بیوگرافی نیکلاس ویندینگ رفن

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی نیکلاس ویندینگ رفن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 نیکولاس ویندینگ رفن کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده اهل دانمارک است که از سال ۱۹۹۶ فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرده است. او با کارگردانی فیلم جنایی خونریزی کننده(۱۹۹۹) وسری فیلم های فرشنده(۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵) مشهور شد. سپس با فیلم هایی نظیر رانندگی(۲۰۱۱) در سبک نئونوآر و فقط خدا میبخشد(۲۰۱۳) در سبک هیجانی جای خود را در بین کارگردانان مطرح تثبیت نمود. در سال ۲۰۰۸، او در تاسیس کمپانی تولیدی کپنهاکی به نام موشک فضایی شرکت داشت.

زندگینامه نیکلاس ویندینگ رفن

بیوگرافی نیکلاس ویندینگ رفن

فعالیت هنری

رفن در ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۰ در کپنهاگ، دانمارک متولد شد و مدتی از دوران زندگیش را نیز در نیویورک زندگی کرد. پدرش کارگردان و ویرایشگر فیلم دانمارکی به نام آندرس رفن و مادرش فیلمبردار بود. برادر ناتنی او خواننده دانمارکی کاسپر وایندینگ نام دارد. او در مصاحبه هایش گفته است: ” من در خانواده سینمایی بزرگ شدم. پدر و مادرم در موج نوی فرانسه به اوج رسیدند.

آنها طرف خدا بودند و من طرف دجال، و بهترین راه برای سرکشی علیه والدینم دیدن فیلم های ترسناک آمریکایی بود که مادرم از آن ها نفرت داشت. وقتی فیلم کشتار با اره برقی در تگزاس(۱۹۷۴) را دیدم، فهمیدم که دلم نمیخواهد یک کارگردان شوم، یک تهیه کننده بشوم، و یا یک ویرایشگر و یا عکاس شوم، من میخواهم همه اینها در یک زمان باشم. او در آکادمی هنرهای دراماتیک آمریکا حضور داشت، اما به خاطر پرتاب یک میز به سمت دیوار، اخراج شد.

فروشنده

رفن، اولین تجربه کارگردانی خودش را با فیلم دانمارکی فروشنده(۱۹۹۶) شروع کرد. این فیلم جنایی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای زلاتکو بوریچ در جشنواره بودیل به ارمغان داشت. رفن بعدها دو قسمت دیگر به نام های فروشنده ۲: باخونی در دستان من(۲۰۰۴) و فروشنده ۳:من فرشته مرگ هستم(۲۰۰۵) کارگردانی کرد. مدس مایکلسن برای بازی در فروشنده ۲ برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره بودیل ۲۰۰۵ شد.این فیلم در همین جشنواره نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه بود. در سال ۲۰۱۲ نسخه بریتانیایی این فیلم به کارگردانی لوئیس پریتو و تهیه کنندگی رفن ساخته شد.

مطلب مرتبط:  بيوگرافی سیما مطلبی

در سال ۱۹۹۹، رفن کارگردانی فیلم جنایی درام و هیجان انگیز خون ریزی کننده را که بسیاری از بازیگران آن از سه گانه فروشنده بودند را بر عهده گرفت. او جایزه فیپرسکی را در جشنواره فیلم سارایوو ۲۰۰۰ به دست آورد و در جشنواره بودیل ۲۰۰۰، برنده بهترین نورپردازی و نامزد بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل زن و همچنین در جشنواره بین المللی فیلم خیخون نامزد دریافت جایزه بزرگ آستوریاس برای بهترین فیلم شد. این فیلم با فروش و استقبال خوبی در دانمارک همراه شد.

در سال ۲۰۰۳، رفن اولین فیلم انگلیسی زبان خودبه نام ترس X را، با بازی جان تورتورو در کانادا ساخت. با وجود ضرر مالی، این فیلم دانمارکی کانادایی در جشنواره بین المللی فیلم فانتزی برنده بهترین فیلمنامه شد. همچنین تورتورو برای جایزه بهترین بازیگر در جشنواره بودیل و فانگوریا نامزد شد. ضرر مالی این فیلم شرکت تولیدی فیلم رفن را تا آستانه ورشکستگی جلو برد. داستان فیلم در مورد یک مامور گارد امنیت است که در پی کشته شدن همسرش در یک حادثه تصادفی و بعد از دیدن چندین رویای مرموز به دنبال سرنخ برای کشف راز مرگ او میگردد.

برانسون

پس از این ناکامی، به اروپا برگشت و فیلم بریتانیایی جنایی-درام برانسون(۲۰۰۸) را کارگردانی کرد. در این فیلم تام هاردی در نقش مرد جوانی به نام مایکل پیترسون است که خاطر سرقت مسلحانه از اداره پست به زندان می افتد و با ادامه یافتن رفتار خشن به جای ۷ سال به مدت ۳۰ سال در بخش انفرادی زندان می‌ماند. در طی این مدت شخصیت او عوض می شود و شخصیتی جدید با نام چارلز برونسون شکل می گیرد. این فیلم در جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۰۹ برنده بهترین فیلم، و همچنین برای نامزد دریافت جایزه بزرگ داوران بود. هاردی نیز برای تجسم خود از چارلز برانسون برنده جایزه بهترین بازیگر سال ۲۰۰۹ بریتانیا شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی مهرزاد امیرخانی

در سال ۲۰۰۹، رفن با همکاری دوباره با مدس مایکلسن، فیلم ظهور والهالا را ساخت. این فیلم در دوره سوررئالیستی در مورد دوران وحشیانه وایکینگ ها می باشد. این فیلم جایزه ویژه جشنواره بین المللی فیلم فانتزی و فستیوال فانتاسپورو را برنده شد. همچنین جایزه بهترین گریم را در جشنواره رابرت ۲۰۱۱ به دست آورد.

فیلم بعدی او رانندگی(۲۰۱۱)، با بازی رایان گاسلینگ و کری مولیگان با فیلمنامهٔ ای از حسین امینی براساس کتابی به همین نام نوشته جیمز سالیس را کارگردانی کرد. این فیلم داستان راننده‌ای است که روزها بدلکار فیلم است و شب‌ها سارقان را از صحنهٔ جرم دور می‌کند. این فیلم جوایز متعددی از جمله: شرکت در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۱ و برنده شدن جایزه بهترین کارگردان در در ۶۴اُمین فستیوال فیلم کن، نامزدی بفتای بهترین کارگردان و همچنین نامزد اسکار بهترین ویرایش صدا در سال ۲۰۱۲٫ این فیلم همچنین در جشنواره منتقدان آستین برنده بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه(حسین امینی) شد.

هالووین

ویندینگ رفن برای ساخت فیلم خود را تحت تأثیر هالووین و ترانسپورتر دانسته و آن را یک ادای احترام به راننده تاکسی تلقی کرده‌است.
فیلم دانمارکی-فرانسوی فقط خدا می بخشد(۲۰۱۳) فیلم بعدی او در ژانر درام-هیجان انگیز روانشناسی با بازی رایان گاسلینگ و کریستین اسکات توماس می باشد که در بانکوک تایلند فیلم برداری شد. این فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن سال ۲۰۱۳ وارد شد و جایزه فیلم سیدنی را در جشنواره فیلم سیدنی ۲۰۱۳ برنده شد.

فیلم شیطان نئونی(۲۰۱۶) آخرین فیلم این کارگردان است که در سبک وحشت روان‌شناختی و مهیج با بازی ال فانینگ، آلساندرو نیوولا، کیانو ریوز ساخته شده است. در ۱۴ آوریل ۲۰۱۶، اعلام شد که این فیلم می تواند برای نخل طلایی در ۲۰۱۶ جشنواره فیلم کن رقابت کند، این سومین فیلم رفن می باشد که برای نخل طلایی کن وارد رقابت می شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بهروز رضوی

تاریخ تولد
September 29, 1970
سن
۴۹ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
۲۶ wins & 42 nominations

قد:
۱٫۸۹ متر
همسر:
Liv Corfixen (ازدواج ۲۰۰۷)
کودکان:
لولا ویندینگ رفن
جوایز:
جایزهٔ بهترین کارگردان جشنوارهٔ فیلم کن

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی نیکلاس ویندینگ رفن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه