بیوگرافی انگ لی

4 سال پیش
بیوگرافی انگ لی
Rate this post

بیوگرافی انگ لی به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 آنگ لی مجموعه فیلم های مختلف قابل توجهی از جمله کمدی برخورد فرهنگ ها با عنوان مهمانی ازدواج (۱۹۹۳)، رمان دوره جین آستن به نام حس و حساسیت (۱۹۹۵)، فیلم برون شهری طوفان یخی (۱۹۹۷) و فیلم حماسی جنگی ببر خیزان، اژدهای پنهان(۲۰۰۰) را کارگردانی کرده است. فیلم دوم نامزد ده جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شده بود. فیلم حس و حساسیت و مهمانی ازدواج نیز نامزد بهترین تصویربرداری سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۳ بودند.

زندگینامه انگ لی

بیوگرافی انگ لی

فعالیت هنری

او در سال ۱۹۵۴ در تایوان بدنیا آمد،و سپس وارد دانشکده دانشگاه ایلی نویز و مدرسه ی فیلم دردانشگاه نیویورک شد.او در سال ۲۰۰۳ فیلم کمدی هلک ( با بازی اریک بانا و نیک نولت) را منتشر کرد و بعد از آن فیلم کوهستان بروکبک را درسال ۲۰۰۵ بر اساس داستان کوتاهی از آنی پروکس ساخت. برخلاف فیلم هلک، فیلم کوهستان بروکبک سرو صدای زیادی به پا کرد و نامزد ۸ جایزه اسکار شد و لی توانست جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کند. لی مجددا سبک خود را عوض کرد و رمان چینی در مورد سکس حرام به نام شهوت، اخطار(۲۰۰۷) را کارگردانی نمود و بعد از آن کمدی نوستالژیک گرفتن ووداستاک (۲۰۰۹، با بازی امیل هیرچ) را ساخت. لی مجددا جایزه ی اسکار بهترین کارگردان را درسال ۲۰۱۳ برای فیلم زندگی پی در سال ۲۰۱۲ دریافت نمود.

فیلم ساز همه فن حریف بیوگرافی انگ لی

انگ لی را می‌توان یکی از موفق‌ترین فیلمسازان دو دهه اخیر دانست. “حس و حساسیت”، “کوهستان بروکبک” و “زندگی پی” از جمله آثار این کارگردان موفق هستند که جوایز بیشماری را از آن خود کرده‌اند. کسب دو جایزه اسکار بهترین کارگردانی نیز از افتخارتی است که در کارنامه انگ لی ثبت شده است. وی همچنین تا کنون چندین بار در جمع هیات داوران جشنواره‌هایی معتبر چون ونیز و کن بوده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بیرجه آکالای

یک سال بعد فیلم “بخور، بنوش، مرد، زن” به پرده‌ی سینما‌ها راه یافت که انگ لی در آن ارزش‌های سنتی، روابط در دنیای مدرن و نیز معضلات خانوادگی را به تصویر می‌کشد. این فیلم که سومین فیلم سینمایی لی محسوب می‌شود، با استقبال فیلم‌دوستان و منتقدان سینمایی روبرو شده و اگر چه نامزد دریافت جوایز معتبری چون اسکار و گلدن گلوب بود، اما هر بار دست خالی صحنه را ترک کرد..

در سال ۱۹۹۵ بود که انگ لی با چهارمین اثر بلند خود جایگاهی مهم در هالیوود به دست آورد. فیلم “حس و حساسیت” که بر اثر رمان مشهور جین آستین ساخته شده، ۱۳۵ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم از جمله جایزه خرس طلایی جشنواره برلین، جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم را از آن خود کرد و یکی از نامزدهای جایزه اسکار برای بهترین فیلم بود.

ناگفته نماند که اما تامسون نه تنها از بازیگران اصلی فیلم “حس و حساسیت” بود، بلکه نوشتن فیلم‌نامه اقتباسی را نیز برعهده داشت؛ وظیفه‌ای که برای او در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را به ارمغان آورد.

ناکامی تجاری

پس از فیلم “حس و حساسیت” که انگ لی را در سراسر جهان مطرح ساخت، وی دو اثر هالیوودی دیگر را کارگردانی کرد که علیرغم استقبال منتقدان نتوانست از لحاظ گیشه موفق باشد: یکی فیلم “طوفان یخی”، محصول سال ۱۹۹۷ و دیگری “”همراه با شیطان بران” که در سال ۱۹۹۹ به نمایش درآمد. فیلم “طوفان یخی” دست کم در سطح جشنواره‌ها موفق بود و از جمله جایزه فستیوال کن برای بهترین فیلمنامه را به دست آورد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی روان آتکینسون

انگ لی با فیلم “ببر خیزان، اژدهای پنهان” به جاده‌ی موفقیت بازگشت. این فیلم که اثری رزمی است، نه تنها در سال ۲۰۰۰ برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد، بلکه سه اسکار دیگر از جمله برای بهترین فیلمبرداری به دست آورد. این اثر که انگ لی آن را با بودجه‌ای ۱۷ میلیون دلاری ساخته بود، بیش از ۲۱۳ میلیون دلار فروش داشت.

اسکار

“زندگی پی” که در مجموع نامزد ۱۱ جایزه اسکار شده بود، چهار جایزه را از آن خود کرد، از جمله جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای انگ لی. این فیلم هم با استقبال منتقدان روبرو شد و هم از لحاظ گیشه موفق بود.
درخور توجه آنکه انگ لی ناگزیر شده بود که تهیه‌کنندگان را راضی سازد تا ۱۲۰ میلیون دلار در ساخت این فیلم سه‌بعدی سرمایه گذاری کنند. البته این فیلم در نهایت بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و سود درخور توجهی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت.

حضور در کن

انگ لی در سال ۲۰۱۳ در جشنواره کن حضور یافت و یکی از اعضای هیئت داوران بود که ریاست آن را استیون اسپیلبرگ برعهده داشت.

حدیث عشق بیوگرافی انگ لی

عشق همواره از موضوعاتی است که انگ لی به آن توجه داشته است. او درباره عشق می‌گوید: «اگر ما می‌دانستیم که عشق چیست و اگر می‌توانستیم آن را تعریف کنیم، همان ۲ هزار سال پیش از خلق داستان‌های عاشقانه دست می‌کشدیم. ما به عشق نیاز داریم، چرا که نیازمند آن هستیم که چیزی را باور داشته باشیم.»

تاریخ تولد:

۲۳ اکتبر ۱۹۵۴ (سن ۶۵ سال)، Chaozhou Township، تایوان
همسر:

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لارن هریس

جین لین (ازدواج ۱۹۸۳)
جوایز:

جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی، بیشتر
کودکان:

میسون لی، هان لی
کتاب‌ها:

Two Films by Ang Lee

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی انگ لی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه