بیوگرافی ویم وندرز

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی ویم وندرز به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ویم وندرز(۱۹۴۵) فیلمساز آلمانی متولد دوسلدورف در اواخر دهه ۱۹۶۰ در مدرسه فیلمسازی حاضر شد و به عنوان منتقد فیلم در مونیخ کار کرد. وندرز در ابتدا با فیلم ” اضطراب دروازه بان در ضربه پنالتی”(۱۹۷۱) توجه عموم را جلب کرد، فیلمی که موضوع بیگانگی و بی ریشگی آن متعاقبا در فیلم های آلیس در شهرها(۱۹۷۳)، اربابان جاده(۱۹۷۵) و در خیلی از آثار دیگر او انعکاس می یابد.

زندگینامه ویم وندرز

بیوگرافی ویم وندرز

فعالیت هنری

اولین فیلم کاملا موفق او پاریس، تگزاس(۱۹۸۴)، یک جست و جوی تسخیر شده برای هویت داستان (با نویسندگی سم شپرد) در جنوب غربی آمریکا فیلمبرداری شد. فیلم زیبای “بال های شوق” وندرز با فیلمنامه ای توسط پیتر هنکه بصورت سیاه و سفید و رنگی فیلمبرداری شد؛ که در آن میل فرشته المانی را برای وضوح تجربه های انسانی بازگو می شود.

وندرز محبوبیت بین المللی خود را با فیلم “کلوپ اجتماعی بوئناویستا”(۱۹۹۹) اثری که گروهی از موسیقیدانان عالی کوبایی را نشان می دهد و “پینای ۳ بعدی”(۲۰۱۱) که بینندگان را در رقص هایی از رقاص«پینا باش» غرق می کند، بدست اورد. فیلم های دیگر او عبارتند از:دوست آمریکایی(۱۹۷۷)، همت(۱۹۸۲)، تا آخر جهان(۱۹۹۱) وآخر خشم(۱۹۹۷). وندرز همچنین عکاس و نقاش نیز می باشد.

جوایز

وندرس در سال ۱۹۸۴ نخل طلای جشنوارهٔ فیلم کن را به خاطر فیلم پاریس تگزاس دریافت کرد. هم چنین در سال ۱۹۸۷با فیلم بال های اشتیاق (زیر آسمان برلین) جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. در سال ۱۹۸۹ از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۲۰۰۵ از دانشگاه کاتولیکی لووَن’ در بلژیک مدرک دکترای افتخاری به او اعطا شد. در سال ۲۰۰۵ هم جایزهٔ پلنگ افتخاری جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم لوکارنو به او داده شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی یعقوب ظروفچی

تأثیرپذیری
وندرس بسیار تحت تأثیر یاسوجیرو ازو فیلمساز ژاپنی بوده‌است: «اگر در این قرن تنها جا برای یک چیز مقدس باشد، ازوست.» وندرس در بیست و یک سالگی به سینماتک در فرانسه رفت: «در یک سال ۲۰۰۰ فیلم دیدم، اهمیت سینمای آمریکا را فهمیدم و ازو رو یافتم…» بابک احمدی در کتاب تصاویر دنیای خیالی مقاله‌ای در مورد تأثیرپذیری وندرس از ازو، نیکلاس ری و جان فورد نوشته‌است.

تاریخ تولد: ۱۴ اوت ۱۹۴۵ (سن ۷۴ سال)، دوسلدورف، آلمان
نام کامل: Ernst Wilhelm Wenders
همسر: دوناتا وندرس (ازدواج ۱۹۹۳)، ایزابل واینگارتن (ازدواج ۱۹۸۱–۱۹۸۲)
کتاب‌ها: Written in the West: Revisited، Once: Pictures and Stories
جوایز: نخل طلا، شیر طلایی، جایزهٔ بهترین کارگردان جشنوارهٔ فیلم کن

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ویم وندرز
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه