بیوگرافی اریک رومر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی اریک رومر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ژان ماری موریس شررمعروف به اریک رومر نمایشنامه نویس و کارگردان و یک چهره کلیدی در سینمای موج نوی فرانسه بود(موج نوی سینمای فرانسه جنبشی در سینمای فرانسه است که در دهه ۱۹۵۰ به رهبری منتقدان جوان تحریریه مجله سینمایی کایه دو سینما در فرانسه شکل گرفت و به سایر نقاط دنیا سرایت یافت). او در اواخر سال ۱۹۴۰ شروع به نوشتن نقد فیلم کرد و، برای چند سال، سردبیر نشریه کایه دو سینما بود. او قبل از رسیدن به موفقیت های بین المللی در اواخر دهه ۱۹۶۰ در در تلویزیونیز موفقیت های بسیاری داشت.

زندگینامه اریک رومر

بیوگرافی اریک رومر

فعالیت هنری

اریک در سال ۱۹۲۰ در شهر نانسی فرانسه به دنیا آمد. سپس به پاریس نقل مکان کرد و در آنجا به به عنوان معلم ادبیات و روزنامه نگار مشغول به کار شد. در سال ۱۹۴۶، یک رمان با عنوان، الیزابت با نام مستعار گیلبرت کوردیرازاو منتشر شد. سپس شروع به نوشتن نقد و بررسی فیلم نمود و در سال ۱۹۴۸، دو مقاله ملی به چاپ رساند: “سینما، هنر فضا” در نشریه انتقادی ریوو دو سینما و “صحبتی درباره سینما” که در نشریه لس تمپ مدرن به چاپ رسید. هر دوی این مقالات، مانند دیگر کارگردانان موج نو، تحث تاثیر مبانی نظری بود که بعدها در نقدها و فیلم هایش به کار می برد.

سپس او با فرانسوا تروفو، ژاک ریوت، کلود شابرول، و ژان لوک گدار آشنا شد. در این دوران او نام «اریک رومر» را تحت تاثیر اریک فون اشتروهایم کارگردان اتریشی‌تبار، و ساکس رومر رمان‌نویس انگلیسی، برگزید.

شروع کار

در سال ۱۹۵۰، مدتی در نشریه گازت دو سینما و سپس در مجله معتبر کایه دو سینما مشغول به کار شد. در کایه، رومر شروع به توسعه نظریه فیلمپردازی کرد و نوعی فیلمبرداری که با ارائه وقایع دخالت نداشت را ارائه کرد. او نوشت: ” سینما یک هنر ممتاز است، زیرا ترین صادقانه دست نوشته های زیبایی جهان واقعی است. هنر هرگز نمی تواند واقعیت را بهبود بخشد. ” . همچنین در این سال، اولین فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری خود، خاطرات یک تبهکار را ساخت. دو سال بعد فیلم دیگری به نام دخترکوچولوهای بالغ را ساخت اما قبل از اتمام کار متوقف شد. او بیش از ۵۰ فیلم کوتاه با همکاری دوستانش ژاک ریوت و اگنس گیومه ویراستار، و ژان لوک گدار ساخت. او همچنین فیلم نامه ای برای فیلم گدار به نام همه پسرها پاتریک نامیده میشوند(۱۹۵۷) نوشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ۲۵بند

در سال ۱۹۵۶، او سرپرستی تحریریه کایه دو سینما را به مدت هفت سال سرعهده داشت.در همان سال، با همکاری کلود شابرول،کتاب هیچکاک، اولین ارزیابی جدی از کارگردانی را نوشت. این کتاب مدلی از نقد مولف همراه با تجزیه و تحلیل با توجه دقیق به جزئیات بود. اولین فیلم بلند او علامت شیر (۱۹۵۹)، داستان یک موسیقیدان فقیر است که پس از ناکامی در دریافت ارث مجبور به زندگی در خیابان ها است. این فیلم موفقیتی نداشت و حتی نتوانست هزینه ساختش را درآورد. در همین دوران، اعتبارش در کایه بخاطر فشار ریوت، والکروز و تروفو برای تاسیس بخش انتقادی در مجله کاهش یافت.

کار مجلات

برخی از سینماگران موج نو از طریق مجلات زیادی از کایه به خاطر ستایش بیش از حد سینمای هالیوود به جای سینمای نوپای فرانسه شکایت کردند. با این حال، رومر حاضر به اصلاح و تجدیدنظر درباره انتقادهای زیباشناختی خود نشد و سرانجام از کار برکنار شد. سپس بواسطه معرفی دوستانش موفق به کار در ORTF، واحد رادیو و تلویزیون ملی،شد. جایی که او برای چند سال کارگردانی بیش از یک دوجین فیلم را برعهده داشت.

سینما و فیلمسازی بیوگرافی اریک رومر

در سال ۱۹۶۲، یک سال قبل از ترک کایه، او با جوانی به نام باربت شرودر که از پول پدر ومادرش توانسته بود شرکت فیلم سازی “لس فیلم دو لوسانژ” را تاسیس کند، آشنا شد. او به شدت لومر را تحسین می کرد و به او پیشنهاد شاخت فیلم کوتاه دختری در شیرینی پزی مونژیا را داد. این فیلم اولین قسمت مجموعه “شش داستان اخلاقی” شد که در ده سال آینده تبدیل به مهمترین خروجی رومر شد. در سال های بعد، او با همکاری شرودر دومین داستان خود به نام شغل سوزان (۱۹۶۳) را ساخت. سرانجام در سال ۱۹۶۶ موفق شد تمام این شش داستان را بصورت رنگی کامل کند. این فیلم برنده جایزه خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین شد.موفقیتی که منجر به شهرت بین المللی رومر شد و از نظر مالی نیز کمک زیادی به او کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی ابراهیم ابراهیمیان

موفقیت او با فیلم شب من در منزل موئاد (۱۹۶۹)، با بازی ژان لویی ترنتینیان که داستان مردی را نشان می دهد که شب عروسیش به خاطر یک زن مطلقه زیبا ترک می کند.این فیلم نامزد اسکار برای بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمنامه شد و در آمریکا صروصدای زیادی کرد. قسمت های بعدی این داستان ها فیلم زانوی کلر (۱۹۷۰)، جایزه بهترین فیلم جشنواره سن‌سباستین را برد و عشق در بعد از ظهر(۱۹۷۲) موقعیت رومر را به عنوان استاد به تصویر کشیدن پرمایه تفکر و احساس تثبیت کرد . هر دوی این فیلم ها در مورد شخصیت های بحران زده ای است که مجبور به اتخاذ یک تصمیم اخلاقی بودند.

قصه های اخلاقی بیوگرافی اریک رومر

پس از قصه های اخلاقی، رومر دو فیلم مرگ ماری فون (۱۹۷۶)، بر اساس رمانی از هاینریش فن کلیس و فیلم پرسیوال،داستان جام شراب (۱۹۷۸) بر اساس نسخه خطی قرن ۱۲ از کرتین دو تروا ، را ساخت. فیلم پرسیوال که در آن بازیگرانی مطرح حضور داشتند و با شعر با یکدیگر صحبت می کردند مخاطبان زیادی را جذب نکرد.

رومر در سال ۱۹۸۱ با فیلم همسر خلبان، اولین فیلم از سری شش گانه دوبله شده کمدی، به سینمای معاصر برگشت. این فیلم با شوخی های طنزآمیز توانست در بین قشر متوسط فرانسه جا باز کند. تم این فیلم شامل خیانت، بی بندوباری و جستجو برای عشق بود. فیلم پولین در ساحل(۱۹۸۳) که درباره آرزوهای متناقض اشخاصی در تعطیلات تابستانی بود از فیلم قبلیش محبوب تر شد و فیلم شاعرانه پرتوی سبز (۱۹۸۶)، موفق به کسب جایزه شیر طلایی بهترین کارگردان در جشنواره فیلم ونیز و جایزهٔ فدراسیون بین‌المملی منتقدان فیلم در جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۸۶ شد. نکته جالب درباره فیلم پرتوی سبز اینست که بیشتر دیالوگ‌های آن ، فی‌البداهه است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سمیرا حسن پور

رومر در سال ۱۹۹۰،شروع به ساخت سومین مجموعه خود به نام قصه های چهارفصل کرد. این مجموعه شامل فیلم های داستان بهار(۱۹۹۰)، داستان تابستان(۱۹۹۲)، داستان پاییز(۱۹۹۶)، داستان زمستان(۱۹۹۸)، بود. هر یک از این چهار فیلم در زمان های مختلف سال متناظر با فصل های مختلف ساخته شده است. شخصیت اصلی در هر فیلم در مقابله با یک بحران عاطفی قرار می گیرد و فیلم خوشبینانه و با نگاهی امیدوارانه به آینده به پایان می رسد.

بانو و دوک

فیلم بعدی او بانو و دوک (۲۰۰۱) یکی دیگر از شگفتی های اوست. این فیلم درامی تاریخی، در زمان انقلاب فرانسه،با استفاده از تکنولوژی دیجیتال برش لبه ، با بازیگران آمیخته با نقاشی پس زمینه است. فیلم بعدی او سه عامل(۲۰۰۵)، که داستان آن در آستانه جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد، و آخرین فیلمش، داستان عاشقانه آستریا و سلادون(۲۰۰۷) بر اساس رمان قرن ۱۷ از اونوره دی اورفه بود که در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

از ویژگی‌های بارز فیلم‌های اوکه به گفته خودش به رمان شبیه است،

شخصیت‌محوری و استفاده از دیالوگ‌های طولانی غالباً متکی بر پیچیدگی‌های روابط زن و مرد،

ساده و عاری از زرق و برق و با روایاتی درهم آمیخته از عشق و خیانت ‌است.

فیلم‌شناسی

نشانه اسد ۱۹۵۹
شش حکایت اخلاقی شامل:
دختر نانوای مونسو (۱۹۶۳)
حرفه سوزان (۱۹۶۳)
کلکسیونر (۱۹۶۷)
شب من در منزل مود(۱۹۶۹) که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد
زانوی کلر در سال ۱۹۷۰ جایزه بهترین فیلم جشنواره سن‌سباستین را برد
عشق در بعدازظهر (۱۹۷۲)
پائولین در ساحل ۱۹۸۳
پرتو سبز (۱۹۸۶)
یک قصه بهاری ۱۹۹۰
داستان زمستان ۱۹۹۲

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی اریک رومر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه