بیوگرافی جولی تایمور

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جولی تایمور به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جولی تایمور، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس،بازیگر و طراح آمریکایی که به عنوان کارگردان تئاتر و اپرا نیز فعالیت می کند. او که به عنوان نیروی خلاق پشت تولیدات متعددی از جمله شیر شاه تئاتر برادوی (در منطقهٔ تئاتری خیابان برادوی، در منهتنِ نیویورک که محل اجرای بهترین نمایش‌های تجاری در میان کشورهای انگلیسی‌زبان است) می باشد. او همچنین از استعدادهای رویایی خودش برای ساخت چندین فیلم بلند از جمله فریدا (۲۰۰۲) و در سراسر جهان (۲۰۰۷) استفاده کرده است.

زندگینامه جولی تایمور

بیوگرافی جولی تایمور

فعالیت هنری

وی متولد ۱۵ دسامبر سال ۱۹۵۲، در بوستون، ماساچوست است. در حالی که در در نیوتن ماساچوست بزرگ می شد عشقش به تئاتر و نمایش زیاد شد. علاقه اش به تئاتر باعث شد به یک شرکت تئاتر در بوستون ملحق شود. او همچنین به فرهنگ های دیگر ملل نیز علاقه زیادی داشت و زمانی که ۵ سال داشت در هند و سری لانکا قسمتی از فعالیت های آموزشی و پرورشی خود را گذراند.

بعد از اتمام دبیرستان به پاریس رفت تا در کنار ژاک لکوک به مطالع هنر پانتومیم بپردازد. همچنین ، این سفر مقدمه ای بر تئاتر ماسک و خیمه شب بازی، که بعدها در کار او ظهور پیدا کردند. پس از فارغ التحصیلی از کالج اوبرلین در سال ۱۹۷۴، تایمور با یک کمک هزینه تحصیلی به آسیا سفر کرد. او به اندونزی، ژاپن، بالی و جاوا سفر کرد و حتی بعد از پایان برنامه سفرش در آسیا ماند. در بالی، تایمور شرکت تئاتر خودش به نام، تئاتر لوح را تاسیس کرد. او که به شدت از تاثیر تئاتر در جوامع و مردم تحت تاثیر قرار گرفته بود در محاصبه ای گفت : “من این واقعیت را دریافتم که تئاتر بخشی از زندگی روزمره مردم است” .

مطلب مرتبط:  بیوگرافی چندلر ریگز
بازگشت به ایالات متحده

در بازگشتش به ایالات متحده در سال ۱۹۸۰، تایمور به دنبال یک شغل در تئاتر مشغول شد. او جایزه طراحی تئاتر بال آمریکا را برای طراحی منظره، صحنه و لباس، و عروسک خیمه شب بازی را برای نمایش هگاداه بدست آورد.او در سال ۱۹۸۴، در تئاتری ۶۰ دقیقه ای که نسخه ای از نمایش معروف رویای شب نیمه تابستان هست، حضور داشت. دو سال بعد اولین نمایش شکسپیر خود به نام طوفان را بر روی صحنه برد. او همچنین سه نمایش رام کردن زن سرکش، تیتوس آندرونیکوس و پرنده سبز را به نمایش گذاشت. همچنین در سال ۱۹۸۸ جایزه هوس را برای مفهوم تئاتر عروسکی و خیمه شب بازی برنده شد.

او همچنین این نمایش را کارگردانی کرد و یک کتاب برای این نمایش موزیکال با الهام از داستان هوریکیو خویروگا نوشت. در سال ۱۹۹۱، او جایزه معتبر مک آرتور را برای فعالیت تئاتر خودش کسب کرد. همچنین دو جایزه اوبی، اولین جایزه سالانه دوروتی بی چندلر در تئاتر و جایزه هنرهای خلاق براندیس را از آن خود کرده است.

بزرگترین افتخار هنری

بزرگترین افتخار هنری تایمور کارگردانی نمایش موزیکال شیر شاه (۱۹۹۷)، با اقتباس از انمیشن آن در تئاتر برادوی می باشد. تایمور دو جایزه تونی را برای کار خود را در شیر شاه، یکی برای کارگردانی و دیگری برای طراحی صحنه و لباس را دریافت کرد، و او را اولین زنی کرد که موفق به دریافت جایزه تونی برای کارگردانی یک فیلم موزیکال شده است. موسیقی های تلفیقی جالب بازیگران و عروسک یکی از عوامل موفق این نمایش می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی عبدالحسین مختاباد

تایمور نخستین فیلم خود، تیتوس، را در سال ۱۹۹۹ کارگردانی کرد. این فیلم بر پایه یکی از نمایشنامه های کترشناخته شده شکسپیر و با بازی آنتونی هاپکینز، جسیکا لنک درباره داستان های خشونت آمیز تیتوس آندرونیکوس، در مورد انتقام است. در فیلم بعدی او، تایمور با سلما هایک، هنرپیشه زن معروف در فیلم زندگینامه ای فریدا (۲۰۰۲) کار کرده است.

سایر نقش ها

هایک در نقش یک هنرمند مشهور مکزیکی به نام فریدا کالو است که با درد مزمن از یک تصادف اتوبوس وحشتناک رنج می کشد و همچنین با رابطه پرازآشوب خودش را با دیوارنگار مکزیکی دیگو ریورا (با بازی آلفرد مولینا) دست و پنجه نرم می کند. هایک برای بازی در این نقش نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین هنرپیشهٔ نقش اول زن شد . در این فیلم هنرمندان دیگری همچون آلفرد مولینا و آنتونیو باندراس نیز حضور دارند. تایمور همچنین در این فیلم برای نوشتن شعری به نام “آن را آبی بسوزان” با گولندنتال همکاری نمود. این آهنگ نامزد دریافت جایزه اسکار شد. در مجموع، فریدا شش نامزدی جایزه اسکار بده دست آورد که توانست جایزه بهترین گریم و بهترین موسیقی فیلم توسط گولندنتال را به دست آورد.

فیلم بعدی او در سراسر جهان (۲۰۰۷)، فیلمی در سبک رمانتیک، موزیکال و درام با بازی جیم استرجس، ایوان ریچل وود داستان دو عاشق در سال ۱۹۶۰ می باشد. این فیلم در بیش از ۷۰ لوکیشن، با بیش از ۵۰۰۰ لباس و ۳۰۰ رقصنده، شمار زیادی عروسکهای بزرگ، ماسک، طراح رقص، ومملواز جلوه های ویژه و انیمیشن ساخته شد. طوفان، فیلم بعدی او در سبک کمدی رمانتیک و کمدی-درام است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. او همچنین در سال ۲۰۱۱، نمایشنامه موزیکال مردعنکبوتی را در برادوی بر روی صحنه برد.
آخرین فیلم این کارگردان رویای شب نیمه تابستان (۲۰۰۴)، بر پایه نمایشنامه‌ای کمدی اثر ویلیام شکسپیر که در حدود سال‌های ۱۵۹۶-۱۵۹۴ نوشته شده‌است، می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بهزاد فراهانی
فیلم‌شناسی

Fool’s Fire (۱۹۹۲) (تلویزیون)
Oedipus rex (۱۹۹۳ (اپرا)
تیتوس (۱۹۹۹)
فریدا (۲۰۰۲)
از این سو تا آن سوی دنیا (۲۰۰۷)
طوفان (۲۰۱۰)
رؤیای شب نیمه تابستان (۲۰۱۴)

تاریخ تولد: ۱۵ دسامبر ۱۹۵۲ (سن ۶۷ سال)، نیوتون، ماساچوست، آمریکا
شریک: الیوت گلدنتال (۱۹۸۲–)
کتاب‌ها: Julie Taymor, Playing with Fire: Theater, Opera, Film
جوایز: جایزهٔ تونی برای بهترین کارگردانی موزیکال
نمایش‌نامه‌ها: The Lion King، Spider-Man: Turn Off the Dark

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جولی تایمور
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه