بیوگرافی ریچارد اتنبرا

4 سال پیش
بیوگرافی ریچارد اتنبرا
2.7/5 - (1126 امتیاز)

بیوگرافی ریچارد اتنبرا به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 ریچارد ساموئل اتنبرو، بازیگر، کارگردان و تهیه کننده انگلیسی بود که از او آثار ماندگاری مانند گاندی و فریاد آزادی به جای مانده است. او که فعالیت سینمایی خودش را با بازیگری شروع کرده بود و جوایز متعددی نیز بدست آورده بود با فیلم طنز آه، چه جنگ دوست داشتنی پا به عرصه فیلم سازی گذاشت.فیلم شاهکار بزرگ او، گاندی، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم و بهتریم کارگردان شد.

زندگینامه ریچارد اتنبرا

بیوگرافی ریچارد اتنبرا

فعالیت هنری

ریچارد ساموئل اتنبرو در ۲۹ آگوست سال ۱۹۲۳ در کمبریج، انگلستان متولد شد. مادرش مری نویسنده و پدرش فردریک یک محقق و مدیر کالج بود. او دو برادر داشت که یکی از آنها طبیعت شناس معروف و دیگری مدیر اجرایی سینما بود. او در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک درس خواند و توانست بورس تحصیلی لورهالم را بدست آورد.

او در همین مکان با همسرش شیلا سیم آشنا شد. اولین فعالیت حرفه ای خود در اوایل۱۹۴۰ با بازی در فیلم آه بیابان همراه شد. پس از آن در چند فیلم دیگر از جمله جایی که خدمت می‌کنیم(۱۹۴۲) به کارگردانی دیوید لین و نوئل کاوارد، ماجراهای جدید شویک(۱۹۴۳) به کارگردانی کارل لاماک، مسئله زندگی و مرگ(۱۹۴۶) به کارگردانی مایکل پاول و امریک پرسبرگر، صخره برایتون(۱۹۴۷) به کارگردانی برادران بولتینگ بازی کرده است.

در سال ۱۹۶۹، اتنبرو اولین کارگردان خود را با فیلم موزیکال اوه، چه جنگ دوست داشتنی(۱۹۶۹) شروع کرد. این فیلم جوایز متعددی از جمله گلدون گلوپ بهترین هنر فیلمبرداری‌ در سال ۱۹۶۹ و بفتای بهترین کارگردان هنری در سال ۱۹۷۰ را به دست آورد. داستان این فیلم درباره زندگی های از دست رفته و مانورهای نظامی جنگ جهانی اول می باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی هازال کایا
سال ۱۹۷۷ بیوگرافی ریچارد اتنبرا

پس از چند تجربه بازیگری دوباره در سال ۱۹۷۷ با کارگردانی فیلم پلی در دوردست و بازی دیرک بگارد، شان کانری، مایکل کین، جین هکمن، جیمز کان و رابرت ردفورد به عرصه کارگردانی بازگشت. داستان فیلم درباره شکست متحدین در عملیات مارکت گاردن می باشد. پس از ا« فیلم روانشناسانه و ترسناک جادو(۱۹۷۸) را با بازی آنتونی هاپکینز، آن مارگرت و بورگس مردیت ساخت. فیلمنامه این فیلم را ویلیام گلدمن نوشت. این فیلم نقد های مثبتی را از منتقدان دریافت کرد.

اوج کار هنری اتنبرو فیلم گاندی(۱۹۸۲) می باشد. این فیلم درباره زندگی ماهاتما گاندی، رهبر جنبش مقاومت بدون خشونت هند در زمان استعمار توسط بریتانیا در نیمه اول قرن بیستم، است. در این فیلم بن کینگزلی در نقش ماهاتما گاندی بازی می کند. اتنبرو برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم و کینگزلی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد.

نویسنده این فیلم، جان بریلی نیز توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شود. از نکات قابل توجه این فیلم حضور بسیار زیاد سیاهی لشکرهاست بطوریکه چیزی حدود ۳۳۰٬۰۰۰ سیاهی لشکر در سکانس مراسم تشییع گاندی حضور داشتند که از این حیث رکورد دار گینس می باشد. فیلم بعدی او خط هم سرایان(۱۹۸۵) بود که درامی موزیکال با فیلمنامه ای توسط آرنولد شولمن بود. این فیلم با بودجه ۲۵ میلیون دلاری تنها توانست ۱۴ میلیون فروش داشته باشد و نقدهای خوبی نیز از این فیلم نشد.

آزادی را فریاد کن

آزادی را فریاد کن(۱۹۸۷) فیلم دیگر اتنبورو است که در آن دنزل واشنگتن، کوین کلاین، پنلوپه ویلتون، و کوین مک‌نالی با نقش افرینی پرداختند. این فیلم نیز شکست تجاری بزرگی برای اتنبورو بود. این فیلم به کنکاش در زمینه اندیشه های تبعیض نژادی، فساد سیاسی، و عواقب خشونت می پردازد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کیت وینسلت

فیلم بعدی او چاپلین(۱۹۹۲) در مورد زندگی کمدین بریتانیایی چارلی چاپلین است. در این فیلم هنرپیشکانی از جمله داونی جونیور و جرالدین چاپلین بازی می کنند. پس از آن فیمل درام به نام سرزمین سایه‌ها(۱۹۹۳) را با داستانی درباره زندگی و رابطه عاشقانه سی. اس. لوئیس، یک فرد شناخته شده دانشگاهی و جوی دیویدمن، که یک شاعر بود را ساخت. دبرا وینگر موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود. همچنین این فیلم جایزه بفتای بهترین فیلم بریتانیایی را در سال ۹۳ از آن خود کرد.

در جنگ و عشق(۱۹۹۶) نام فیلم بعدی این کارگردان می باشد که در ژانر درام و جنگی بر پایه رمانی از هنری اس ویلارد و جیمز نیگل بر اساس زندگی واقعی ارنست همینگوی، برنده جایزه ادبیات نوبل، ساخت. از بازیگران این فیلم می توان به کریس اودانل و ساندرا بولاک اشاره نمود. داستان این فیلم درباره جوانی است که به عنوان راننده آمبولانس در جنگ حضور دارد و در یکی از ماموریت‌هایش مجروح و به یمارستانی بیابانی در شمال ایتالیا منتقل می شود. در آنجا با پرستاری به نام اگنس آشنا شده و رابطه ای عاشقانه بین این دو شکل می گیرد.

بیوگرافی ریچارد اتنبرا

فیلم دیگر اَتنبرا بوف خاکستری(۱۹۹۹) که با بازی پیرس برازنان درباره زندگینامه آرچیبالد بلینی، مردی بریتانیایی که مجذوب فرهنگ بومی آمریکاست می باشد. آرچیبالد در سال ۱۹۰۰ به کانادا می رود و زندگی در طبیعت را در پیش می گیرد و به او لقب بوف خاکستری را می دهند. او که با شکار زیاد حیوانات تبدیل به یک شکارچی شده بود بعدها به یک طرفدارحفظ منابع طبیعی تبدیل شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی آریانا گرانده

آخرین فیلم اَتنبرا در نقش کارگردان فیلم بستن حلقه(۲۰۰۷) بود که در آن شرلی مک‌لین و کریستوفر پلامر به بازی پرداختند. اَتنبرا در ۲۴ اکتبر سال ۲۰۱۴ چشم از جهان گشود.

کارگردانی

اوه چه جنگ دوست‌داشتنی (۱۹۶۹)
جادو (۱۹۷۸) (با بازی آنتونی هاپکینز)
پلی در دوردست (۱۹۷۷) (با بازی لارنس الیویه، رابرت ردفورد، جین هکمن، مایکل کین، شان کانری، جیمز کان و دیرک بگارد)
گاندی (۱۹۸۲)
دستهٔ همسرایان (۱۹۸۵) (با بازی مایکل داگلاس)
فریاد آزادی (۱۹۸۷) (با بازی دنزل واشنگتن و کوین کلاین)
سرزمین سایه‌ها (۱۹۹۲)

بازیگری

مدرسه و رازها (۱۹۴۶)
فیلم پلکانی به آسمان (۱۹۴۶) مایکل پاول و پرسبرگر
من کاملاً خوبم جک (۱۹۵۹) جان بولتینگ به همراه پیتر سلرز
فرار بزرگ (۱۹۶۳) (جان استرجس) به همراه استیو مک‌کوئین
جلسه احضار ارواح در یک بعدازظهر بارانی (۱۹۶۴) (جان گیلرمین)
تفنگ‌های باتاسی (۱۹۶۴)
پرواز بر فراز فونیکس (۱۹۶۵) (رابرت آلدریچ) به همراه جیمز استوارت، پیتر فینچ و ارنست بورگناین
ماسه‌های شن (۱۹۶۶) (رابرت وایز) به همراه استیو مک‌کوئین
دکتر دولیتل (۱۹۶۷) (ریچارد فلیشر) به همراه سر رکس هریسون
رزباد (۱۹۷۵) (پرمینجر)
شطرنج بازان (۱۹۷۷) (ساتیا جیت رای)
فاکتور انسانی (۱۹۷۹) (اتو پرمینجر)
پارک ژوراسیک (۱۹۹۳) (استیون اسپیلبرگ)
الیزابت (۱۹۹۸) (شکهار کاپور)

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی ریچارد اتنبرا
2.7/5 - (1126 امتیاز)
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه