بیوگرافی دیوید لین

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی دیوید لین به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 سر دیوید لین کارگردان انگلیسی به طور خاص بواسطه فیلم هایی از قبیل “پل رودخانه کوای” (۱۹۵۷)، “لورنس عربستان” (۱۹۶۲) و “دکتر ژیواگو” (۱۹۶۵) که برنده جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بودند، شهرت یافت.

زندگینامه دیوید لین

بیوگرافی دیوید لین

فعالیت هنری

لین کارش را در صنعت فیلم بریتانیا از سطح ورودی در دهه ۱۹۲۰ تا شغل ویراستاری در اواسط دهه ۱۹۳۰ شروع کرد. حدود سال ۱۹۴۲ او کارگردانی بود که در دهه ی ۴۰ با نوئل کوارد در چهار فیلم از جمله “به خاطر آن خدمت می کنیم “(۱۹۴۲) و “برخورد کوتاه “(۱۹۴۵) ، همکاری کرد. او در دهه اول حرفه کارگردانی خود نه فیلم ،از جمله اقتباساتش از رمان های موفق چارلز دیکنز با عنوان “آرزوهای بزرگ”(۱۹۴۶) و “الیور تویست” (۱۹۴۸) ساخت. در نیمه دوم دهه ۵۰ به او لقب “سلطان حماسه بزرگ” داده شد و پس از آن تنها هفت فیلم دیگر ساخت.

فیلم های پر فروش در گیشه و مورد علاقه اسکار با حضور ستاره هایی از جمله آلک گینس (کووای)، پیتر اوتلو (لورنس عربستان) و عمر شریف (ژیواگو) را کارگردانی نمود و به این ترتیب لین تبدیل به مشهورترین کارگردان انگلیسی در صنعت فیلم شد. با اینکه او بدلیل سبک دیکتاتور گونه اش در مجموعه شناخته شده بود، اما یک طراح بسیار دقیق و مشهور بود و حتی از نظر منتقدانی که کمتر موافق سبک کاری اش بودند، به عنوان یک استاد هنرمند شمرده می شد. برخی از دیگر فیلم های او عبارتند از: روح خوشدل (۱۹۴۵، با بازی رکس هاریسون)؛ انتخاب اضطراری (۱۹۵۴)؛ تابستان پر خاطره (۱۹۵۵، با بازی کاتارین هپ بورن)؛ دختر رایان (۱۹۷۰، با بازی رابرت میتچام)؛ گذرگاهی به هندوستان(۱۹۸۴، همان سالی که او شوالیه بود).

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جینا لولوبریجیدا
بیوگرافی دیوید لین

بدون تردید فیلمی که دیوید لین و سبک فیلمسازی اش را به جهانیان نمایاند فیلم (پل رودخانه کوای) در سال ۱۹۵۷ بود. نمونهٔ یک فیلم اکشن کلاسیک. بدون اغراق در نشان دادن خشونت‌ها. با هنرنمایی الک گینس، جک هاوکینز و آندره مورل. داستان اسارت سربازان انگلیسی به دست ژاپنی‌ها و مقاومت حماسه‌ای افسران آن‌ها در بابر زورگویی‌های افسران ژاپنی. این فیلم هفت جایزهٔ اسکار از جمله بهترین کارگردانی برای دیوید لین را از آن خودکرد و در رقابتی سخت با فیلم دوازده مرد خشمگین ساختهٔ سیدنی لومت اسکار بهترین فیلم را برد.

پنج سال سکوت دیوید لین سرانجام در سال ۱۹۶۲ با بهترین فیلم حماسی سینما یعنی (لورنس عربستان) شکسته شد. دیوید لین در این فیلم از بازیگران با تجربهٔ پل رودخانهٔ کوای بهره برد. از آنجایی که سبک این فیلم با دیگر فیلم‌های حماسی نظیر بن هور ساختهٔ ویلیام وایلر تفاوت داشت لین تصمیم گرفت نقش اول فیلم را به یک بازیگر گمنام تئاتر یعنی پیتر اوتول بسپارد.

فیلمبرداری فوق‌العادهٔ

جامپ کات معروف فیلم در اواسط آن، فیلمبرداری فوق‌العادهٔ فردی یانگ و بازی‌های خوب آنتونی کویین، جک هاوکینز و البته پیتر اوتول که هنوز هم او را با نقش “کلنل توماس لورنس” می‌شناسند و موسیقی حماسی فیلم ساختهٔ موریس ژار فرانسوی از نکات برجستهٔ فیلم بود. این فیلم هم هفت جایزهٔ اسکار از جمله بهترین کارگردانی را نصیب خود کرد. صحنهٔ تفکر لورنس در بیابان و صحنه‌ای که دوربین سعی می‌کند سواری را به صورت یک لکهٔ سیاه نشان دهد، بعدها الهام بخش کارگردانان حماسه ساز بخصوص فیلم‌های حماسی بیابانی شد. دیوید لین پس از لارنس عربستان از بیم کلیشه‌ای شدن از فیلم‌های اکشن فاصله گرفت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهرشاد بهرامی

در سال ۱۹۶۵ تصمیم گرفت فیلم عاشقانهٔ (دکتر ژیواگو) را بسازد. این فیلم به زندگی یک پزشک روسی در اوایل انقلاب اکتبر روسیه می‌پرداخت. موسیقی روان این فیلم ساختهٔ موریس ژار و بازی بی نظیر جولی کریستی از نکات برجستهٔ فیلم بود.

دیگر اثر به یادماندنی دیوید لین فیلم (گذری به هند) بود که کارنامهٔ هنری او را تکمیل کرد.

تاریخ تولد: ۲۵ مارس ۱۹۰۸، ساری، بریتانیا
تاریخ مرگ: ۱۶ آوریل ۱۹۹۱، لایم هاوس، بریتانیا
همسر: ساندرا لین (ازدواج ۱۹۹۰–۱۹۹۱)، ساندرا هاتز (ازدواج ۱۹۸۱–۱۹۸۴)
کودکان: پیتر لین
کتاب‌ها: David Lean: Interviews، Doctor Zhivago، Mapskills Copymasters

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دیوید لین
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه