بیوگرافی فرانک کاپرا

4 سال پیش
بیوگرافی فرانک کاپرا
Rate this post

بیوگرافی فرانک کاپرا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 فرانک کاپرا کارگردان برجسته هالیوودی در اواسط دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰میلادی بود که تنها در مدت پنج سال، سه اسکار بهترین کارگردانی را بواسطه کارگردانی فیلم های در یک شب اتفاق افتاد (۱۹۳۴)، آقای دیدز به شهر می رود (۱۹۳۶) و نمی توانی این را با خودت ببری (۱۹۳۸) ، کسب کرد.

زندگینامه فرانک کاپرا

بیوگرافی فرانک کاپرا

فعالیت هنری

کمدی های او دارای موضوعاتی از جمله ترکیبی از تعالی احساس با عشق، میهن پرستی و پیروزی انسان های نجیب بریک سیستم فاسد می باشند. بازیگران برجسته اوهنرمندانی نظیر کلارک گیبل، گری کوپر و جیمی استوارت بودند. در طول جنگ جهانی دوم او با رفتن به جبهه های جنگ جهانی مستندهایی برای ارتش ایالات متحده آمریکا با عنوان “ما چرا می جنگیم”، ساخت.

معروف ترین فیلم او “چه زندگی شگفت انگیزی (۱۹۴۶)” می باشد که داستان صراف ناامید شهر کوچکی است که این شانس را پیدا می کند که ببیند چگونه زندگی اطرافیان او متفاوت خواهد شد؛ اگر او هرگز به دنیا نمی آمد. در سال ۱۹۷۳ حق کپی رایت فیلم مذکور به پایان رسید و این فیلم به برنامه محبوب سالیانه تلویزیون در کریسمس تبدیل شد که موجب تقدیر مجدد عموم مردم از کارگردانی کاپرا گردید. او با سه اسکار بهترین کارگردانی همراه با ویلیام وایلر و پس از جان فورد (با چهار اسکار کارگردانی) جزء رکوردداران است. کاپرا در ۳ سپتامبر ۱۹۹۱ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

بیوگرافی فرانک کاپرا

وی زادهٔ سیسیل در ایتالیا است و در شش سالگی به همراه خانوادهٔ خود به آمریکا مهاجرت کرد. کاپرا ابتدا به کارهای مختلفی در سینما دست زد. اولین تجربه مهم وی در هالیوود، نوشتن فیلمنامه در استودیو مک سنت در دههٔ ۲۰ می‌باشد. در سال ۱۹۲۶ برای اولین بار در مقام کارگردانی قرار گرفت و فیلم ولگرد، ولگرد، ولگرد را با بازی هری لنگدون ساخت. این فیلم با معرفی جوان کرافورد هنرپیشه بزرگ سینمای کلاسیک نیز همراه بود. همکاری بین کاپرا و لنگدون با دو فیلم دیگر به نام‌های مرد قوی (۱۹۲۶)، و زیرشلواری دراز (۱۹۲۷) ادامه یافت. این سه فیلم از بهترین فیلمهای هری لنگدون می‌باشند. در سال ۱۹۲۸ کاپرا برای اولین بار در مقام تهیه‌کننده نیز قرار گرفت و کمدی صامت این چیز معین را با بازی ویولا دانا ساخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی برت یانگ

پس از این دوره مسیر زندگی کاپرا با پیوستن به کمپانی کلمبیا تغییر اساسی پیدا کرد و وی در سال ۱۹۳۴ با کمدی بی نظیر در یک شب اتفاق افتاد توانست جایزه اسکار را دریافت کند. (این فیلم برای اولین بار در تاریخ سینما جایزه «۵ بزرگ» را بدست آورد). در آقای دیدز به شهر می‌رود و خرمن تصادفی او باز هم تصویری فاتحانه و ایده‌آلیستی از جامعه آمریکا به نمایش می‌گذارد و با آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود یک بار دیگر اثری ستودنی را خلق می‌کند.

پس از خلق تعداد زیادی از شاهکارهای تحسین‌برانگیز سینمای کلاسیک توسط وی در دهه ۳۰ و همچنین بردن سه اسکار کارگردانی برای فیلمهای در یک شب اتفاق افتاد، آقای دیدز به شهر می‌رود و نمی‌توانی این را با خودت ببری، او نیز همچون دیگر کارگردانهای بزرگ سینمای آمریکا به جبهه‌های جنگ جهانی رفت تا فیلمهای مستند از جنگ تهیه کند.

مستندهای مهم

از جمله این مستندها پیش‌درآمدی یر جنگ (۱۹۴۳) و مجموعه کارهای ما چرا می‌جنگیم است. کاپرا در خلال جنگ تصمیم به ساخت آرسنیک و تور کهنه (۱۹۴۴) با بازی کری گرانت می‌گیرد. این فیلم یکی از شاهکارهای کمدی سیاه در تاریخ سینما و فیلمی تأثیرگذار در کارنامه کاپرا می‌باشد. اما بیشتر کاپرا را با چه زندگی محشری می‌شناسند که او در سال ۱۹۴۶ آن را ساخت و اکنون با گذشت بیش از شصت سال از زمان ساختش به یکی از محبوب‌ترین فیلمها نزد سینما دوستان آمریکایی و مردم جهان بدل گردیده‌است. این فیلم توسط مؤسسه فیلم آمریکا به عنوان امید بخش‌ترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیتر برگ

کاپرا پس از چه زندگی محشری که در آن سال با شکست تجاری مواجه گشت تنها ۹ فیلم دیگر ساخت که دو تای آن‌ها نیز بازسازی فیلمهای سابق خود بود. جیب بر شگفت‌انگیز (۱۹۶۱) با بازی بت دیویس و گلن فورد (بازسازی فیلم بانویی برای یک روز ۱۹۳۳ ساخته خودش) آخرین ساخته این استاد هنر سینما می‌باشد.

کاپرا در ۳ سپتامبر ۱۹۹۱ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

گزیده فیلم‌شناسی

۱۹۴۶ – چه زندگی شگفت‌انگیزی (It’s a Wonderful Life)
۱۹۴۴ – آرسنیک و تور کهنه (Arsenic and Old Lace)
۱۹۳۹ – آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود (Mr. Smith Goes to Washington)
۱۹۳۸ – نمی‌توانی این را با خودت ببری (You Can’t Take It with You)
۱۹۳۶ – آقای دیدز به شهر می‌رود (Mr. Deeds Goes to Town)
۱۹۳۴ – در یک شب اتفاق افتاد (It Happened One Night)
۱۹۳۰ – تحت هر شرایطی (Rain or Shine)

تاریخ تولد: ۱۸ مهٔ ۱۸۹۷، بیساکوینو، ایتالیا
تاریخ مرگ: ۳ سپتامبر ۱۹۹۱، لا کوئینتا، کالیفرنیا، آمریکا
لقب: ۱۹۳۹–۱۹۳۵ Academy of Motion Picture Arts and Sciences the of President
همسر: لو کاپرا (ازدواج ۱۹۳۲–۱۹۸۴)، هلن هلو (ازدواج ۱۹۲۳–۱۹۲۸)
کودکان: Frank Capra Jr.، تام کاپرا، لولو کاپرا، جان کاپرا

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی فرانک کاپرا
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه