بیوگرافی تری گیلیام

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی تری گیلیام به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 تِرِنس وِنس “تری” کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، انیماتور و بازیگر بریتانیایی-آمریکایی است. او به‌خاطر ساختن چندین اثر برجسته همچون دزدان زمان (۱۹۸۱)، برزیل (۱۹۸۵)، پادشاه ماهیگیر (۱۹۹۱) و دوازده میمون (۱۹۹۵) شناخته شده‌است. همچنین او عضو گروه کمدین مونتی پایتون است.

زندگینامه تری گیلیام

بیوگرافی تری گیلیام

فعالیت هنری

تری گیلیام در۲۲ نوامبر سال ۱۹۴۰ در مینه پولیس ایالت مینه‌سوتا متولد شد. پدرش در ابتدا فروشنده سیار و سپس نجار بود. بعد از مدتی به مدیسین لیک نقل مکان کردند. خانواده او در سال ۱۹۵۲ به محله لس آنجلس شهر پانوراما نقل مکان کردند. او در دبیرستان بیرمنگام تحصیل کرد. در این دوران او مشتاقانه مجله MAD را مطالعه می کرد. گیلیام از کالج اکسیدنتال در سال ۱۹۶۲ با مدرک لیسانس هنر در رشته علوم سیاسی فارغ التحصیل شد.

گیلیام کار خود را به عنوان انیماتور و نقاش کارتون آغاز کرد. یکی از اولین نقاشی های او برای مجله کمک! بود. زمانیکه مجله کمک برچیده شد، به اروپا رفت. در انگلستان او مجموعه متحرکی برای کودکان با نام، دستگاه خودتان را تنظیم نکنید، با بازی اریک آیدل، تری جونز و مایکل پیلین ساخت. او سپس در یک برنامه بزرگسالانه تری شرکت کرد و به سیرک پرواز مونتی پایتون پیوست. این طرح اولیه نامتعارف با بازی مایکل پیلین، تری جونز، گراهام چاپمن و اریک بیکار همراه بود. او تنها آمریکایی در میان بازیگران بود.

بعد از پایان مجموعه تلویزیونی، گروه مونتی پایتون به سمت فیلم رفتند. در سال ۱۹۷۵، گیلیام در اولین تلاش بزرگ فیلم سازی خود در کارگردانی فیلم، مونتی پایتون و جام مقدس، همکاری کرد. اولین کار انفرادی او با همکاری مایکل پیلین در فیلم جابرواکی (۱۹۷۷) بر اساس شعری از لوئیس کارول بود که گیلیام نیز فیلمنامه آن را نوشت. البته از لحاظ تجاری و انتقادی بسیار ناامیدکننده بود.

زندگی برایان

او در در سال ۱۹۷۹ فیلم نامه فیلم زندگی برایان را نوشت و بعد از چند سال و پس از تجزیه گروه تئاتر پایتون به طور کامل نویسندگی و کارگردانی روی آورد. بر اساس تجربه ای که در طول ساخت مونتی پایتون و جام مقدس به دست آورده بود، دزدان زمان (۱۹۸۱)، برزیل (۱۹۸۵) و ماجراهای بارون مایچوزن (۱۹۸۸) را کارگردانی کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سعید مهناویان

هر سه این فیلم ها بر روی مبارزات و تلاش برای فرار آنها را از طریق تخیل متمرکز هستند. دزدان زمان از طریق چشم های یک کودک، برزیل از طریق چشم های نقش سوم و مایچوزن از طریق چشم های یک مرد مسن. برزیل، با بازی رابرت دنیرو به یک فیلم کالت تبدیل شده است. جک متیوز منتقد و نویسندۀ نبرد برزیل فیلم را اینگونه توصیف می‌کند: این فیلم دنیای صنعتی دیوان‌سالارانه و بسیار ناکارآمدی که گیلیام را در تمام طول عمرش دیوانه می‌کرده‌است به سخره می‌گیرد.داستان این فیلم جهان را در آینده ای نشان می دهد که همه چیز و همه کس توسط بوروکراسی گرفتار شده اند.

گیلیام همراه با همکاری نویسندگان تام استوپارد و چارلز مک کوئن نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شدند. ماجراهای بارون مایچوزن نیز که در ژانر ماجرایی، فانتزی و کمدی است با بازی جان نویل، جاناتان پرایس، سارا پلی همراه شده است.

فیشر کینگ

فیلم بعدی تری گیلیام فیشر کینگ(۱۹۹۱) با بازی رابین ویلیامز ، جف بریجز توانست بر خلاف فیلم های قبلیش فروش خوبی داشته باشد. این فیلم داستان یک مرد بی خانمان(رابین ویلیامز) را نشان می دهد که شخصیت بریجز سعی می کند به او کمک کند. پس از چند سال او با فیلم دوازده میمون (۱۹۹۵) در سبک علمی تخیلی و نئو نوآر که الهام‌گرفته از فیلم‌نامه لا ژوته اثر کریس مارکر می باشد به عرصه سینما بازگشت.

در این فیلم بروس ویلیس، برد پیت، مادلین استو، کریستوفر پلامر و دیوید مورس حضور دارند. داستان این فیلم درباره سال ۱۹۹۶ است که بیش از ۵ میلیارد نفر بر اثر یک ویروس کشنده از بین رفته‌اند و بقیه انسانها در حال تلاش برای بقاء می باشند. ۴۰ سال بعد دانشمندان فردی زندانی به نام جیمز کول (بروس ویلیس) را به زمان گذشته می فرستند تا به جمع‌آوری اطلاعات دربارهٔ ویروس بپردازد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی بیلی برک

این ویروس به اعتقاد آنان توسط گروهی به نام دوازده میمون انتشار یافته است. پس از آن فیلم ترس و نفرت در لاس وگاس(۱۹۹۸) در ژانر کمدی سیاه با بازی جانی دپ و بنیسیو دل تورو را کارگردانی کرد. این فیلم با اقتباسی از رمان هانتر اس. تامپسون به همین نام ساخته شد.بعد از این فیلم، تلاش بعدی گیلیام برای نمایش فیلم مردی که دن کیشوت را کشت بر اساس مستندات گمشده لامانچا به شکست انجامید.

برادران گریم

پس از چند سال دوری گیلیام با فیلم ماجراجویی و فانتزی برادران گریم (۲۰۰۵) به عرصه سینما بازگشت. این فیلم داستان دو برادر به نام های جیکوب (هیت لجر) و ویلهم (مت دیمون) است که برای نوشتن یک داستان به یک روستای عجیب می‌روند و در آنجا با اتفاقاتی عجیب و ماورایی روبرو می شوند. در همین سال فیلم سرزمین موج‌ها (۲۰۰۵) که یک درام غیر معمول بود را ساخت. در این فیلم یک دختر جوان با استفاده از تخیل خود برای زنده ماندن زندگی جدا شده اش از کشورتلاش می کند.

فیلم فانتزی تخیلات دکتر پارناسوس(۲۰۰۹) دیگر فیلم گیلیام است که به نویسندگی تری گیلیام و چارلز مک کوئن می‌باشد. بازیگران این فیلم هیت لجر، کریستوفر پلامر، ورنی ترویر، لیلی کول، اندرو گارفیلد، تام ویتس، جانی دپ، کالین فارل و جود لا می‌باشند. در کمال تاسف، لجر به علت مصرف بیش از حد چندین نوع قرص ضداضطراب و مسکن و خواب‌آور در طول ساخت این فیلم درگذشت.

در تلاش برای نجات فیلم، گیلیام از جانی دپ، جود لاو و کالین فارل برای بازی نسخه های مختلف از شخصیت لجر استفاده کرد. قضیهٔ صفر(۲۰۱۴) نام دیگر فیلم علمی–تخیلی گیلیام با نویسندگی پت راشین و بازیگری کریستوف والتس، میلانی تیری می باشد. این فیلم مفهوم زندگی در دنیای فناوری را مورد سؤال قرار می‌دهد. این فیلم با وجود تحسین های بسیار برای برای خلق تصاویر بصری موفق به جذب مخاطبان زیادی نشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی علی سرابی

تری گیلیام در آخرین فیلمش در مرحله پیش تولید مردی که دن کیشوت را کشت قرار دارد.

نام کامل

Terence Vance Gilliam
تاریخ تولد
November 22, 1940
سن
۷۹ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 1 Oscar
Another 22 wins & 26 nominations

کارگردانی

به عنوان کارگردان:

مانتی پایتون و جام مقدس (۱۹۷۵، کارگردان همکار: تری جونز)
جابرواکی (۱۹۷۷)
سارقان زمان (۱۹۸۱)
برزیل (فیلم ۱۹۸۵) (۱۹۸۵)
ماجراهای بارن مایچوزن (۱۹۸۸)
شاه ماهیگیر (۱۹۹۱)
۱۲ میمون (۱۹۹۵)
ترس و نفرت در لاس وگاس (۱۹۹۸)
برادران گریم (فیلم) (۲۰۰۵)
سرزمین موج‌ها (۲۰۰۵)
دکتر پارناسوس، مردی که به شیطان رو دست زد (۲۰۰۹)
قضیه صفر (۲۰۱۳)
مردی که دن کیشوت را کشت (۲۰۱۸)

جایزه‌ها

۲۰۰۵: جایزه فیپرشی جشنواره فیلم سن سباستین – سرزمین موج‌ها
۱۹۹۷: جایزه بهترین کارگردان جوایز امپراطوری بریتانیا – دوازده میمون
۱۹۹۱: جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم تورنتو – پادشاه ماهیگیر
۱۹۹۱: جایزه شیر نقره‌ای جشنواره فیلم ونیز – پادشاه ماهیگیر
۱۹۸۵: جایزه بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس – برزیل
۱۹۷۰: جایزه ویژه مراسم بفتا – گرافیک انیمیشن مانتی پایتن

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی تری گیلیام
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه