بیوگرافی دانا رید

4 سال پیش
بیوگرافی دانا رید
4.9/5 - (207 امتیاز)

بیوگرافی دانا رید به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 دونا بیلی مولنگر در ۲۷ ژانویه ، ۱۹۲۱ در ایوا بدنیا آمد. بزرگترین فرزند از میان ۵ بچه بود. در سن ۱۶ سالگی هرتلند آمریکایی را برای رفتن به کالجی در لس آنجلس رها کرد. در آن زمان نامش را ملکه ی کمپ گذاشته بودند ، عکاسهایش نیز در صفحه ی اولی مجله لس آنجلس تایمز چاپ میشد. زیبای برجسته برای کار در استودیویی آماده شد. بعد از دادن تست های لازم برای MGM قرار خود را با آنجا امضا کرد.

زندگینامه دانا رید

بیوگرافی دانا رید

فعالیت هنری

اولین بار در سال ۱۹۴۱ در برنامه ای تجاری با نقشی حمایتی در ” Shadow of the Thin Man” حضور یافت ، در این برنامه کسانی مانند ، ویلیام پائول و میرنا لو نیز بازی کرده اند. بعد نیز در ” Babes on Broadway” در کنار مایکی رونی و جودی گارلند بازی کرد. این دو پروژه نشان داد که بازیگر موفقی است. کمی بعد ، موفقیت دیگری را با بازی در قسمتی از برنامه هایی معروفی مانند ” Calling Dr. Gillespie (1942)” و ” See Here, Private Hargrove (1944)” بدست آورد. در سال ۱۹۴۵ ، او در اولین نقش خاص خود ( گلادی هالوارد) در بازساخت اسکار ” The Picture of Dorian Gray” بازی کرد ، این فیلم توانست تحسین های زیادی را بدست آورد.

بعد از چندین سال ، او بعدن در فیلم مستقل ” It’s a Wonderful Life (1946)” حضور یافت. ، این فیلم دونا را در نقش همسر جیمی استوارت نشان میداد. او سالهایی را در پروژه های نه چندان بزرگ گذراند ، بعد نیز در سال ۱۹۵۶ ، در باز ساخت از برنامه ای تئاتری حضور یافت ، در زمانی که در تیم بازیگران فیلم ” From Here to Eternity (1953)” در نقش آلما بود. در سال ۱۹۵۴ این فیلم توانست جایزه ی اسکار را ببرد ، هشت جایزه ی اسکار یکی هم شامل دونا بخاطر بهترین بازیگر زن میشد.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی رزیتا غفاری
تئاتر بیوگرافی دانا رید

حرفه ی دونا تا آن زمان منحصر به تئاتر ماند. در نتیجه ، دونا و همسرش تصمیم گرفتند تا شرکت خود را راه اندازی کنند ، تودون پردواکشن. این زوج موفقیت های او را در فیلم ها ترجمه کردند و در تلویزین بکار بردند. این شرکت اولین بار ” The Donna Reed Show (1958-66)” پخش کرد ، این برنامه نشان داد که دونا یک بازیگر زن موفق است و میتواند چه کار هایی انجام دهد. در سال ۱۹۵۸ ، سیتکام خانوادگی به پخش رسید تا مادری آمریکایی را به نمایش در آورد. این سریال نیز به مدت ۸ سال پخش شد ، توانست نامزدی امی اوارد را بدست آورد.

در سال ۱۹۶۶ ، شبکه ABC این سریال را تمام کرد ، این سریال یکی از قسمت های پروژه های فراموش نشدنی تلویزیون میباشد. گرچه در سال ۱۹۸۴ ، او قرار دادی سه ساله برای نقش میس الی با سریال معروف تلویزیونی به نام “Dallas” بست. بعد از فقط یک فصل ، از این برنامه اخراج شد.

در زمینه ی زندگی شخصی ، دونا زندگی کاملن پیچیده داشت که میتوان گفت از نقش هایی که در آنها ایفا کرده واقعن پیچیده تر بوده اند. در دهه ۱۹۷۰ ، او یکی از مخالفان سر سخت سلاح های هسته ای و فعالان ضد جنگ بود ، هم چنین در سازمانی نیز مشغول به خدمت بود که نام آن سازمان و شعارشان ، مادری دیگر برای صلح بود.

سرطان لوزالمعده

در سال ۱۹۸۶ ، این بازیگر دو سال زندگی خود را بخاطر ابتلا به سرطان لوزالمعده از دست داد. در سن ۶۴ سالگی در بورلی هیلز کالیفرنیا مرد. سال بعد از مرگش ، خانواده و دوستانش موسسه ای را برای هنر های تجسمی به نام دونا رد پایه گذاری کردند ، این موسسه به افراد جوانی که در زمینه هنر مطالعه داشتند را بورسیه میکرد.
دو ازدواج اول او با ، هنرمند ویلیام توتل و تهیه کنند تونی اون با طلاق به پایان رسید . در زمان مرگش او همسر گرور آسموس میشد که در سال ۱۹۷۵ با او ازدواج کرده بود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سیه‌نا میلر

نام کامل
Donnabelle Mullenger
تاریخ تولد
January 27, 1921
سن
۹۸ سال
حرفه
بازیگر
جوایز
Won 1 Oscar
Another 4 wins & 8 nominations

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی دانا رید
4.9/5 - (207 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه