختر شش ساله‌اش به یک شهر فرضی و متعصب دینی می روند و به تولید شکلات مشغول می‌شود ظاهر شد و بازی دلنشین او در موفقیت فراوان فیلم بسیار مؤثر بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمود دینی

او برای این فیلم جایزه اروپایی فیلم در زمینه بهترین بازیگر زن را برنده شد و نیز نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در سال ۲۰۰۱ گردید. سپس برای بازی در فیلم های بیوه سن-پیر(۲۰۰۰) به کارگردانی پاتریس لوکنت و پرواززدگی (۲۰۰۲) به کارگردانی دنئیل تومپسون نامزد دریافت جایزه سزار بهترین هنرپیشه زن گردید. در کشور من(۲۰۰۴) به کارگردانی جان بورمن، ماری (۲۰۰۵) به کارگردانی آبل فرارا و فصل همایش (۲۰۰۵) به کارگردانی اسکات مک گی، دیوید سیگل اتز دیگر فیلم های بینوش می باشد.

پنهان (۲۰۰۵) به کارگردانی و نویسندگی میشائیل هانکه دیگر فیلم با بازی بینوش می باشد که توانست برای آن نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر جوایز فیلم اروپایی و انجمن منتقدین فیلم لندن گردد. سپس با بازی در کنار جود لا و رابین رایت در فیلم رمانتیک-درام و جنایی شکستن و وارد شدن(۲۰۰۶) به کارگردانی آنتونی مینگلا نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جوایز فیلم های مستقل بریتانیا گردید. ژولیت بینوش که در چند گفت‌وگو علاقه خود را به سینمای عباس کیارستمی ابراز کرده بود، در سال ۲۰۰۸ در فیلمی از این کارگردان ایرانی به نام شیرین(۲۰۰۸) ظاهر شد. همه بازیگران فیلم به جز ژولیت بینوش، ایرانی و همگی از هنرپیشگان حرفه‌ای سینما هستند. بینوش در همین رابطه به ایران سفر کرد و یک هفته مهمان این سینماگر نامی بود.

کپی برابر اصل

در فیلم شیرین زنان هنرپیشه تک تک در برابر دوربین ظاهر شده و نگاه‌ها و واکنش‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. ژولیت بینوش دربارهٔ حضور خود در این فیلم با پوشش روسری گفته‌است که این کار برای همدلی و همدردی با زنان ایران است که حجاب اسلامی به آن‌ها تحمیل شده‌است. فیلم شیرین در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم رتردام در هلند نمایش داده شد و تماشاگرانی که در سه اکران عمومی این فیلم را تماشا کردند، آن را یکی از بهترین‌های این جشنواره دانستند.

ژولیت بینوش در سال ۲۰۱۰ به خاطر بازی در فیلم کپی برابر اصل(۲۰۱۰) به کارگردانی عباس کیارستمی جایزه جشنواره سینمایی کن را برای بهترین بازیگر زن از آن خود کرد. عباس کیارستمی برای کارگردانی این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ یکی از نامزدهای جایزه نخل طلا بود. این فیلم مورد توجه اکثر منتقدان قرار گرفت. ضمن اینکه بینوش برنده جایزه بهترین بازیگر فستیوال فیلم بین المللی هاوایی گردید. از دیگر بازیهای مطرح وی می توان به فیلم کامی کلودل ۱۹۱۵(۲۰۱۳) و صدها بار شب بخیر(۲۰۱۳) اشاره کرد که توانست نامزد دریافت جایزه آماندا گردد. اما بار دیگر با بازی در فیلم ابرهای سیل ماریا(۲۰۱۴) به نویسندگی و کارگردانی الیویه آسایاس نامزد دریافت جایزه سزار بهترین بازیگر زن گردید.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جان سینگلتون

انتظار(۲۰۱۵)، شب بی‌پایان (۲۰۱۵) به کارگردانی ایزابل کوشت و بازی در نقش دکتر آولت در فیلم شبح درون پوسته (۲۰۱۷) از دیگر فیلم های این بازیگر می باشند.

تاریخ تولد
March 09, 1964
سن
۵۵ سال
حرفه
بازیگر
جوایز
Won 1 Oscar
Another 31 wins & 44 nominations

افتخارات هنری

جوایز

۱۹۸۶ – جایزه رمی اشنایدر
۱۹۹۲ – جایزه فیلم اروپا – بهترین بازیگر زن – Les Amants du Pont-Neuf
۱۹۹۳ – جشنواره بین المللی فیلم برلین – دوربین برلیناله
۱۹۹۳ – جشنواره فیلم ونیز – بهترین بازیگر زن – سه رنگ: آبی
۱۹۹۶ – هیئت ملی بررسی – بهترین بازیگر نقش مکمل زن – بیمار انگلیسی
۱۹۹۷ – جشنواره بین المللی فیلم برلین – بهترین بازیگر نقش اول – بیمار انگلیسی
۱۹۹۷ – جایزه فیلم اروپا – بهترین بازیگر زن – بیمار انگلیسی
۱۹۹۷ – جایزه اسکار – بهترین بازیگر نقش مکمل زن – بیمار انگلیسی
۲۰۱۰ – جشنواره کن – بهترین بازیگر نقش اول – کپی معتبر
۲۰۱۰ – جشنواره فیلم کری – جایزه مورین اوهارا
۲۰۱۰ – جشنواره بین المللی فیلم قاهره – دستاورد طول عمر
۲۰۱۳ – جشنواره فیلم شبهای سیاه تالین – بهترین بازیگر زن – کامیل کلودل ۱۹۱۵
۲۰۱۴ – جشنواره فیلم برادران ماناکی – دوربین ویژه طلایی ۳۰۰ برای سهم در جهان هنر سینما
۲۰۱۴ – جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو – جایزه عالی Moët & Chandon

نامزدی ها

۲۰۰۱ – جایزه انجمن صنفی بازیگران سینما – بهترین بازیگر نقش اول – Chocolat
۲۰۰۱ – جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد – Chocolat
۲۰۰۱ – جایزه انجمن صنفی بازیگران سینما – بازیگران برجسته – Chocolat
۲۰۰۵ – بهترین بازیگر زن جایزه فیلم اروپا؛ – کاش
۲۰۰۵ – جوایز فیلم سینمایی حلقه های منتقدین در لندن – بهترین بازیگر زن – Caché
۲۰۰۶ – جایزه فیلم مستقل انگلیس – بهترین بازیگر زن – Breaking & Entering

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ژولیت بینوش
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه