بیوگرافی تام هوپر

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی تام هوپر به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 توماس جورج تام هوپر کارگردان بریتانیایی سینما و تلویزیون می باشد. او که از ۱۳ سالگی در عرصه فیلم سازی فعالیت داشت تا کنون تعداد زیادی اپیزود از سریال های مختلفی از جمله بایکر گراو،الیزابت، جان آدامز را کارگردانی کرده است.فیلم سخنرانی پادشاه(۲۰۱۰) او در سال ۲۰۱۱ در هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اوریژینال شد. همچنین این فیلم برنده جوایز مختلف دیگری از جمله بهترین کارگردان سال ۲۰۱۰ بریتانیا، جایزه انجمن کارگردانان آمریکا، بهترین فیلم بریتانیایی بفتا و . . . شده است.

زندگینامه تام هوپر

بیوگرافی تام هوپر

فعالیت هنری

تام هوپر در ۱ ژانویهٔ سال ۱۹۷۲ در لندن، انگلستان، به دنیا آمد. پدرش ریچارد یک تاجر انگلیسی ومادرش مردیت، یک نویسنده استرالیایی بود. هوپر در مدرسه هایگیت که در آنجا به تئاتر علاقه مند شد، و مدرسه وستمینستر تحصیل کرد. در سن ۱۲ سالگی، هوپر پس از خواندن کتابی با عنوان چگونه می توان فیلم و برنامه تلویزیون ساخت، تصمیم گرفت کارگردان شود. او با مطالعه نشریاتی از قبیل یک دوربین نوشته هریس وات توانست در ۱۳ سالگی اولین فیلمش با عنوان سگ فراری را با استفاده از یک دوربین ۱۶ میلیمتری که عمویش داده بود بسازد.

یک سال بعد در سن ۱۴ سالگی، فیلم دیگرش به نام کت بمب افکن در رقابت فیلم سازان جوان بی بی سی دوم شد. این فیلم با بازی بردارش داستان نوجوانی است که یک کت خلبانان بمب افکن مربوط و عکس هایی مخفی را پیدا کرده و از راز مرگ پدربزگش که در جنگ جهانی دوم کشته شده خبردار می شود. دیگر فیلم کوتاهش به نام حومه شهر، هولوکاست هسته ای را به تصویر می کشد. در ۱۶ سالگی نمایشنامه ای را برای اولین فیلم کوتاه حرفه ای خود به نام چهره های نقاشی شده نوشت. بعد از دو سال تلاش برای تهیه هزینه های فیلم و با کمک کارگردان پاول ویلند این فیلم ساخته شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی زاک افرون
کارگردانی

هوپر نویسندگی، تولید، کارگردانی و ویرایش این فیلم را برعهده داشت و آن را به کانال ۴ تلویزیون فروخت و در سال ۱۹۹۲ پخش شد و همچنین در ۳۵امین جشنواره فیلم لندن اکران کوتاهی داشت. بعد از یک سال فاصله برای تامین مالی فیلمچهره های نقاشی شده، هوپر در دانشگاه کالج آکسفورد به تحصیل رشته انگلیسی پرداخت. سپس او به جامعه نمایشی دانشگاه آکسفورد، پیوست و با کارگردانی چند نمایش و ویدیوهای تبلیغاتی درآمدی کسب کرد.

پس از فارغ التحصیلی از آکسفورد، هوپر بیشتر کارگردانی تبلیغات تلویزیونی را انجام می داد، به همان شیوه ای که ریدلی اسکات، تونی اسکات و هیو هادسون انجام داده بودند. او توسط پدرش به تهیه کننده تلویزیونی متی رابینسون، که هوپر را برای اولین کار کارگردانی تلویزیون راهنمایی کرد، معرفی شد. او یک قسمت از سریال سه راهی تاین را در سال ۱۹۹۷، چهارقسمت از مجموعه تلویزیونی کودکان بی بی سی به نام بیشه بایکر و اولین قسمت از سریال آبکی بی‌بی‌سی وان به نام ایست اندر را کارگردانی کرد. قسمتهایی دیگراین سریال که بین سالهای ۹۸ تا ۲۰۰۰ توسط هوپر کارگردانی شد بفتای بهترین فیلم آبکی در سال ۲۰۰ را بدست آورد.

در سال ۱۹۹۹، هوپر دو قسمت از مجموعه تلویزیونی کمدی درام پای سرد را در تلویزیون گرانادا کارگردانی کرد، که او را به سمت ساخت فیلم هایی با بودجه بشتر سوق داد. در سال ۲۰۰۰، دو قسمت اول سریال عشق در آب و هوایی سرد را بر اساس رمان نانسی میتفورد به نام جستجوی عشق و عشق در آب و هوایی سرد، را کارگردانی کرد. در سال ۲۰۰۲، هوپر سریال درام دانیل دروندا را با اقتباس از رمان جورج الیوت ساخت. پس از آن به تلویزیون گرانادا برگشت تا سریالی به نام آخرین شاهد را کارگردانی کند.

اولین فیلم بلند

اولین فیلم بلندی که هوپر کارگردانی کرد فیلمی با همکاری کمیسیون حقیقت و آشتی آفریقای جنوبی به نام گردوغبار قرمز(۲۰۰۴) با بازی هیلاری سوانک، چیوتل اجیوفور و جیمی بارتلت بود. این فیلم داستان وكیل‌ دادگستری‌ شهر نیویورک به نام سارا بارکانت است که در آفریقای جنوبی بزرگ شده و به محل زندگی دوران کودکیش بر میگردد تا برای الکس پوندو، یک سیاستمدار سیاه پوست اهل آفریقای جنوبی که در دوران نفاق و جدایى بین سیاه پوستان و سفید پوستان افریقاى جنوبى شکنجه شده بود، وساطت کند. زمانی که این فیلم اکران شد این موضوع فاش شد که آمریکایی ها و بریتانیایی شکنجه گر هستند و ناراحتی زیادی برای مخاطبان بوجود آمد. این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین درام تلویزیونی در مراسم بفتای سال ۲۰۰۵ شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی محمد شمس

پس از ساخت چندین سریال تلویزیونی دیگر به نامهای الیزابت اول و جان آدامز فیلم بلندی به نام ایالت جهنمی(۲۰۰۹) را کارگردانی کرد که فیلمی ورزشی درام با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته پیتر مورگان بود. این فیلم یک نسخه داستانی از ۴۴ روز آشفتگی مدیر انگلیسی فوتبال برایان کلاف به عنوان مدیر تیم لیدز یونایتد بود. هوپر کار بر روی فیلم بعدی خود، سخنرانی پادشاه(۲۰۱۰)، را در همان سال آغاز کرد. این فیلم در ژانر درام تاریخی بر پایه فیلم‌نامه دیوید سایدلر است. این فیلم جوایز متعددی از جمله جایزه برگزیده تماشاگران در جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۰، جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اوریژینال در هشتاد و سومین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۱۱ شد.

زندگی جرج ششم

این فیلم درباره بخشی از زندگی جرج ششم، پادشاه بریتانیا و پدر الیزابت دوم ملکه فعلی این کشور، است که دچار لکنت زبان بود. هوپر کالین فرث در نقش جرج ششم و جفری راش در نقش لیونل لوگ سه هفته صرف خواندن فیلمنامه و تمرین دریالوگ ها می کردند. این فیلم مورد توجه منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. همچنین این فیلم با بودجه ۸ میلیون پوندی فروشی بالغ بر ۴۱۴ میلیون دلار داشت.

مرد آهنی ۳

بعد از اینکه پیشنهاد کارگردانی مرد آهنی ۳ را رد کرد، فیلم بی‌نوایان(۲۰۱۲) را بر اساس رمان مشهور بی‌نوایان اثر نویسنده فرانسوی، ویکتور هوگو ساخت. این فیلم موزیکال با بازی هیو جکن، راسل کرو، آن هاتاوی، در سال ۲۰۱۳، در ۸ رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هنری نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد که در سه رشتهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین گریم و بهترین ترکیب صدا این جایزه را به دست آورد. همچنین جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال را در سال ۲۰۱۲ از آن خود کرد.
آخرین فیلم بلند هوپر، دختر دانمارکی(۲۰۱۵) بر پایه کتاب دختر دانمارکی اثردیوید ابرشوف می باشد که از زندگی واقعی دو هنرمند به نام‌های «لیلی البه» و «گردا وگنر» الهام گرفته شده است.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی حسام مزینانی

ادی ردمین در نقش لیلی البه و آلیسیا ویکاندر در نقش گردا وگنر در این فیلم نقش آفرینی می کنند. این فیلم داستان زندگی و تغییر جنسیت لیلی البه است که جزء اولین افراد تحت عمل جراحی تغییر جنسیت، می باشد. هر دو ستاره این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شدند و و آلیسیا ویکاندر توانست برنده جایزه بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن شود. در کل نظر منتقدان به طور کلی در مورد فیلم مثبت بود. این فیلم با بودجه ۱۵ میلیون دلاری در حدود ۵۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت.

فیلم‌شناسی

فهرست برخی از فیلم‌هایی که تام هوپر در آن‌ها کارگردانی کرده‌است:

یونایتد لعنتی (۲۰۰۹)
سخنرانی پادشاه (۲۰۱۰)
بینوایان (۲۰۱۲)
دختر دانمارکی (۲۰۱۵)
گربه ها (۲۰۱۹)

تاریخ تولد:
۵ اکتبر ۱۹۷۲ (سن ۴۷ سال)، لندن، بریتانیا
جوایز:
جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی
نامزد دریافت جایزه:
شیر طلایی
آموزش:
یونیورسیتی کالج٬ آکسفورد (۱۹۹۱)، مدرسه وست مینستر، Highgate School
والدین:
ریچارد هوپر، مردیث هوپر

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تام هوپر
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه