بیوگرافی وس کریون

4 سال پیش
بیوگرافی وس کریون
Rate this post

بیوگرافی وس کریون به همراه داستان زندگی شخصی و عکس های اینستاگرامی

 وس کریون کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی و صاحب‌سبک فیلم‌های ژانر وحشت می باشد و به او لقب استاد وحشت داده اند. او در بیش از ۴۴ سال فعالیت سینمایی فیلم های ترسناک زیادی را کارگردانی کرده است که از معروف ترین آنها می توان به سری فیلم های تپه‌ها چشم دارند، کابوس در خیابان الم و جیغ اشاره کرد.

زندگینامه وس کریون

بیوگرافی وس کریون

فعالیت هنری

وس کریون در ۲ اوت ۱۹۳۹ در کلیولند ایالت اوهایو به دنیا آمد. او در یک خانواده باپتیست بزرگ شد. او در رشته زبان انگلیسی و روانشناسی در کالج ویتون ایلینوی مشغول به تحصیل شد و توانست در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فلسفه و نگارش در دانشگاه جانز هاپکینز فارغ التحصیل شود. او مدتی بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه فناوری کلارکسون در رشته علوم انسانی به تدریس پرداخت. در طول این زمان، او پس از خریداری یک دوربین فیل برداری ۱۶ میلیمتری شروع به ساخت فیلم کوتاه کرد. اولین کارش در صنعت فیلم به عنوان یک ویرایشگر صدا برای شرکت چاپین بود. پس از مدتی جهان دانشگاهی را برای صنعت پرسود کارگردانی فیلم های پورن ترک کرد.

اولین فیلم کریون در مقام کارگردان آخرین خانه سمت چپ(۱۹۷۲) نام داشت. این فیلم که با همکاری شان کانینگام و با بودجه ۹۰هزار دلاری ساخته شد توانست با استقبال نسبی مواجه شود وبیش از ۳ میلیون دلار فروش داشته باشد. ژانر این فیلم ترسناک، تجاوز و انتقام و سودجو و بازیگران مطرح آن دیوید هس و فرد جی. لینکلن می باشند.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی سام ورتینگتون
آثار مهم

پس از آن فیلم هایی دیگری از قبیل تپه‌ها چشم دارند(۱۹۷۷)، غریبه در خانه ما(۱۹۷۸)، برکت مرگبار(۱۹۸۱)، دعوت به جهنم(۱۹۸۴) را کارگردانی نمود. فیلم بعدی او و یکی از موفق ترین فیلم های او فیلم کابوس در خیابان الم(۱۹۸۴) می باشد. این فیلم ترسناک-فانتزی یکی از برترین فیلم‌های ژانر دلهره‌آور است. داستان این فیلم درباره روح شیطانی شروری به نام فردی کروگر است که به خواب اشخاص آمده و آنها را درخواب به قتل می رساند. شخصیت منفی این فیلم، فردی کروگر، یکی از برترین شروران تاریخ سینماست که در لیست ۱۰۰ سال،۱۰۰ شرور و قهرمان بنیاد فیلم آمریکا نیز حضور دارد. این شخصیت بعدها در فیلم‌ها و بازی‌های دیگری نیز ایفای نقش کرد.

پس از آن قسمت دوم تپه ها چشم دارند II(1985) را کارگردانی کرد. این فیلم داستان آدم خوارانی است که گروهی از جوانان را به تله انداخته و تک تک آنها را شکار می کنند. سپس ۵ قسمت از سریال منطقه گرگ و میش(۱۹۸۵) را کارگردانی نمود و پس از آن تا سال ۱۹۹۴ چندین فیلم کوتاه و تلویزیونی را کارگردانی نمود. فیلم خون‌آشام در بروکلین(۱۹۵۵) دیگر فیلم وس کریون با تهیه‌کنندگی ادی مورفی و مارک لیپسکی با بازی ادی مورفی و آنجلا باست می باشد.

جیغ بیوگرافی وس کریون

فیلم مهم دیگر او جیغ(۱۹۹۶)، اولین قسمت سری فیلم های جیغ ، با بازی نو کمبل، دیوید آرکت، کورتنی کاکس، رز مک‌گاون می باشد. داستان این فیلم در مورد چند بچه دبیرستانی است که یکی پس از دیگری بعد از یک تماس تلفنی توسط قاتلی نقاب دار کشته می شوند. اما سیدنی پرسکات (نیو کمپل) از دست قاتل جان سالم به در می برد و . . . .این فیلم با بودجه ۱۷ میلیون دلاری توانست ۱۷۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. یک سال بعد قسمت دوم این سری، جیغ ۲(۱۹۹۷) را ساخت که داستان آن چند سال پس از حوادث فیلم قبلی رخ می دهد. این فیلم نیز با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

مطلب مرتبط:  بیوگرافی استیون درف

یکی از معدود فیلم های درام وس کریون فیلم موسیقی قلب(۱۹۹۹) می باشد که مریل استریپ به خاطر بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شد. پس از آن سری سوم از مجموعه جیغ، جیغ ۳(۲۰۰۰) را کارگردانی نمود.پس از تهیه کنندگی چندین فیلم، فیلم بعدی او در نقش کارگردان نفرین‌شده(۲۰۰۵) نام داشت.

یک کمدی ترسناک

این فیلم کمدی ترسناک با بازی کریستینا ریچی و جاشوا جکسون نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند با فروش بسیار ضعیفی مواجه شد. سپس در ساخت فیلم پاریس، دوستت دارم(۲۰۰۶) فیلمی ۲ساعته، شامل ۱۸ بخش، که ۲۲ کارگردان از ملیت‌های مختلف در ایجادش نقش داشته‌اند، همکاری داشت و بخش پزلاشز را کارگردانی کرد. او در سال ۲۰۱۱ قسمت چهارم از سری فیلم های جیغ را با بازی نیو کامپل، کورتنی کاکس، دیوید آرکوات، اما رابرتز، آدام برادی کارگردانی نمود.

او در ۳۰ اوت، ۲۰۱۵، به علت سرطان مغز در سن ۷۶ در خانه اش در لس آنجلس درگذشت.

تاریخ تولد:
۲ اوت ۱۹۳۹، کلیولند، اوهایو، آمریکا
تاریخ مرگ:
۳۰ اوت ۲۰۱۵، لس آنجلس، کالیفرنیا، آمریکا
همسر:
Iya Labunka (ازدواج ۲۰۰۴–۲۰۱۵)، میمی کریون (ازدواج ۱۹۸۲–۱۹۸۷)، بانی براکر (ازدواج ۱۹۶۴–۱۹۶۹)
کودکان:
جاناتان کریون، جسیکا کریون
کتاب‌ها:
Fountain Society، Horror 201: The Silver Scream

عکس های اینستاگرامی بیوگرافی وس کریون
Rate this post
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه