بیوگرافی دیوید آیر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی دیوید آیر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 دیوید آیر فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، و تهیه‌کننده آمریکایی است که به خاطر نویسندگی فیلم روز آموزش (۲۰۰۱) شناخته‌شده می‌باشد. او همچنین کارگردانی فیلم‌های مطرحی از جمله زمان‌های خشن (۲۰۰۵)، پادشاهان خیابان (۲۰۰۸)، آخرین گشت (۲۰۱۲)، خرابکاری (۲۰۱۴)، خشم (۲۰۱۴)، و جوخه خودکشی (۲۰۱۶) را بر عهده داشته است.

زندگینامه دیوید آیر

بیوگرافی دیوید آیر

فعالیت هنری

آیر در ۱۸ ژانویه ۱۹۶۸ در شمپین ایلینوی، به دنیا آمد. پس از چندین نقل مکان از شهرهای مختلف در مریلند ساکن شدند، جایی که زمانی که نوجوان بود از خانه توسط پدر و مادرش رانده شد. آیر سپس با پسر عموی خود در لس‌آنجلس، کالیفرنیا زندگی کرد. آنها در جنوب مرکزی لس آنجلس زندگی می‌کردند و همین مکان الهام بخش او برای بسیاری از فیلم‌های او شد. مدتی بعد در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان ملوان زیر دریایی ثبت نام کرد. او نیز مانند شایا لابوف که ستاره فیلم خشم او بود یک مسیحی کاملاً متعهد به شمار می‌آید.

اولین فیلمنامه آیر، ماهی مرکب، بر پایه تجارب خود در زمانی که ملوان زیردریایی ایالات متحده نیروی دریایی بود. او از تجربه خدمت خود در نیروی دریایی ایالات متحده به بازنویسی این فیلم نامه پرداخت و فیلم یجان انگیز زیردریایی U-571 (2001) از روی این فیلم نامه ساخته شد. بعد آر این کار او در نوشتن فیلم نامه سریع و خشمگین در سال ۲۰۰۱ همکاری کرد.

او برای نوشتن فیلم نامه درام جنایی آبی تیره (۲۰۰۲) دست به تحقیقاتی در اداره پلیس لس آنجلس زد و این موضوع به نوشتن فیلمنامه برجسته‌ترین خود، روز آموزش منجر شد. این فیلم به کارگردانی آنتونی فاکو، ماجراهای رخ داده در مورد دو مأمور اداره پلیس لس آنجلس در مدت یک روز می‌باشد. فیلم بازخورد خوبی در میان منتقدان داشت و دنزل واشنگتن توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سال ۲۰۰۱ کسب کند. سپس او فیلم نامه گروه ضربت (۲۰۰۳) را که توسط کلارک جانسون کارگردانی شد، را نوشت.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی احمد نجفی
اولین تجربه کارگردانی

اولین تجربه کارگردانی آیر، فیلم زمان‌های خشن (۲۰۰۵) بود. این فیلم جنایی که آیر نویسندگی و تهیه کنندگی آنرا نیز بر عهده داشت با بازی کریستین بیل و فردی رودریگز داستان دو دوست صمیمی در جنوب مرکزی لس آنجلس را نشان می‌دهد که بین آنها خصومتی سخت رخ می‌دهد. همچنین این فیلم نشان می‌دهد که چگونه مصرف مواد مخدر و تجربیات جنگ‌های گذشته بر زندگی عادی مردم تاثیرگذار است. فیلم بعدی او سلاطین خیابان (۲۰۰۸) می‌باشد که یک فیلم اکشن جنایی با بازی کیانو ریوز، فارست ویتاکر، داستان تام لودلا، افسر اداره پلیس لس‌آنجلس است که پس از مرگ همسرش زندگی حرفه‌ای او نیز تغییر می‌کند.

آیر بعد از چند سال فیلم نامه آخرین گشت (۲۰۱۲) را نوشت و خود نیز کارگردانی آن را بر عهده گرفت. این فیلم فیلم مهیج-درام روایتی از زندگی شغلی دو افسر وظیفه‌شناس پلیس لس‌آنجلس در حوزه کاری لس‌آنجلس جنوبی می‌باشد. این فیلم به عنوان چهارمین فیلم برتر سال ۲۰۱۲ معرفی شد، و از دید راجر ایبرت منتقد فیلم در روزنامه شیکاگو سان-تایمز یکی از بهترین فیلم‌های پلیس در سال‌های اخیر، نامگذاری شد. ایر فیلم‌نامه این فیلم را در ۶ روز نوشت. فیلم بعدی او تریلر جنایی خرابکاری (۲۰۱۴)، بود. با وجود بازی آرنولد شوارتزنگر، این فیلم با بودجه ۳۵ میلیون دلاری تنها ۱۸ میلیون دلار فروش داشت.

یکی از بهترین فیلم‌ها

یکی از بهترین فیلم‌های او فیلم خشم (۲۰۱۴) با بازی برد پیت، شایا لابوف، جیسون ایساکس می‌باشد. این فیلم جنگی است که اتفاقات آن در ماه‌های آخر جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد. در این فیلم یک گروهبان نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا به نام واردَدی با بازی بردپیت فرماندهی یک تانک شِرمن به نام خشم را با پنج نفر سرنشین بر عهده دارد. واردَدی و افرادش با مقاومت در مقابل حمله نازی‌ها، منجر به پیروزی متفقین در یکی از مهم‌ترین جنگ‌های آن زمان می‌شوند. این فیلم نامزد بسیاری از جوایز بین‌المللی شد و توانست از بین آنها جایزه فیلم هالیوود در سال ۲۰۱۴ را ببرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی میدشن ایمیک

او در سال ۲۰۱۶، نویسندگی و کارگردانی فیلمی اقتباسی از کمیک جوخه خودکشی را بر عهده گرفت. این فیلم قهرمانانه بر پایه گروهی ضد قهرمان به همین نام در کمیک‌بوک‌های شرکت دی‌سی کامیکس ساخته شده است که بازیگرانی همچون ویل اسمیت، جرد لتو، مارگوت رابی، در آن به ایفای نقش پرداختند. این فیلم با وجود دریافت نقدهایی منفی توانست به فروش خوب ۷۲۰ میلیون دلار دست پیدا کند.

آیر در آخرین پروژه سینمایی خود ساخت یک داستان هیجان انگیز پلیسی معاصر با عناصر فانتزی به نام روشن (۲۰۱۷) را در دست دارد. این فیلم با بازی ویل اسمیت با فیلم نامه نوشته شده توسط مکس لندیس که آیر خود بازنویسی آن را انجام داده است، ساخته می‌شود. فیلم برداری این فیلم با بودجه ۹۰ میلیون دلاری در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶، شروع شده ولی تاکنون بخشی کوچکی از آن در لس آنجلس فیلم برداری شده است.

تاریخ تولد:
۱۸ ژانویهٔ ۱۹۶۸ (سن ۵۲ سال)، شمپین، ایلینوی، آمریکا
همسر:
ماریا آیر (ازدواج ۲۰۰۲)
سابقه خدمت:
۱۹۸۸–۱۹۸۶
خدمت/شاخه:
نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا
نمایش‌های تلویزیونی:
Fury: Extras

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دیوید آیر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه