بیوگرافی رابرت آلتمن

4 سال پیش
بیوگرافی رابرت آلتمن
Rate this post

بیوگرافی رابرت آلتمن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 رابرت آلتمن فیلمساز هالیوودی که سابقه ساخت فیلم‌های غیر هالیوودی را دارد، در ۲۰ فوریه ۱۹۲۵ در کانزاس سیتی، آمریکا بدنیا آمد. این کارگردان معتبر که ساخت حدود نود فیلم را در کارنامه دارد، درطول زندگی حرفه‌ای طولانی خود موفق به کسب پنج نامزدی جایزه اسکار بهترین کارگردانی و همزمان برای دو فیلم نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شد و سرانجام در سال ۲۰۰۶ جایزه اسکار دستاورد یک عمر فعالیت هنری که بصورت افتخاری به هنرمندان فعال در عرصه سینما اهدا می شود، را دریافت نمود.

زندگینامه رابرت آلتمن

بیوگرافی رابرت آلتمن

فعالیت هنری

او یکی از تجربه‌گراترین فیلمسازانی بود که هالیوود می‌توانست او را تحمل کند، منتقدان فیلم همواره توجه خاصی به فیلم‌های آلتمن نشان داده‌اند و برخی چون “پالین کیل” فیلم‌های او را وجه دیگری از سینمای غیرهالیوودی خوانده‌اند. او در سال‌های دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی به ساخت مستند و همچنین مجموعه‌های تلویزیونی پرداخت و نخستین فیلم بلندش بنام “بزهکاران” که باعث ورود این کارگردان به هالیوود گردید را در سال ۱۹۵۷ کارگردانی کرد. یکی از اولین فیلم‌های بلند او فیلم کمدی جنگی “مش(۱۹۷۱)” بود. این فیلم هم از نظر منتقدان و هم از نظر تجاری به موفقیت رسید و همه عوامل برای درخشش آلتمن از جمله: روایت های پر پیچ و خم، طنز، گفتگوی واقع گرایانه و دارای هم‌پوشانی، گروه بازیگران مشهورو تفسیر اجتماعی نه چندان ظریف را دارا بود.

آلتمن پس از آن به ساخت فیلم‌های قوی خود دردهه ۷۰ نیز ادامه داد و برای کارگردانی فیلم‌های واقع گرایانه نظیر “مک‌بی و خانم میلر(۱۹۷۱)”، “نشویل(۱۹۷۵، فیلمی موزیکال که برنده جوایز متعددی گردید و عموما به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های رابرت آلتمن شناخته می‌شود)” و “یک عروسی(۱۹۷۸)”، تحسین همگان را برانگیخت. در حالیکه منتقدین عاشق آلتمن و بحث درباره او بودند، عموم مخاطبان به نادیده گرفتن فیلم های او تمایل داشتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی قربان نجفی
بوفالو بیل و سرخپوستان

آلتمن پس از شکست‌های سنگین در ساخت فیلم هایی مانند “بوفالو بیل و سرخپوستان، یا درس تاریخ گاو نشسته(۱۹۷۶، با بازی پل نیومن) و “پاپای(۱۹۸۰، با بازی رابین ویلیامز)”، شرایط سخت‌تری برای جذب منابع مالی برای فیلم‌هایش پیدا کرد. اما با موفقیتی که با ساخت فیلم “بازیگر(۱۹۹۲)” بدست آورد توانست اعتبار گذشته را مجددا کسب و نامزدی سه جایزه اسکار و بفتای بهترین کارگردانی را دریافت نماید. فیلم “برش‌های کوتاه(۱۹۹۳)” او با استقبال مردم رو برو شد و آلتمن برای این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بدست آورد. فیلم “گاسفورد پارک(۲۰۰۱)” او نیز نامزد بفتای بهترین کارگردانی شد. فیلم‌های مشهور دیگر او عبارتند از: “آماده پوشیدن (۱۹۹۴)”، کانزاس سیتی(۱۹۹۶) و “دکتر تی و زنان(۲۰۰۰)”.

زندگی شخصی

آلتمن پس از خدمت در جنگ جهانی دوم به عنوان یک خلبان ارتش، فعالیت خود را با نویسندگی در رادیو و مجلات آغاز کرد و پس از آن به تولید فیلم‌های صنعتی تولید پرداخت. او با همسرش کاترین رید صاحب پنج فرزند شد و در سال ۲۰۰۶ در سن ۸۱ سالگی به علت بیماری سرطان چشم از جهان فروبست.

فیلم‌شناسی
داستان جیمز دین (۱۹۵۷)
شمارش معکوس (۱۹۶۸)
آن روز سرد در پارک (۱۹۶۹)
مش (۱۹۷۰)
مک‌کیب و خانم میلر (۱۹۷۱)
تصاویر (۱۹۷۲)
خداحافظی طولانی (۱۹۷۳)
نشویل (۱۹۷۵)
بوفالو بیل و سرخپوستان، یا درس تاریخ گاو نشسته (۱۹۷۶)
سه زن (۱۹۷۷)
یک عروسی (۱۹۷۸)
کوئینتت (۱۹۷۹)
سلامت (۱۹۸۰)
پاپای (۱۹۸۰)
آریا (۱۹۸۷)
بازیگر (۱۹۹۲)
برش‌های کوتاه (۱۹۹۳)
آماده پوشیدن (۱۹۹۴)
کانزاس سیتی (۱۹۹۶)
دکتر تی و زنان (۲۰۰۰)
گاسفورد پارک (۲۰۰۱)

مطلب مرتبط:  بيوگرافی تینا پاکروان
غکس های اینستاگرامی بیوگرافی رابرت آلتمن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه