بیوگرافی جان مدن

4 سال پیش
Rate this post

بیوگرافی جان مدن به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 جان فیلیپ دن کارگردان بریتانیایی نامزد جایزه اسکار می باشد. او که کار کارگردانی خود در تئاترهای انگلیس آغاز کرد، اولین فیلمش بلندش،اتان فروم را در سال ۱۹۹۰ کارگردانی کرد. دن به طور مستقیم برای بی بی سی و تلویزیون های تجاری انگلستان فعالیت می کند. او برای کارگردانی فیلم شکسپیر عاشق (۱۹۹۸)، موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم شد.

زندگینامه جان مدن

بیوگرافی جان مدن

فعالیت هنری

وی در ۸ آوریل سال ۱۹۴۹ در پورتسموث، نیوهمشایر، انگلستان متولد شد. او در کالج کلیفتون در بریستول تحصیل کرده است و در آن دوران هم خانه ای و دوست، کارگردان راجر میشل بود. او حرفه خود را از تئاتر انگلیسی و فیلم های مستقل بریتانیایی آغاز کرد. او دارای مدرک لیسانس هنر از کالج ساسکس کمبریج در رشته ادبیات انگلیسی می باشد. او در سال ۱۹۷۵ به آمریکا مهاجرت کرد و در پروژه ملی رادیوی عمومی شرکت داشت. او که چندین نمایش مفق در برادوی و تئاتر ملی لندن داشت، برای کارگردانی نمایش بال های آرتور کاپیت برنده جایزه پِری ایتالیایی شد.

شروع کار او در تلویزیون با کارگردانی یک اپیزود از سریال خانه بازی BBC2 در سال ۱۹۸۲ بود. در سال ۱۹۸۴ او شروع به کار گسترده در صنعت فیلم کرد، که بیشترین کارهای او برای بی بی سی و تلویزیون های تجاری انگلستان بود. پس از کارگردانی چند سریال از جمله بعد از جنگ(۱۹۸۹) و ماجراهای شرلوک هلمز(۱۹۹۱) اولین فیلم بلندش با نام اتان فروم(۱۹۹۳) را با بازی لیام نیسون، پاتریشیا آرکت، جوآن آلن کارگردانی کرد. داستان این فیلم درباره کشیشی بوستونی است که به شهر استارفیلد می آید و مردم آنجا را ترغیب به انجام امور خیریه می کند. فیلم بعدی او گلدن گیت(۱۹۹۴) با بازی مت دیلون، جوآن چن، و برونو کیربی می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی جردن دان
کودک گمشده

سپس مدن به کارگردانی چند سریال از جمله مظنون اصلی: کودک گمشده(۱۹۹۵) پرداخت که توانست نامزد دریافت جایزه بفتا شود و برای فیلم تلویزیونی شبکه بی بی سی او به نام حقیقت یا جرات(۱۹۹۶) برنده بفتای اسکاتلند بهترین درام شد. فیلم بعدی او خانم براون(۱۹۹۷) با بازی جودی دنچ نام داشت. این فیلم که تولیدی از BBC بود به فروشی بالغ بر ۱۳ میلیون دلار دست یافت. این فیلم در جشنواره کن سال ۱۹۷۷ اکران شد و دنچ برای بازی در این فیم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.

شکسپیر عاشق(۱۹۹۸) فیلم دیگر مدن است که در ژانر درام و رمانتیک توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را در سال ۱۹۹۸ به دست آورد. این فیلم که با بخش های کوچکی از حقایق زندگی شکسپیر همراه بود، با بازی هنرپیشگان مطرحی از جمله کوئینت پالترو، جفری راش، بن افلک و جودی لنچ همراه شد. همچنین این فیلم با بودجه ساخت ۲۵ میلیون دلاری توانست بالغ بر ۲۹۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد. این فیلم همچنین جایزه سینمایی ام‌تی‌وی برای بهترین بوسه، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه بفتای بهترین فیلم را نیز بدست آورده است.

پس از موفق فیلم شکسپیر عاشق او فیلم ماندولین کاپیتان کارولی(۲۰۰۱) را با بازی نیکلاس کیج، پنه‌لوپه کروز، جان هرت وکریستین بیل کارگردانی کرد. این فیلم که بر اساس رمانی به همین نام نوشته لوئیس برنیرش ساخته شده است، ادای احترامی به هزاران سربازان ایتالیایی است که توسط نیروهای آلمانی در در سپتامبر ۱۹۴۳ در سفالونیا اعدام شدند، و همچنین به مردم سفالونیا که در زلزله پس از جنگ کشته شدند. فیلم بعدی او برهان(۲۰۰۵) با بازی گوئینت پالترو، آنتونی هاپکینز، جیک جیلنهال، و هوپ دیویس می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پیرس برازنان
ضربه سخت

پس از آن فیلم ضربه سخت(۲۰۰۸) را با بازی دایان لین و توماس جین بر اساس رمان سال ۱۹۸۹ المور لئونارد کارگردانی کرد. این فیلم هیجان انگیز داستان یک زن و شوهر است که با وجود اینکه در برنامه حفاظت از شهود قرار دارند، مورد تعقیب یک باند مجرم قرار می گیرند. پس از آن فیلم قرض(۲۰۱۰) را ساخت. این فیلم هیجان انگیز اسرائیلی با فیلمنامه ای از متیو وان و جین گلدمن و هنرپیشگی هلن میرن، سام وورتینگتون، جسیکا چاستین، کیران هایندز، تام ویلکینسون و مارتون سوکاس ساخته شده است.

فیلم بعدی این کارگردان بهترین هتل عجیب مریگولد(۲۰۱۱) می باشد. این فیلم کمدی انگلیسی که بر مبنای رمانی با نام «این چیزهای احمقانه» نوشته دبورا موگاچ ساخته شده‌است، در مورد گروهی از بازنشستگان انگلیسی است که به هتلی در هندوستان می‌روند که مخصوص سالخوردگان است. در این فیلم جودی دنچ، سلیا ایمری، اهالی، رونالد وانت، مگی اسمیت، تام ویلکینسون بازی می کنند. این فیلم با بودجه ۱۰ میلیون دلاری در کمال تعجب به فروش بالای ۱۳۷ میلیون دلار دست یافت. پس از آن فیلمی به نام دومین هتل فوق‌العاده شگفت‌انگیز ماریگولد(۲۰۱۵) را ساخت که ادامه ای بر فیلم قبلی بود.

آخرین فیلم این کارگردان خانم اسلون (۲۰۱۶) با فیلم نامه ای از جاناتان پررا و بازی جسیکا چاستین، مارک استرانگ، گوگو امبتا-را می باشد. این فیلم قرار است به در ۹ دسامبر سال ۲۰۱۶ توسط اروپاکورپ پخش شود. داستان این فیلم درباره زنی به نام الیزابت اسلون (جسیکا چستین) است که در تلاش است قوانینن مالکیت اسلحه در امریکا را سختگیرانه تر کند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کنی اورتگا
تاریخ تولد

April 08, 1949
سن
۷۰ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 1 Oscar
Another 11 wins & 18 nominations

تاریخ تولد: ۱۰ آوریل ۱۹۳۶ (سن ۸۳ سال)، آستین، مینه‌سوتا، آمریکا
تیم‌هایی که قبلاً مربیگری کرده: اوکلند ریدرز (سرمربی، ۱۹۶۹–۱۹۷۸)
همسر: ویرجینیا فیلدز (ازدواج ۱۹۵۹)، ویرجینیا مدن
کودکان: مایکل مدن، جوسیف مدن

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی جان مدن
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه