بیوگرافی دارن آرونوفسکی

4 سال پیش
بیوگرافی دارن آرونوفسکی
4.5/5 - (42 امتیاز)

بیوگرافی دارن آرونوفسکی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

دارن آرونوفسکی کارگردانی آمریکایی، و همچنین فیلمنامه نویس، تهیه کننده فیلم و دوستار محیط زیست است. فیلم های او که غالبا سورئال و مشوش کننده هستند، مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. همچنین او همکاری های زیادی با متیو لیباتیک فیلمبردار، اندرو ویزبلوم ویرایشگر و کلینت منسل آهنگساز دارد. فیلم های او همیشه جنجال ایجاد کرده و اغلب برای خشونت آمیز بودن و داشتن موضوعاتی تلخ شناخته شده است. این تم ها در شش فیلم آرونوفسکی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۴ شامل جستجو برای کمال، جستجو برای شادی، اشتیاق برای عشق، مسمومیت با تبلیغات، درد از خود بیگانگی، و بار مسئولیت می باشد.

زندگینامه دارن آرونوفسکی 

بیوگرافی دارن آرونوفسکی

فعالیت هنری

آرونوفسکی متولد ۱۲ فوریه سال ۱۹۶۹ در نیویورک می باشد. آرونوفسکی در دانشگاه هاروارد در رشته فیلم و انسان شناسی اجتماعی و در موسسه فیلم آمریکا در رشته کارگردانی تحصیل کرده است. او چندین جایزه فیلم را پس از اتمام پایان نامه ارشد فیلم خود بدست آورد، از جمله فیلم جاروکردن سوپرمارکت که فینالیست جایزه ملی آکادمی دانشجویی شد.

اولین فیلم بلند آرونوفسکی فیلمی سورئالیستی و تریلر روانشناسانه به نام پی(۱۹۹۸)، بود که با بودجه کم ۶۰هزار دلاری و با بازی شان گولت به مبلغ ۱ میلیون دلار به کمپانی ارتیزان اینترتیمنت فروخته شد، و بیش از ۳ میلیون دلار فروش داشت. آرونوفسکی جایزه کارگردانی را در سال ۱۹۹۸ در جشنواره فیلم ساندنس و جایزه ایندپندنت اسپیریت را برای بهترین فیلمنامه به دست آورد.

داستان درباره یک نابغه ریاضی به نام ماکسیمیلیان کوهن است که اعتقاد به ساخته شدن جهان هستی از اعداد را دارد و با کمک چندین روحانی در پی یافتن اسم اعظم خداوند با استفاده از محاسبات ریاضی هستند. با وجود این خطاهای زیادی در ساخت این فیلم وجود دارد، از جمله آنها می توان به نادرست بودن معادله مستطیل طلائی، تعداد ارقام یک عدد مخصوص و یا حرف یونانی تتا برای نسبت طلایی اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مارکو بلترامی
مرثیه به‌جای رویا

فیلم بعدی آرونوفسکی فیلمی درام و روان‌شناسی به نام مرثیه به‌جای رویا(۲۰۰۰) بود. در این فیلم که خود آرونوفسکی فیلم نامه آن را با اقتباس از رمانی به همین نام توسط هوبرت سلبی نوشته است بازیگرانی همچون الن برستین، جرد لتو حضور دارند. الن برستین برای بازی در این فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. داستان این فیلم درباره مادری معتاد به تلویزیون و عاشق حضور در مسابقات تلویزیونی است که با گرفتن رژیم هایی نامناسب و استفاده از قرص های مخدر و همچنین مشکلات پسر جوانش که وارد دنیای مواد مخدر شده، دچار فروپاشی عصبی و در آسایشگاه روانی بستری می‌شود.

پس از چند فرصت برای حضور در سری فیلم های بتمن و نوشتن فیلم نامه جنگ جهانی دوم، سومین فیلم بلند خودش با نام چشمه(۲۰۰۶) را کارگردانی کرد. این فیلم فانتزی، عاشقانه، علمی تخیلی و درام با بازی هیو جکمن و ریچل وایس از سه داستان تو در تو تشکیل شده‌است که در انتها به هم می‌پیوندند. داستان یک شوالیه اسپانیایی که در جستجوی شیره افسانه‌ای درخت حیات است، دکتری که دیوانه وار به دنبال درمانی برای سرطان همسرش می‌گردد و شخصی که شناور بر جزیره کوچکی که تنها درختی کهنسال در آن وجود دارد.

چهارمین فیلم او، درام ورزشی کشتی گیر(۲۰۰۸)، است که با بازی میکی رورک، ارنست میلر و ماریس آلبرتی داستان کشتی‌گیر پا به سن گذاشته و بیمار است که در آخرین مبارزه اش با حریف قدیمی اش جانش به خطر می افتد. این فیلم فیلم جایزه شیر طلایی شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز را کسب کرده است. میکی رورک و ماریس آلبرتی نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شدند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ‏سجاد افشاریان‏
قوی سیاه

در سال ۲۰۱۰، آرونوفسکی کارگردان فیلم ترسناک-روانی، قوی سیاه بود. این فیلم با نقش‌آفرینی ناتالی پورتمن و میلا کونیس به دوره‌ای از زندگی یک بالرین می‌پردازد که در باله نیویورک تحت فشارهای سخت بیرونی و درونی قرار گرفته است. ناتالی پورتمن به خاطر بازی در این فیلم بیش از یک سال به طور شبانه‌روزی به تمرین باله پرداخته و در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

این فیلم در جشنواره ونیز یکی از نامزدهای جایزه شیر طلایی بود و میلا کونیس جایزه مارچلو ماسترویانی جشنواره را به‌دست آورد.این فیلم در مجموع نامزد ۱۱۲ جایزه شد توانست ۴۷ بار جوایز را ببرد که از جمله آنها می توان به جایزه ی بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره ی بفتا(۲۰۱۱)اشاره کرد. براردینلی منتقد بزرگ سینما، قوی سیاه را یک فیلم پیچیده، حرفه ای و بی تزویر می نامد ولی کنت توران یکی از منتقدان با دادن درجه C به این فیلم آن را فیلمی بیهوده تلقی می کند.

ششمین و آخرین فیلم بلند آرونوفسکی فیلمی حماسی مذهبی به نام نوح(۲۰۱۴) که از کتاب مقدس الهام گرفته است می باشد. در این فیلم بازیگرانی همچون راسل کرو، جنیفر کانلی، داگلاس بوث، لوگن لرمان، اما واتسون، آنتونی هاپکینز و ری وینستون حضور دارند. این فیلم با انتقاد زیاد از جانب کاربران و منتقدان همراه شد و در اکثر کشور های عرب نشین یا مسلمان اکران نشد. فیلمبرداری این فیلم در مکان‌هایی در ایسلند انجام گرفته است.

تاریخ تولد
February 12, 1969
سن
۵۰ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 1 Oscar. Another 39 wins & 83 nominations.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی زاک افرون

فیلم‌شناسی
(Fortune Cookie (1991

جارو کردن سوپرمارکت (۱۹۹۸)

(No Time (1994

پی (۱۹۹۸)

مرثیه‌ای بر یک رویا (۲۰۰۰)

چشمه (۲۰۰۶)

کشتی‌گیر (۲۰۰۸)

قوی سیاه (۲۰۱۰)

نوح (۲۰۱۴)

مادر (۲۰۱۷)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دارن آرونوفسکی
4.5/5 - (42 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه