بیوگرافی ترنس مالیک

4 سال پیش
بیوگرافی ترنس مالیک
Rate this post

بیوگرافی ترنس مالیک به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ترنس مالیک کارگردان و نویسنده آمریکایی متولد ۳۰ نوامبر ۱۹۴۳ است که بدلیل ساخت فیلم های نادر خود به لحاظ فکری و روحانی، شهرت دارد. او نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای ساخت فیلم های “خط باریک سرخ(۱۹۹۸)” و “درخت زندگی(۲۰۱۱)” بوده است. ترنس در ایلینویز به دنیا آمد اما در تگزاس و اوکلاهاما به کشاورزی و کارگری در چاه‌های نفت مشغول و سپس در رشته فلسفه در دانشگاه هاروارد به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۶۶ فارغ التحصیل شد؛ سپس به عنوان محقق ممتاز رودز به کالج مگدالن در دانشگاه آکسفورد رفت.

زندگینامه ترنس مالیک

بیوگرافی ترنس مالیک

فعالیت هنری

او مدت کوتاهی به عنوان یک روزنامه نگار کار کرد و سپس به ایالات متحده بازگشت و به تدریس فلسفه در موسسه تکنولوژی ماساچوست مشغول شد. سرانجام او در انجمن فیلم آمریکا حضور یافت و در سال ۱۹۷۱ با ساخت اولین فیلم بلندش با عنوان “زمین‌های لم یزرع” که با بازی سیسی اسپاسک و مارتین شین همراه بود، حرفه کارگردانی خود را آغاز کرد. پس از گذشت دو سال از فیلمبرداری و تدوین، این فیلم در سال ۱۹۷۳ منتشر شد و بواسطه سوژه‌های غیر معمول و اشعار بصری موجود، ترنس مالیک را به شهرت رساند. او در سال ۱۹۷۸ کارگردانی فیلم درام “روزهای بهشت” که یک فیلم پرفروش بود را بر عهده داشت.

این فیلم بدلیل سبک خاص کارگردانی و تدوین مالیک(تاکید و وسواس فراوان بر جزئیات)، از برنامه و بودجه پیش‌بینی شده فراتر رفت. این صفات مالیک به علاوه دوری همیشگی او از خبرنگاران منجر به مقایسه او با کارگردان “استنلی کوبریک” گردید. او پس از وقفه ای بیست ساله در کارگردانی، در سال ۱۹۹۸ نویسندگی و کارگردانی فیلم “خط باریک سرخ” که یک فیلم درام در ژانر جنگی درباره جنگ جهانی دوم را عهده‌دار بود. از دیگر آثار او در مقام کارگردان می توان به فیلم های “دنیای جدید(۲۰۰۵)”، “درخت زندگی(۲۰۱۱، برنده جایزه نخل طلا از شصت و چهارمین فستیوال کن فرانسه،عده‌ای فیلم را تحسین برانگیز و عده‌ای با آن مخالف بودند)”، “بسوی شگفتی(۲۰۱۲)” و “شوالیه جام‌ها(۲۰۱۵)” اشاره کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی لیسا مری پرسلی
کار سینمایی بیوگرافی ترنس مالیک

او در طول چندین دوره کار سینمایی، فقط یک فیلم کوتاه(لانتون میلز-۱۹۶۹) و هفت فیلم بلند سینمایی ساخته‌است. بسیاری از منتقدان سینما، کارهای او را شاهکار می‌دانند؛ به خصوص دو اثر زمین‌های لم‌یزرع و روزهای بهشت(هر دو این فیلم‌ها به گونه‌ای بارز، شگفتی مالیک را نسبت به ذات بشری و ماهیت هستی، نشان می‌دهند.) کارهای او غالباً در زمرهٔ فیلم‌های طبیعت محور وکارگردانی او نیز به عنوان سبکی متفکرانه و دقیق قرار می‌گیرد. او که به شدت گوشه‌گیر و منزوی نیز هست، استاد فلسفه در دانشگاه ام.ای.تی می باشد.

دیدگاه فیلمسازی بیوگرافی ترنس مالیک

مالیک فیلمسازی عمیقاً فلسفی است، ولی دیدگاه‌های او در تصاویر بیان شده‌اند. سورن کی‌یرکگورِ فیلسوف زمانی گفت:

پس این زمانی اتفاق می‌افتد که شخص باور دارد دارای یک جهان‌بینی است، ولی همچنان پدیده‌ی مشخصی وجود دارد که طبیعت‌اش درک را با اشکال روبرو می‌کند، و این که فرد به شکلی متفاوت اقدام به توضیح می‌کند و سعی می‌کند با نادیده گرفتن به این فکر که ممکن است این پدیده تمام جهان‌بینی او را نابود کند بی‌توجهی کند، یا این که تأملات او به اندازه‌ی کافی در خود شجاعت و اراده ندارند تا با جهان‌بینی خود به پدیده رسوخ کنند.

به نظر می‌رسد که چیزی از این قضاوت در آثار مالیک جاری است، ولی از آن‌جایی که او از توضیح آثارش به عنوان کارگردان خودداری می‌کند، همان‌طور که بعد از وقفه‌ای بیست و یک ساله بین «روزهای بهشت» و «خط سرخ باریک» به سینما بازگشت، معمای فیلم‌های‌اش هیچ‌گاه حل نمی‌شود و این هیچگاه نکته‌ی اصلی نبوده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی امید ساربانی
فضای سنگین آثار

صرفنظر از فضای سنگین آثار مالیک (اتهامی که اغلب متوجه او بوده است)، تصور من بر این است که مالیک در حال اندیشیدن است، و ترجیح می‌دهد زمانی که چیزی علاوه بر بحث‌های‌اش ندارد سکوت کند، و تلاش نکند تا به مخاطبان‌اش بگوید که چگونه درباره‌ی آثار او فکر کنند. فیلم‌های او گونه‌ای از سینمای صامت هستند، هر چند که سکوت‌شان از جنس خاموشی و ابهت، از جنس ادای احترام به طبیعت و تراژدی دغدغه‌های انسانی است که شخصیت‌های‌اش را نسبت به جهانی که در محاصره‌اش هستند کور می‌کند و تنها منتظر کسی است که بنگرد.

مالیک نه تنها نگاه می‌کند، بلکه می‌بیند و در این رهگذر چیزی را به ما نشان می‌دهد که اغلب نادیده می‌گیریم.

فیلم‌ها

لانتون میلز (۱۹۶۹-کوتاه)
زمین‌های لم یزرع (۱۹۷۳)
روزهای بهشت (۱۹۷۸)
خط باریک سرخ (۱۹۹۸)
بر جدید (۲۰۰۵)
درخت زندگی (۲۰۱۱)[۳]
به سوی شگفتی (۲۰۱۲)
شوالیه جام‌ها (۲۰۱۵)
ترانه به ترانه (۲۰۱۷)
رادیگند (۲۰۱۸)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ترنس مالیک
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه