بیوگرافی داگ لیمان

4 سال پیش
بیوگرافی داگ لیمان
Rate this post

بیوگرافی داگ لیمان به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 داگلاس اریک لیمان تهیه‌کننده، کارگردان، و مدیر فیلم‌برداری اهل ایالات متحده آمریکا، که با فیلم هایی همچون هویت بورن (۲۰۰۲)، آقا و خانم اسمیت (۲۰۰۵)، جهنده (۲۰۰۸) و لبهٔ فردا (۲۰۱۴) شناخته شده می باشد.

زندگینامه داگ لیمان

بیوگرافی داگ لیمان

فعالیت هنری

لیمان در ۲۴ ژوئیهٔ ۱۹۶۵ در شهر نیویورک در خانواده ای یهودی به دنیا آمد. مادرش آلن، نقاش و نویسنده، و پدرش آرتور ال لیمان یک وکیل خوب خدمات عمومی بود که به عنوان مشاور ارشد برای جلسات مجلس سنا ضد ایران نیز خدمت می کرد. لیمان در حالی که هنوز در دبیرستان مشغول بود، شروع به ساخت فیلم های کوتاه کرد و بعد از آن در مرکز بین المللی عکاسی در شهر نیویورک ادامه تحصیل داد.

سپس او علاوه به کمک در ساخت ایستگاه تلویزیونی دانشجویی BTV به عنوان اولین مدیر ایستگاه نیز مشغول به کار شد. با کمک هزینه های زیادی که از طریق ارتباطات پدرش با بنیاد CBS، او جزء موسسان انجمن ملی گویندگان دانشجو(NACB) شد.فعالیت این انجمن آماده سازی دانشجویان برای گویندگی در ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی در سال ۱۹۸۸ بود. سپس لیمان تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، جایی که اولین پروژه خود را در سال ۱۹۹۳ به دست گرفت، ادامه داد و توانست فیلم کمدی- هیجان انگیز، پذیرش(۱۹۹۴) را بسازد.

لیمان در سال ۱۹۹۶،پس از آنکه به درخواست چند استدیو برای بازیگری جواب رد داده بود، کارگردانی فیلم هوسرانان به نویسندگی جان فارئو را بر عهده گرفت. این فیلم کمدی درباره تلاس بازیگران در اجتماع باشگاه لوس آنجلس می باشد. این فیلم با بودجه ۲۵۰ هزار دلاری به فروشی بالغ بر ۴ میلیون دلار دست یافت. فیلم بعدی او، برو(۱۹۹۹)، وقایع معامله مواد مخدر در یک شب را از سه زاویه مختلف نشان می دهد. این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم اسپریت شد. این فیلم با بودجه ۶ میلیون دلاری به فروشی بالغ بر ۲۸ میلیون دلار دست یافت. او درسال ۱۹۹۹ یک آگهی تجاری برای نایک با تیم تایگر وودز ساخت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کریس پرت
هویت بورن بیوگرافی داگ لیمان

اوج موفقیت لیمان در سال ۲۰۰۲ با فیلم هویت بورن به نویسندگی تونی گیلروی و ویلیام بلیک هیرون و بازی مت دیمون، فرانکا پوتنته، برایان کوکس بود. این اولین قسمت در مجموعه فیلم‌های بورن به حساب می‌آید. داستان این فیلم درباره جیسون بورن مامور سازمان اطلاعاتی است که حافظه خودش را در اثر غرق شدن از دست می دهد و به دنبال شناسایی هویت خود با مامورین سازمان درگیر می شود. این فیلم نامزد بهترین فیلم اکشن-ماجراجویی در جشنواره فیلم های علمی-تخیلی آمریکا در سال ۲۰۰۳ شد و توانست با بودجه ساخت ۶۰ میلیون دلار، به فروش ۱۲۱ میلیون دلاری برسد.

فیلم بعدی او آقا و خانم (۲۰۰۵)، فیلمی کمدی رمانتیک به نویسندگی سیمون کینبرگ با بازی برد پیت و آنجلینا جولی می باشد. داستان این فیلم درباره دو مامور مخفی آدم کش که زن و شوهر هستندو شغل خودشان را از همدیگر پنهان می کنند، تا اینکه در یک ماموریت به هویت همدیگر پی برده و سعی می کنند همدیگر را بکشند. موفقیت تجاری این فیلم درآمد ۴۷۸ هزار دلاری را برای آن به ارمغان داشت.

سپس یک سال بعد او کارگردانی یک اپیزود از سریال سرقت را بر عهده گرفت. فیلم بلند بعدی او جهنده فیلمی علمی تخیلی محصول سال ۲۰۰۸ با بازی هایدن کریستنسن و جیمی بل است. این فیلم داستان پسر جوانی با قابلیت انتقال به نقاط دوردست را بیان می کند که به یکباره خود را در میان یک جنگ باستانی می بیند. این فیلم نتوانست به فروش خوبی دست پیدا کند و منتقدین دید خوبی نسبت به آن نداشتند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بندیک وانگ
بازی منصفانه

فیلم بلند بعدی لیمان بازی منصفانه(۲۰۱۰) نام دارد که فیملی دلهره آور با بازی نائومی واتس و شان پن داستان زندگی والری پلیم مامور سیا را پس از کشف رخنه کردن هویتش به بیرون از سازمان توسط دولت نشان می دهد. این فیلم با بودجه ای ۲۲ میلیون دلاری تنها توانست ۹ میلیون دلار در آمریکا فروش داشته باشد. همچنین فیلم نامزد دریافت بهترین کارگردانی در جشنواره کن ۲۰۱۰ شد.

آخرین فیلم بلند لیمان لبهٔ فردا(۲۰۱۴) نام دارد که در ژانر علمی تخیلی با بازی ستارگانی چون تام کروز و امیلی بلانت ساخته شده است. ماجرای این فیلم که در زمان آینده و هجوم بیگانگان به زمین رخ می دهدف درباره یک افسر روابط عمومی آمریکاست که بدون هیچ تجربه ای به میدان نبرد می رود و با کشتن یکی از رهبران بیگانگان قابلیتی پیدا میکند که با هر بار مرگ به روز قبل از جنگ باز می گردد.تام کروز در این فیلم تمام بدلکاری ها را خودش انجام میداد. این فیلم که توسط برادران وارنر ساخته شد بیش از ۳۷۰ میلیون دلار در اکران جهانی فروش داشت و نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد.

فیلمشناسی
هویت بورن (۲۰۰۲)
آقا و خانم اسمیت (۲۰۰۵)
جهنده (۲۰۰۸)
بازی منصفانه (۲۰۱۰)
لبهٔ فردا (۲۰۱۴)
ساخت آمریکا (۲۰۱۷)

تاریخ تولد:
۲۴ ژوئیهٔ ۱۹۶۵ (سن ۵۴ سال)، نیویورک، ایالت نیویورک، آمریکا
نمایش‌های تلویزیونی:
Captive
آموزش:
International Center of Photography School
جوایز:
جایزهٔ سینمایی ام‌تی‌وی برای بهترین فیلم‌ساز تازه‌کار، Shorty Industry Award for Best Use of Gamification
والدین:
آرتور اِل. لیمان، الن لیمان

مطلب مرتبط:  بیوگرافی دونگ یو زو
عکس های اینستاگرامی بیوگرافی داگ لیمان
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه