بیوگرافی ترانه علیدوستی

6 سال پیش
عکس اینستاگرام ترانه علیدوستی
Rate this post

بیوگرافی ترانه علیدوستی همراه با جزئیات و حاشیه ها و عکس ها و تصاویر اینستاگرام

ترانه علیدوستی (زاده ۲۲ دی ۱۳۶۲، تهران) بازیگر سینما و تئاتر، دوبلور و مترجم فمینیست اهل ایران است.

زندگینامه ترانه علیدوستی

بیوگرافی ترانه علیدوستی

ترانه تاکنون توانسته عناوین متعدد سینمایی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن، پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس، جایزه بهترین بازیگر زن، جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و سیمرغ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر را کسب کند. او در جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام ۲۰۱۲، یکی از اعضای هیئت داوران بود. علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم ادبی است.او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رؤیای مادرم، تألیف آلیس مونرو کسب کرد. پدر او حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان کنونی فوتبال است. مادر وی نادره حکیم الهی سنگ‌تراش و مجسمه‌ساز است. ترانه ازدواج کرده و صاحب یک فرزند دختر است. پویان علیدوستی تنها برادرش بود که در چهارشنبه‌سوری سال ۸۳ او را از دست داد.
ترانه علیدوستی اعلام کرده که به بیماری «کلاستروفوبیا» یا «ترس از محیط بسته» مبتلا است و به همین خاطر نمی‌تواند از اتوبوس یا مترو استفاده کند. او از طرفداران جریان فمینیسم است. ترانه علیدوستی در تابستان ۱۳۹۰ با علی منصور ازدواج کرد. در پاییز ۱۳۹۲ دخترش حنا بدنیا آمد.

حاشیه ها

تحریمِ اُسکار ۲۰۱۷
در پی دستور دونالد ترامپ مبنی بر لغو صدور ویزا برای مهاجران ۷ کشور از جمله ایران، ترانه علیدوستی در اعتراض و واکنش به این تصمیم و با نژادپرستانه خواندن این اقدام در صفحهٔ توئیتر خود اعلام کرد که در مراسم اهدای جوایز اسکار در لس‌آنجلس شرکت نخواهد کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نگار حسن زاده

بازی در تلویزیون خیانت است
من در تلویزیون بازی نمی‌ کنم، چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است قبلاً هم گفته‌ ام، انتخاب کرده‌ ام، حتی سریال‌ های سطح بالاتر ما نهایتاً دستخوش یک جهت گیری بی‌ موردی در پخش می‌ شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می‌ کنند قضاوت نمی‌ کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند.

شایعه در مورد همسرش
بسیاری در شبکه های اجتماعی شایعه کردند که همسر ترانه علیدوستی یک تاجر ثروتمند ونیزی است که در شهر لندن زندگی می کند. ترانه علیدوستی به این شایعه واکنش نشان داد و گفت : برداشته اند تیتر زده اند ترانه علیدوستی با یک تاجر انگلیسی ازدواج کرده است. و در حال حاضر هم در لندن زندگی می کند. دوستان خانوادگی مان سر به سر همسرم می گذارند و به شوخی به او می گویند تاجر ونیزی ! من و همسرم همسن هستیم و او تا مدتی قبل دانشجو بوده و تازه درسش را تمام کرده است.

فعالیت های هنری ترانه علیدوستی

فیلمهای سینمایی
۱۳۹۴ فروشنده
۱۳۹۳ استراحت
۱۳۹۳ مادر قلب اتمی
۱۳۹۱ زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
۱۳۹۱ آسمان زرد کم عمق
۱۳۹۰ پذیرایی ساده
۱۳۹۰ انتهای خیابان هشتم
۱۳۸۹ هر چی خدا بخواد
۱۳۸۸ راز دشت تاران
۱۳۸۸ زندگی با چشمان بسته
۱۳۸۷ درباره الی
۱۳۸۷ تردید
۱۳۸۷ شیرین
۱۳۸۶ کنعان
۱۳۸۴ چهارشنبه سوری
۱۳۸۲ شهر زیبا
۱۳۸۰ من ترانه ۱۵ سال دارم

نویسندگی
علیدوستی علاوه بر سابقه‌اش در بازیگری، برای نویسندگی در وبگاه شخصی‌اش نیز شناخته شده‌است. علاوه بر این‌ها، داستان‌های کوتاه و نقدهای مختلف او در مجله‌ها و روزنامه‌هایی مانند روزنامه شرق منتشر شده‌است. در سال ۲۰۱۰ در پی انتشار مطلبی از او در وبلاگش در حمایت از اصغر فرهادی که در دفاع از هنرمندان دگراندیش مطلبی منتشر کرده بود، وبلاگ این بازیگر سینما و تئاتر به دستور کمیته دولتی فیلترینگ، حذف شد و بدین ترتیب آرشیو این وبلاگ نیز از روی سایت بلاگفا حذف شده‌است. به هر حال وبگاه جدید او همچنان فعال است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی زهره نعیمی

ترجمه
ترانه علیدوستی با ترجمه داستان رؤیای مادرم اثر «آلیس مونرو» در نوزدهمین دوره کتاب فصل، در گروه ادبیات شایسته تقدیر شناخته شد. در آذر ماه سال ۹۵ ترانه علیدوستی با ترجمه رمان تاریخِ عشق به قلم نیکول کراوس توانست صدر نشینی پر فروش‌ترین کتاب توسط نشریات نشر مرکز را به خود اختصاص دهد و با استقبال بی‌نظیر مردم و طرفدارانش رو به رو شد.

جوایز

بهترین بازیگر دهه
ترانه علیدوستی در ویژه نامه شماره ۱۰۰ ماهنامه صنعت سینما که نگاهی است به سینمای ایران در دهه هشتاد، به انتخاب ۱۳۰ نویسنده و منتقد سینمایی به عنوان بهترین بازیگر زن دهه انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۰، ماهنامه سینمایی فیلم او را به عنوان بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ انتخاب کرد.

عکس ها و تصاویر اینستاگرامی بیوگرافی ترانه علیدوستی
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه