بیوگرافی بروس برسفورد

4 سال پیش
بیوگرافی بروس برسفورد
Rate this post

بیوگرافی بروس برسفورد به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 بروس برسفورد، کارگردانی استرالیایی است که بیش از ۳۰ فیلم سینمایی در ۵۰ سال فعالیت حرفه ای خود ساخته است. فیلم های قابل توجهی که او کارگردانی کرده است عبارتند از: مورانت گره گشا(۱۹۸۰)، بخشش های محبت آمیز (۱۹۸۳)، جنایت‌های دل (۱۹۸۶) و رانندگی برای خانم دیزی (۱۹۸۹).

زندگینامه بروس برسفورد

بیوگرافی بروس برسفورد

فعالیت هنری

برسفورد در ۱۶ اوت سال ۱۹۴۰ در پدینگتون، سیدنی به دنیا آمد. پدرش فروشنده محصولات الکتریکی بود. او در در حومه شهر تونگابی بزرگ شد و در مدرسه شاهنشاهی پاراماتا تحصیل کرد. او چندین فیلم کوتاه را در دوران نوجوانی خود ساخته است. او با مردک کارشناسی هنر در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه سیدنی، در سال ۱۹۶۴ فارغ التحصیل شد، و پس از آن در جستجوی کارمرتبط با فیلم به انگلستان رفت. پس از ناموفق بودن در حضور در صحنه فیلم در بریتانیا به یک آگهی برای کار ویرایش فیلم در نیجریه پاسخ مثبت داد و به مدت ۲ سال در انوگوی نیجیریه کار می کرد.

او سپس به انگلستان بازگشت و برای موسسه فیلم بریتانیا به عنوان یک تولید کننده فیلم های کوتاه در فیلم هایی که کارگردانان آنها تازه کار بودند مشغول به کار شد.

اولین فیلم سینمایی

برسفورد در سال ۱۹۷۰ به استرالیا بازگشت به اولین فیلم سینماییاش را به نام، ماجراهای بری مکنزی، ساخت و ۱۰ سال آینده را صرف کار در صنعت توسعه فیلم استرالیا نمود. او شهرت خود را به عنوان یکی از بهترین کارگردانان استرالیا با یک سری از فیلم های قابل توجه در سال ۱۹۷۰ بدست آورد. از جمله آن ها می توان به مهمانی دان، کسب معرفت، باشگاه و مورانت مشکل گشا اشاره نمود. فیلم مورانت مشکل گشا(۱۹۸۰) داستان سه ستوان استرالیایی است که برای اعدام زندانیان به دادگاه نظامی کشانده می شوند تا توجه کمیته جنایات جنگی از مافوق آنها برداشته شود.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی نیما نادری

این فیلم برنده ده جایزه انستیتوی فیلم استرالیا از جمله: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد شد و در سال ۱۹۸۰ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شد. پس از این موفقیت حساس به هالیوود نقل مکان کرد. اولین فیلم آمریکاییش را به نام بخشش‌های محبت‌آمیز(۱۹۸۳) کارگردانی کرد. از بازیگران آن می‌توان به رابرت دووال، بتی باکلی، الن بارکین، تس هارپر، و پال گلیسون اشاره کرد. این فیلم برنده جوایزی همچون جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد (رابرت دووال)، جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی(هورتون فوت) و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام (رابرت دووال) شده است.

پس از ساخت دو فیلم ناموفق شاه دیوید(۱۹۸۵) و ساکنان فرینچ(۱۹۸۶)، فیلم جنایت‌های دل(۱۹۸۶) را که یک کمدی سیاه بود کارگردانی کرد. این فیلم بر روی زندگی سه خواهر تمرکز دارد که بعد از کشتن پدر متجاوز و بد زبانشان توسط یکی از خواهران سعی در بازسازی خانواده دارند. سیسی اسپیسک موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود. همچنین فیلم‌نامهٔ بث هنلی نامزدِ دریافتِ جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد.

رانندگی برای خانم دیزی

فیلم بعدی این کارگردان رانندگی برای خانم دیزی(۱۹۸۹) نام دارد که توانست ۴ جایزهٔ اسکار از جمله جایزهٔ اسکار بهترین فیلم را در سال ۱۹۸۹ بدست آورد. این فیلم با بازی مورگان فریمن داستان راننده ای است که برای یک زن یهودی استخدام می شود، به رغم مخالفت اولیه خانم دیزی پس از چندی، راننده جای خود را در دل خانم دیزی باز می‌کند. این فیلم با بودجه ۷ میلیون دلاری توانست ۱۴۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی کریستف رضاعی

پس از این موفقیت فیلم ردای سیاه(۱۹۹۱) را با فیلم نامه ای از برایان مور به عنوان یکی از بهترین فیلم هایش شناخته می شود. فیلم پاییز خاموش(۱۹۹۴) یکی دیگر از فیلم های موفق این کارگردان است که با بازی ریچارد دریفوس، لیندا همیلتون، همراه شده است. داستان این فیلم پر رمز و راز درباره یک پسر مبتلا به اوتیسم است که تنها شاهد دو قتل وحشیانه است. این فیلم برای دریافت خرس طلایی ۴۵امین جشنواره بین المللی فیلم برلین نامزد بود.

این کارگردان چندین فیلم دیگر بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ ساخت که البته مخاطبان زیادی نداشتند و تا حدودی افول زندگی حرفه ای او به حساب می آمد. از جمله این فیلم ها میتوان به فیلم آخرین رقص(۱۹۹۶) با بازی شارون استون، فیلم جنگی جاده بهشت(۱۹۹۷) با داستانی درباره اسارت چندین زن توسط ژاپن در جنگ جهانی دوم، فیلم سیدنی: داستان یک شهر(۱۹۹۹) اشاره کرد. فیلم معروف دیگر برسفورد مخاطره مضاعف(۱۹۹۹) نام دارد که در این فیلم بازیگرانی همچون تامی لی جونز، اشلی جاد ، بروس گرینوود حضور دارند. فیلم در مورد یک زن است که پس از قتل شوهرش و به دور از نظارت افسر آزادی مشروط دچار لغزش می شود.

عروس باد

پس از شکست تجاری در فیلم عروس باد(۲۰۰۱) فیلم رمانتیک و درام اولین(۲۰۰۲) را با داستانی تقریبا واقعی از تلاش دزموند دویل برای برگرداندن حضانت فرزندش از دادگاه ایرلند، کارگردانی نمود. در این فیلم پیرس برازنان، آیدان کوئین، جولیانا مارگولیس، استفان ریا بازی می کنند. او سپس فیلم قرارداد(۲۰۰۶) را با بازی مورگان فریمن، جان کیوساک کارگردانی کرد. این فیلم هیجان آور موش و گربه ای، به رغم استفاده از هنرپیشگان تراز اول توجه کمی از منتقدین را به خود جلب کرد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی پریسا بخت‌آور

در سال ۲۰۰۹، فیلم آخرین رقصنده مائو از این کارگردان رکورد فروش استرالیا را شکست و و موفق به کسب افتخارات متعددی از جشنواره های فیلم شد. پس از آن فیلمی آمریکایی کمدی به نام صلح، عشق، سوء تفاهم(۲۰۱۱) را با بازی جین فوندا، کاترین کینر، جفری دین مورگان ساخت. آخرین فیلم بروس برسفورد اقای کرانچ(۲۰۱۶) نام دارد که در آن ادی مورفی به نقش آفرینی می پردازد.

علاوه بر فیلم، بروس برسفورد چندین اپرا و تئاتر را کارگردانی کرده است. در سال ۲۰۱۶، او در اپرای بنجامین بریتن نمایشی از آلبرت هرینگ را کارگردانی خواهد کرد. او اغلب با ویرایشگر فیلم، مارک وارنر کار می کند.

تاریخ تولد
August 16, 1940
سن
۷۹ سال
حرفه
کارگردان
جوایز
Nominated for 2 Oscars
Another 8 wins & 25 nominations

همسر:
ویرجینیا دایگن (ازدواج ۱۹۸۵)
کتاب‌ها:
Josh Hartnett Definitely Wants to Do This–: True Stories from a Life in the Screen Trade
کودکان:
تریلبی بییِرسفورد، کوردلیو بییِرسفورد
جوایز:
جایزهٔ آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا برای بهترین کارگردانی

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی بروس برسفورد
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه